Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printer en draadloos netwerk.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printer en draadloos netwerk.

    Op mijn privé heb ik een draadloos netwerkje om gemakkelijk met mijn laptop te kunnen werken op verschillende plaatsen binnenshuis.
    Op ons bureau staat een PC waaraan een printer via kabel is verbonden. Het lukt mij echter niet draadloos via mijn laptop deze printer te doen werken.
    Van bij het begin heb ik vrij veel problemen gehad met de installatie van dat netwerkje. Ons huis bevat nogal wat beton en heeft vrij dikke muren. Er bevindt zich tevens een keuken met allerhande apparatuur tussen ons bureau en de plaats waar ik gewoonlijk met mijn laptop zit. Ik heb dus een tweetal versterkers via het stroomnet moeten plaatsen om alles wat ordentelijk te kunnen krijgen.
    Hoe kan ik dat ergens instellen dat mijn printer ook via de laptop bereikbaar is ?
    Dank bij voorbaat.

    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Printer en draadloos netwerk.

    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Hoe kan ik dat ergens instellen dat mijn printer ook via de laptop bereikbaar is ?
    Kan je bestanden delen? Is je printer "shared" gezet?
    Als je netwerk "werkt" en je "ziet" de PC waar je printer mee verbonden is en je printer staat gedeeld dan moet je van op je laptop bij "printers" >> Printer toevoegen >> Netwerkprinter ... je printer zien staan.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Printer en draadloos netwerk.

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Kan je bestanden delen? Is je printer "shared" gezet?
      Als je netwerk "werkt" en je "ziet" de PC waar je printer mee verbonden is en je printer staat gedeeld dan moet je van op je laptop bij "printers" >> Printer toevoegen >> Netwerkprinter ... je printer zien staan.
      Ik ben momenteel op mijn praktijk en zal deze avond eens nagaan of ik een en ander kan zien. Maar wat bedoel je eigenlijk met : "de PC zien waar de printer mee verbonden is" en "gedeeld staan" ? Sorry, maar ik ben niet zo'n techneut wat dat betreft.
      Ik moet er ook nog bij vertellen dat er op deze PC nog met Windows 2000 wordt gewerkt. Op de laptop daarentegen is het Windows XP.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Printer en draadloos netwerk.

        Welk OS?
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Printer en draadloos netwerk.

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Welk OS?
          Windows 2000
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Printer en draadloos netwerk.

            Ik vermoed dat je printer geen netwerkprinter is ?
            Als je draadloos wil printen via de laptop, maar je printer is aangesloten op een andere PC, dan moet die PC ook aanstaan. Op de vaste PC moet je de printer dan delen ( via eigenschappen van de printer )
            Firewall kan eventueel ook een dooddoener zijn. Schakel deze op beide PC's eens uit en bekijk het resultaat.
            In ieder geval moet je op je laptop de printer "zien". Kijk daarvoor in het onderdeel "netwerk" van je laptop. Ook moet je printer een IP adres hebben.
            Greetzzzzzzzzzzzz......
            Wonnie
            www.spectare.be

            Comment


            • #7
              Re: Printer en draadloos netwerk.

              Die printer moet zelf helemaal geen IP hebben , de PC waar ie aan hangt wel natuurlijk.
              (als het om een standaard USB printertje gaat)

              Lees dit even door , 't is vrij technisch maar bevat een serieus aantal tips :
              Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

              Comment


              • #8
                Re: Printer en draadloos netwerk.

                De printer is wel degelijk gedeeld en is ook zichtbaar op de laptop in het netwerk.
                Maar op het tabblad "Printer delen" lees ik: "als de printer wordt gebruikt door gebruikers die verschillende versies van Windows hebben, dient u hiervoor extra stuurprogramma's te installeren". Maar in de lijkst van de extra stuurprogramma's is Windows XP niet aanwezig. Wellicht ligt daar het probleem, niet ?
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Printer en draadloos netwerk.

                  Stuurprogramma van printer op beide computers aanwezig.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Printer en draadloos netwerk.

                    Oorspronkelijk geplaatst door CaveCat Bekijk bericht
                    Die printer moet zelf helemaal geen IP hebben , de PC waar ie aan hangt wel natuurlijk.
                    (als het om een standaard USB printertje gaat)

                    Lees dit even door , 't is vrij technisch maar bevat een serieus aantal tips :
                    http://www.zowerkthet.be/question.as...ure=nl&id=1332
                    De printer is een Ricoh Aficio 1515MF. Een gecombineerd toestel met printer, scanner, tel/fax. Een vrij professioneel toestel.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Printer en draadloos netwerk.

