Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plaatsen van tuinscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • plaatsen van tuinscherm

    Houten tuinschermen worden meestal geplaatst met houten verbindingspalen.
    Ik hoor nu dat je die ofwel een 70-80cm in de grond zet, ofwel dat je die palen monteert op metalen pinnen die je in de grond bevestigt.
    Heeft er iemand ervaring mee wat nu het beste is : palen 80cm in de grond of de palen bevestigen op metalen pinnen ?
    Welk systeem plaatst het makkelijkste ?
    Alvast dank voor jullie raad.
    WillyB

  • #2
    Re: plaatsen van tuinscherm

    Alles hangt af van uw grond he.

    Ik heb mijn palen 60cm in de grond gezet en met snelbeton omgoten, nu 2 jaar later
    staat ongeveer elke paal los, het is hier verschrikkelijk losse grond.

    Bij mijn ouders thuis echter hebben we met die metalen spies gewerkt omdat je daar
    amper een spade in de grond krijgt, de spies met een stuk proefhout tegen beschadiging
    van de spie in de grond geklopt en de palen vastgeschroefd. Ik moet zeggen, dat beweegt
    daar geen millimeter.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

    Comment


    • #3
      Re: plaatsen van tuinscherm

      Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Houten tuinschermen worden meestal geplaatst met houten verbindingspalen.
      Ik hoor nu dat je die ofwel een 70-80cm in de grond zet, ofwel dat je die palen monteert op metalen pinnen die je in de grond bevestigt.
      Heeft er iemand ervaring mee wat nu het beste is : palen 80cm in de grond of de palen bevestigen op metalen pinnen ?
      Welk systeem plaatst het makkelijkste ?
      Alvast dank voor jullie raad.
      WillyB
      Als je de schermen met metalen pinnen vastzet zou je in elk geval best de pinnen in de grond betonneren. Ook wel een beetje afhankelijk hoe hard de ondegrond is. Maar toch denk ik dat die pinnen alleen zonder te betonneren zullen bewegen onder het gewicht van de tuinschermen of van de wind.
      Recent heeft onze tuinman bij ons van die groene doek opgespannen tussen kaders van pannelatten en die heeft hij toch ook vastgemaakt aan houten palen die hij diep genoeg in de grond heeft gezet.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: plaatsen van tuinscherm

        Hout rot eerst waar de lucht en water aankan ,
        maw op gehalvaniseerde spie's ( die je in de beton steekt)

        als je nog een spleet hebt tussen je hout en de pot ( metaal waar hij inzit)
        spuit er silicone in (rond)

        Comment


        • #5
          Re: plaatsen van tuinscherm

          Hey juppekes

          Ik werk in een doe het zelf, dus krijgen we dagelijks van die vragen

          Het is dus de bedoeling om de houten palen ongeveer 70cm in de grond te steken in een blok beton.

          De fout die meestal gebeurt is dat de mensen zo'n grondboor meenemen om het gat voor te boren,maar deze is niet groot genoeg, dus moet er nog met een spade het gat groter gemaakt worden.

          Nu worden de palen meestal vast gezet met van die turbo beton, hard in 5min

          Hiervoor gebruikt met een zak van 25kg per paal.

          Van die pinnen zou ik niet gebruiken, want dan zitten de palen in feite maar 20cm gevangen in die ijzers en er zit daar nogal veel speling op

          Wat dit jaar nu ook veel opkomt is dat de houten schermen vastgezet worden met betonnen palen, deze kunnen niet rotten

          Als er nog vragen zijn laat maar komen
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: plaatsen van tuinscherm

            het lijkt me in beide gevallen een twijfelachtige constructie.
            hout rot en de pinnen roesten.
            ideaal zouden het inox pinnen moeten zijn volgens mij.
            kan je laten maken op maat, maar dat gaat wat kosten.

