Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanpassen studio-lampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanpassen studio-lampen

    Ik heb hier thuis nog 3 studio-lampen staan. Die dingen zullen al wat van leeftijd zijn, maar ze werken nog perfect. Het enige nadeel van deze lampen is dat ik ze slechts tot 1/4 power kan inregelen. Dat is veelal nog veel te veel voor hetgeen ik die wil gebruiken.
    De set is van Elinchrom, bestaande uit 2x EL500 en 1x EL1000. De flitsers hebben dus respectievelijk 500 en 1000 Ws. Dus blijft er behoorlijk wat power over als je deze slechts 2 stops kunt minderen.

    Nu was mijn vraag: De instelling gebeurt met een schuifregelaar (ik vermoed een potentiometer). Kan daarbij een extra potentiometer geplaatst worden om het vermogen nog meer te dimmen?

    Ik hoop dat er hier een paar techneuten zijn die hierop een antwoord hebben.

    Grtz
    Piet
    Piet Cosaert
    http://kepsfotografie.wordpress.com

  • #2
    Re: Aanpassen studio-lampen

    Zou een ND-filter niet handiger zijn?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Aanpassen studio-lampen

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Zou een ND-filter niet handiger zijn?
      Had ik ook al aan gedacht, maar weinig praktisch als je de lampen ook op locatie wil gebruiken en omgevingslicht deels wil laten meespelen.
      Piet Cosaert
      http://kepsfotografie.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Aanpassen studio-lampen

        Als het echt een potentiometer is dan kan je daar eventueel een bijplaatsen of vervangen door een andere die je wel de gewenste hoeveelheid regeling geeft, vermoed echter dat dit een stukje trial and error zal worden om de juiste potentiometer te vinden.
        Alles kan je regelen, het geschikte medium vinden zodat je je apparatuur niet kapot helpt is meestal de grootste vraag.
        Moest je hier of daar aan de elektrische opbouw van je toestel kunnen komen zou dat al vrij snel duidelijk worden.
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
        Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

        Comment


        • #5
          Re: Aanpassen studio-lampen

          Je kan deze vraag is stellen bij Servix in Aartselaar dat zijn de invoerders voor België en die herstellen zelf de flitsen, dus die gaan je zeker kunne antwoorden.

          Aan de andere kant is het tegenwoordig goedkoper nieuw te kopen dan een herstelling laten uitvoeren tegen een uurloon van 55 Euro. Als je dan bij Elinchrom blijft zijn alle reflectoren die je nog hebt ook bruikbaar. Kijk is naar de BX reeks van Elinchrom, dat is de middenklasse, zuiver digitaal en regelbaar met skyports in 250 en 500 WS, de 250 types zijn zeer snel van flitsduur en dus geschikt voor beweging te bevriezen.

          MVG, Jeff C
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Aanpassen studio-lampen

            Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
            Had ik ook al aan gedacht, maar weinig praktisch als je de lampen ook op locatie wil gebruiken en omgevingslicht deels wil laten meespelen.
            Een ND filter lijkt mij ook de meest geschikte en goedkoopste oplossing.
            Je kan ze in vele verschillende sterktes krijgen en als je meer licht nodig hebt, gewoon de filter verwijderen.

            Ik bedoel hier wel filters voor de flitsen, niet de camera.
            Enkele vellen ND filterfolie en uw probleem is opgelost

            Comment


            • #7
              Re: Aanpassen studio-lampen

              Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
              Een ND filter lijkt mij ook de meest geschikte en goedkoopste oplossing.
              Je kan ze in vele verschillende sterktes krijgen en als je meer licht nodig hebt, gewoon de filter verwijderen.

              Ik bedoel hier wel filters voor de flitsen, niet de camera.
              Enkele vellen ND filterfolie en uw probleem is opgelost
              Zal ik zeker eens proberen, bedankt
              Piet Cosaert
              http://kepsfotografie.wordpress.com

              Comment

              Working...
              X