Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concertfotografie

    beste leden, mijn zoon speelt in een jeugdorkest en treed deze avond op met Sioen, Yevgeni en Jackobond. ik zou graag wat foto's nemen vanop afstand ( +- 50 meter) met telelens 75-300 mm. kan iemand mij helpen met de instellingen en welke modus ik het best gebruik, want ik ben nog niet zo vertrouwd met RAW fotografie, ik heb het al eens enkele instellingen geprobeerd, maar het trekt op niet veel

    mijn materiaal, canon eos 30D
    lenzen efs 18-55 mm,75-300 mm
    flits speedlite 580 EXII
    statief

  • #2
    Re: concertfotografie

    Dat wordt een moeilijke.

    Precieze instellingen hangen van de lichtomstandigheden af.
    -> Om de bewegingsonscherpte van jezelf onder controle te houden zou je al richting een sluitertijd van 1/300s tot 1/400s moeten gaan. Vanop een statief zou je hier minder rekening mee hoeven te houden, maar of dat op zo'n avond gaat lukken...
    -> Om op zich scherpe beelden te krijgen, zou je niet volopen mogen werken. Ik gok alleen dat de opstandigheden je niet toe gaan laten om op een andere manier dan diafragma volopen tekeer te gaan.
    -> Flash gebruiken? Niet doen. En zou op die afstand ook geen zin hebben.

    ik ben nog niet zo vertrouwd met RAW fotografie
    Dat heeft hier op zich niks mee te maken. RAW fotografie? RAW is een vorm van bestand waarmee je werkt. Maar de clue gaat gewoon zijn: krijg je een fatsoenlijk belichtte en scherpe foto afgedrukt?

    Welke modus je uiteindelijk gebruikt, speelt niet zo'n grote rol. Eender welke modus, je zit ver over de limieten van je lens/toestel. Waarschijnlijk ga je op hoge isowaarden moeten werken, dus veel ruis. Daarnaast zal je vooral moeten zien of je bij volopen diafragma (of liefst net niet volopen) aanvaardbare sluitertijden te halen. Al een geluk dat sioen, yevgeni en jackobond geen springers zijn, maar verwacht toch maar geen professionele resultaten. hooguit wat 'leuke' fotootjes waarbij je zoon en die muzikanten samen in beeld zijn

    Comment


    • #3
      Re: concertfotografie

      Die 75 - 300 mm lens, is dat een lichtgevoelige lens ?

      Foto's vanop 50 m bij een concert zijn niet echt geslaagd denk ik.

      Elke beweging van jou wordt trouwens uitvergroot.

      Flitsen is sowieso not done.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: concertfotografie

        Als er heel erg veel licht is, dan zou je met een 75-300 misschien wel een paar redelijke foto's kunnen maken.
        Maar meestal heb je zelfs al problemen met een f2,8 lens en iso 1600, dus zullen de resultaten flink kunnen tegenvallen met het materiaal dat je gebruikt.
        Bij heel wat concerten kom je er op f2 en iso 3200 nog net, ik gebruik dan de 85mm f1,8 en de 135mm f2, maar het gebeurt ook dat je dan de iso nog op 6400 moet zetten...

        Om toch een zo kort mogelijke sluitertijd te krijgen werk je best op de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma volledig open (en de iso voldoende hoog tot de sluitertijd kort genoeg wordt). Pas de belichtingscompensatie aan, zeker als de achtergrond heel donker is ten opzichte van de artiesten, anders krijg je witte vlekken tegen een donkere achtergrond (hoeveel je die moet aanpassen, dat kan ik van hieruit niet vertellen).

        Die 75-300 heeft toch al problemen met de contrasten tussen 200 en 300mm, in tegenlicht zal dat allemaal nog erger worden. Door de kleine maximale diafragma-opening (f5,6 op 300mm) zal de camera ook heel veel moeite hebben om scherp te stellen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X