            Comment


            • #7
              Re: plaatsen van tuinscherm

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              het lijkt me in beide gevallen een twijfelachtige constructie.
              hout rot en de pinnen roesten.
              ideaal zouden het inox pinnen moeten zijn volgens mij.
              kan je laten maken op maat, maar dat gaat wat kosten.
              Niet als je warmbadvezinkte versies koopt , voor wat ze moeten dienen minstens evenwaardig aan RVS.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: plaatsen van tuinscherm

                Ik het er nu toch al vele gezet en alle staan in de grond in stabilisé (een droog mengsel van zand en beton) put groot en diep genoeg maken, paal inzetten, stabilisé rondgieten, plaat insteken waterpas zetten, aanstampen. Zeker geen natte beton gebruiken want dit laat geen vocht door en na een paar jaar rotten die palen af juist boven de beton. Sommige palen staan nu al 20jaar en die houden nog steeds.
                Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

                Comment


                • #9
                  Re: plaatsen van tuinscherm

                  Oorspronkelijk geplaatst door 7horses Bekijk bericht
                  Ik het er nu toch al vele gezet en alle staan in de grond in stabilisé (een droog mengsel van zand en beton) put groot en diep genoeg maken, paal inzetten, stabilisé rondgieten, plaat insteken waterpas zetten, aanstampen. Zeker geen natte beton gebruiken want dit laat geen vocht door en na een paar jaar rotten die palen af juist boven de beton. Sommige palen staan nu al 20jaar en die houden nog steeds.
                  Klopt als een zwerende vinger. Houten palen rotten altijd juist op de overgang tussen boven en ondergrond. Bij beton zelfs vlugger dan in volle grond. Geďmpregneerde palen houden langer maar zeker niet "levenslang". Vraag maar eens aan iemand die nog gewerkt heeft bij RTT of een elektriciteitsmaatschappij en daar de tijd van de houten palen nog heeft meegemaakt.

                  Wij hadden hier een betonplaten afsluiting met de buren. Ik heb de palen doorgezaagd juist boven de onderste plaat. De rest erboven weggenomen en daarop een houten afsluiting gemaakt. Het hout raakt nergens de grond. Ik durf te wedden dat de afsluiting mij zeer zeker gaat overleven.

                  Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: plaatsen van tuinscherm

                    De grote boosdoener bij gebruik van hout in open lucht, is electrolyse (met tot gevolg: rotten van hout vlak boven het grondoppervlak!)
                    Veel hangt echter ook af van de houtkwaliteit en de kwaliteit van de impregnering.
                    Als het voor mijzelf was, dan kocht ik GEEN geimpregneerd hout méér! Alle geimpregneerd hout is gevoelig voor rotten. Wat men er ook mee doet, rotten wordt alleen uitgesteld.
                    Als ik je een goede raad mocht geven, dan stuurde ik je naar de vakhandel, en liet ik je daar palen bestellen op de maat en de lengte die je wenst en in een houtsoort die zichzelf op natuurlijke wijze verzet tegen rotten. (Azobé, Afrormosia, Bangkirai,...bijvoorbeeld)
                    En als je echt zeker wil spelen:
                    Betonpalen met groef plaatsen met daartussen telkens een betonplaat.
                    Bovenop die platen dan van die standaard houten schuttingen zetten.
                    Last edited by dréten; 11 april 2010, 08:57.

                    Comment


                    • #11
                      Re: plaatsen van tuinscherm

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      De grote boosdoener bij gebruik van hout in open lucht, is electrolyse (met tot gevolg: rotten van hout vlak boven het grondoppervlak!)
                      Electrolyse? Rotten van organisch materiaal heeft totaal niets met electrolyse te maken! Andersom kan het looizuur uit het hout wel het omliggende metaal aantasten!
                      Last edited by Carola; 11 april 2010, 14:33.

                      Comment


                      • #12
                        Re: plaatsen van tuinscherm

                        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        En als je echt zeker wil spelen:
                        Betonpalen met groef plaatsen met daartussen telkens een betonplaat.
                        Bovenop die platen dan van die standaard houten schuttingen zetten.
                        Beton, inderdaad, maar dat wat te zwaar voor mijn ruggeske.
                        Ik ga het toch maar proberen met houten palen in de grond, ze aangieten met stabilisé tot 10cm van het grondniveau en daarop dus nog 10cm grond aanbrengen.

