Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ocf en zoombereik van flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ocf en zoombereik van flitser

    Beste BD'ers.
    Ben een beetje aan het spelen met off camera flash. Ik heb 2 fliters die ik beide onhanfhankelijk kan aansturen met de radio triggers. Dit gaat allemaal goed. TTL en ETTL II werken natuurlijk niet dus alles moet in M. Ook dit is duidelijk en met een trial en error kom je een heel eind. Waar ik mee blijf zitten is het zoombereik van de flitsers. Wat doe ik daar mee? Gelijk zetten aan de camera/lens afstand?
    In mijn ogen hoe meer zoom hoe meer het licht is gebundeld maar wel sterker.
    Dit zijn dus eigenlijk 2 vragen. Kunnen jullie me helpen?

    Dank
    Roevca

  • #2
    Re: ocf en zoombereik van flitser

    De zoomfunctie van een reportageflits is een ingebouwde 'light modifier' (die bij studioflitsten ontbreekt). Zoals je reeds zei, zal de lichtbundel smaller en feller worden hoe meer je inzoomt. Het is wat te vergelijken met een grid/snoot, met de bijkomende handigheid dat de flitskracht 'versterkt' wordt bij het inzoomen.

    De link met de brandpuntsafstand van de lens vervalt aangezien je de flits off-camara gebruikt. Het is aan de creativiteit van de fotograaf om te bepalen hoe het beeld zal belicht worden, en de zoom van de flits is één van de vele elementen die daarin kunnen meespelen. De keuze voor bepaalde 'light modifiers' kunnen ook de keuze van de zoomfactor mee bepalen. Wil je met een flits + paraplu een volledige persoon belichten dan zal je eerder je flits op 24mm dan op 85mm gebruiken. Gebruik je een grid, of snoot, heeft het geen zin om je flits volledig uitgezoomd te laten, want dat zijdelingse licht ben je hoe dan ook toch kwijt. enz. enz.
    Last edited by Sam Jae; 10 april 2010, 15:30.

    Comment

    Working...
    X