Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gratis twinflash (tutorial)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gratis twinflash (tutorial)

    Hallo,

    ik heb recent een canon mp-e 65 gekocht (waarvoor ik lang heb gespaard). Nu wilde ik ook graag de bijhorende Canon MT-E 24 EX twinflash, maar omdat ik nog maar 15 ben en geen vaste (vakantie)job heb kan ik mij deze nog niet permitteren. Dus ik moest een tussenoplossing hebben. (Liefst zo goedkoop mogelijk.)

    Na wat brainstormen en het raadplegen van inspiratiebronnen op het net heb ik het volgende gemaakt: De "DIY twinflash".

    Waarom een flitsomleider bij macrofotografie?
    Met enkel een pop-up flash heb je bij macrofotografie niet genoeg, dit omdat het licht dan vaak achter het onderwerp valt. Dus moet je op een manier het licht op het onderwerp laten vallen. Dit kan je door een ringflash te kopen, maar dat kost vaak een fortuin. Dus tot dat je die ringflash hebt kan je een flitsomleider gebruiken. Hoe je die moet maken? Volg deze tutorial.

    Hier heb ik wat inspiratie op gedaan:
    Hier en hier.

    Laten we beginnen...

    1: Wat heb je nodig?
    -veel wc rolletjes
    -secondenlijm. (Altijd handig...)
    -een lijmpistool
    -zilverpapier
    -keukenrol
    -plakband
    -schaar
    -potlood
    -meetlat
    -satéstokjes
    -ENKELE UURTJES VRIJE TIJD (indien je dit niet hebt zou ik er niet aan beginnen )

    2: Het eindproduct.
    Zo zal je flitsomleider er ongeveer uitzien als hij af is:




    3: Het proces.

    Stap 1: Verzamel al je benodigdheden.

    Hier staan niet al de "ingrediënten" afgebeeld, maar toch...


    Stap 2:Maak het stuk dat op je flash zal komen.

    Ik heb het zo gedaan:



    Stap 3: De "twinflashkop".

    - Bedenk eerst hoe je het licht op je onderwerp wil laten vallen, dit is later niet meer te veranderen. Hou hierbij rekening met je brandpuntsafstand van je lens. (Bij de MP-E is die erg kort, maar bij bv. een 180 mm is dat heel wat langer. Dus bij het richten van de kop moet je hier rekening met houden.)

    -Het prille begin van de kop:


    -Bekleed het rolletje aan de binnenkant met zilverpapier (dit om het licht goed te reflecteren).


    -Even kijken of alles goed zit:


    -Maak de 2 koppen goed aan elkaar vast en sluit de halve koker (het verticale stuk op de foto):


    -Zo ziet het er nu langs binnen uit:


    -PROBLEEM!!
    We hebben nu 2 wc rolletjes die samen moeten komen in 1 rolletje.

    -OPLOSSING!!
    1) Neem een klein stukje wc rol en leg het voor de kop.
    2) Neem satéstokjes en verbind de kop met het stukje wc rol. (Het gebruik van secondenlijm vergemakkelijkt dit proces.)
    3) Het probleem is opgelost.
    4) Verduidelijking met foto's:




    -Bekleed nu de satéstokjes met zilverpapier. (Met de blinkende kant naar binnen.)


    -PROBLEEM!!
    Bij de kleinste aanraking deukt de kop in of scheurt hij...

    -OPLOSSING!!
    We beplakken het zilverpapier met papiertape:



    De kop die af is: http://www.youtube.com/watch?v=Ueb9SFDpgsc

    Stap 4:Maak het/de verbindingsstuk/stukken dat je kop met het stuk aan je flash zal verbinden.

    Opmerking:
    Bij mijn flitsomleider zullen jullie zien dat ik meerdere verbindingsstukken heb gemaakt. Dit is omdat mijn mp-e langer wordt naar mate de vergroting hoger wordt:

    1x:


    5x:


    Jullie zien het probleem waarschijnlijk al .
    Maar met bv. een canon 100mm macro heb je dit probleem niet en volstaan 1 verbindingsstuk. (Je kan dan zelfs heel de flitsomleider uit 1 stuk maken om een steviger geheel te verkrijgen.)

    -Meet de afstand tussen de kop en het stuk aan de flitser en snij de wc rolletjes. Bekleed ze langs de binnenkant met zilverpapier.


    Stap 5: De flitsomleider is bijna af...

    Om het geheel mooier te laten ogen kan je het nog bekleden met papier of zilverpapier. (Je kan het ook schilderen, behangen,... naar je eigen smaak ) Ik heb het met zilverpapier beplakt.

    Stap 6: Velcro om alle onderdelen aan elkaar te bevestigen.

    Nadat je je flisomleider hebt bekleed, kleven we er velcro op:



    Stap 7: Diffusers.

    Ik raad jullie aan om de openingen in de flitskop te bekleven met keukenrol. Dit zal ervoor zorgen dat het licht beter verspreid wordt en je mooier, zachter licht bekomt.

    !!!JE FLITSOMLEIDER IS AF!!!

    Hier nog een demonstratie video: http://www.youtube.com/watch?v=25uGFNOOEc4
    De flitsomleider in actie: http://www.youtube.com/watch?v=4AsTThUOq9c

    Vergelijking foto's van velcro, beide op statief genomen:

    Enkel pop-up flash:


    Pop-up flash met flitsomleider:


    Ik hoop dat jullie iets aan mijn tutorial hebben gehad.
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop
Working...
X