                        Alvast dank voor de vele, nuttige reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: plaatsen van tuinscherm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                          Electrolyse? Rotten van organisch materiaal heeft totaal niets met electrolyse te maken! Andersom kan het looizuur uit het hout wel het omliggende metaal aantasten!
                          ik dacht toch dat ik dat ooit eens gelezen/geleerd had hoor:
                          positief-negatief reactie ter hoogte van de grens grond-lucht(zuurstof)
                          niet dus?

                          Comment


                          • #14
                            Re: plaatsen van tuinscherm

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            ik dacht toch dat ik dat ooit eens gelezen/geleerd had hoor:
                            positief-negatief reactie ter hoogte van de grens grond-lucht(zuurstof)
                            niet dus?
                            Je gooit hier twee dingen door mekaar:
                            • Zogenaamde "contact corrosie" ten gevolge van electrolyse (= een gevolg van electronenuitwisseling) is een fenomeen wat zich vooral voordoet bij metalen, niet bij hout.
                            • Het rotten van hout is vooral te wijten aan een een hoge vochtbelasting (25-30% of hoger) waardoor er een perfecte voedingsbodem voor schimmels ontstaat welke de structuur van het hout zullen aantasten. Enerzijds is kopshout (vb.bij palen en balkkoppen) zeer kwetsbaar omdat de capilaire infiltratie daar veel hoger is, anderzijds zijn zones net boven de grond zeer gevoelig omdat daar de condensbelasting veel groter is dan op de hoger gesitueerde delen (palen, houten borders ea. zullen altijd vlak boven de grond afbreken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: plaatsen van tuinscherm

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Klopt als een zwerende vinger. Houten palen rotten altijd juist op de overgang tussen boven en ondergrond. Bij beton zelfs vlugger dan in volle grond. Geďmpregneerde palen houden langer maar zeker niet "levenslang". Vraag maar eens aan iemand die nog gewerkt heeft bij RTT of een elektriciteitsmaatschappij en daar de tijd van de houten palen nog heeft meegemaakt.

                              Wij hadden hier een betonplaten afsluiting met de buren. Ik heb de palen doorgezaagd juist boven de onderste plaat. De rest erboven weggenomen en daarop een houten afsluiting gemaakt. Het hout raakt nergens de grond. Ik durf te wedden dat de afsluiting mij zeer zeker gaat overleven.

                              Mvg.
                              Robert
                              De RTT heeft nooit met drukgeimpregneerde palen gewerkt.
                              Zij werken met palen dedrenkt in teerprodukten.
                              Indien je degelijk kwaliteitshout (rnd) neemt op de correcte manier drukgeďmpregneerd
                              krijg je al een garantie van 25 jaar. (bvb collstrop)
                              Deze palen plaats je best in verhouding met de hoogye van je omheining in de grond.
                              Bvb voor een paneel van 1.80 m gebruik je palen van 9x9x270.
                              Deze palen zelt je in een opening gemaakt met een dubbele lepelschop of grondboor waar je met bvb een bolpunt de grond goed aanstampt in noodgeval met stabilise maar lieft met de gewone grond.
                              Beton is ten stelligste af te raden daar dit zorgt voor een overdreven vochtige omgeving.
                              Het water kan er wel indringen maar doet er veel te lang over om te drogen zodat er veel snellere veroudering (rotten ed) optreed op de rand tussen betonomhulsel en lucht of grondomgeving.
                              De enige omgeving waar deze combinatie niet aangeraden is is een dennebos of sparren omgeving daar de grond dor deze beplanting te zuur wordt en daar de impregnering niet goed werkt.
                              Let ook op om geen spar of ander without te gebruiken (de meeste die verkocht worden in dhz en goedkope tuincentra) dit hout lijkt geďmpregneerd maar deze houtsoorten zijn zeker niet tot de kern beschermt.
                              Aan onze betonliefhebbers, kijk maar eens goed naar de rand van je betonpalen (na enkele jaren) in een vochtige omgeving....
                              In een vorig leven nog een speciaalzaak voor tuinhout gehad....

                              Comment

                              Working...
                              X