                      Oorspronkelijk geplaatst door CaveCat Bekijk bericht
                      Die printer moet zelf helemaal geen IP hebben , de PC waar ie aan hangt wel natuurlijk.
                      (als het om een standaard USB printertje gaat)

                      Lees dit even door , 't is vrij technisch maar bevat een serieus aantal tips :
                      http://www.zowerkthet.be/question.as...ure=nl&id=1332
                      En ik heb zowat alles getest wat op bovenvermelde link staat.
                      Bizar, de beide computers herkennen mekaar via de NetBIOS / Network Browsing Test.
                      Er is ook communicatie met de Ping-test.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Printer en draadloos netwerk.

                        Het is een beetje absurd om zo'n toestel lokaal op een pc aan te sluiten en dan via een share te proberen benaderen.
                        Niet dat het niet zal werken, dat zal zeker lukken, maar dat machien heeft verdorie een eigen netwerkaansluiting.

                        Dus loskoppelen van de huidige pc, mooi in het bekabelde netwerk hangen en zo
                        kan iedereen naar dat toestel printen zonder rekening te moeten houden of die
                        ene pc nu al dan niet aan staat ;-)

                        Het is niet voor niets een netwerkprinter dat je daar hebt

                        jaja ik weet het, mijnheer moet een router hebben of een ander device dat als dhcp
                        kan spelen, of alles moet fixed ip's krijgen, er gaat nog wat configuratie aan te pas komen,
                        elke gebruiker moet de printer geconfigureerd en geďnstalleerd op zijn pc hebben maar
                        alsnog... eens dat allemaal achter de rug is zal het gebruiksgemak alleen maar toenemen.
                        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Printer en draadloos netwerk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                          Het is een beetje absurd om zo'n toestel lokaal op een pc aan te sluiten en dan via een share te proberen benaderen.
                          Niet dat het niet zal werken, dat zal zeker lukken, maar dat machien heeft verdorie een eigen netwerkaansluiting.

                          Dus loskoppelen van de huidige pc, mooi in het bekabelde netwerk hangen en zo
                          kan iedereen naar dat toestel printen zonder rekening te moeten houden of die
                          ene pc nu al dan niet aan staat ;-)

                          Het is niet voor niets een netwerkprinter dat je daar hebt

                          jaja ik weet het, mijnheer moet een router hebben of een ander device dat als dhcp
                          kan spelen, of alles moet fixed ip's krijgen, er gaat nog wat configuratie aan te pas komen,
                          elke gebruiker moet de printer geconfigureerd en geďnstalleerd op zijn pc hebben maar
                          alsnog... eens dat allemaal achter de rug is zal het gebruiksgemak alleen maar toenemen.
                          Het probleem is dat de modem moet boven staan (samen met een versterker) om goeie ontvangst te hebben op mijn laptop waar ik die normaal gebruik in onze woonkamer (er juist onder). De PC in ons bureau is dan ook verbonden met een versterker op het elektriciteitsnet.
                          Als ik de Printer/fax/copier naar boven moet brengen bij de modem, dan moeten wij elke keer naar boven als wij het toestel willen gebruiken.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Printer en draadloos netwerk.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Het probleem is dat de modem moet boven staan (samen met een versterker) om goeie ontvangst te hebben op mijn laptop waar ik die normaal gebruik in onze woonkamer (er juist onder). De PC in ons bureau is dan ook verbonden met een versterker op het elektriciteitsnet.
                            Als ik de Printer/fax/copier naar boven moet brengen bij de modem, dan moeten wij elke keer naar boven als wij het toestel willen gebruiken.
                            Dat moet je niet.

                            Uit uw uitleg kan ik opmaken dat je een powerline installatie in huis hebt als netwerkmedium.
                            Waarbij 1 powerline verbinding van boven aan de modem vertrekt en naar uw pc gaat.
                            Als je ipv die powerline aan uw pc aan te sluiten daar eerst een switch of routertje
                            tussen plaatst dan kan je op die switch of router zowel uw pc als uw printer aansluiten
                            met een netwerkkabel. Beide toestellen gaan in netwerk staan en zijn perfect te configureren. bekijk die switch / router als een stekkerblok om van 1 netwerkaansluiting een 4-tal te maken.

                            Waarom zeg ik switch / router, dit zal afhangen of uw powerline als dhcp kan werken of niet.
                            Zoniet heb je een routertje nodig, zoja heb je met een switch al voldoende.
                            Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Printer en draadloos netwerk.

                              Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                              Dat moet je niet.

                              Uit uw uitleg kan ik opmaken dat je een powerline installatie in huis hebt als netwerkmedium.
                              Waarbij 1 powerline verbinding van boven aan de modem vertrekt en naar uw pc gaat.
                              Als je ipv die powerline aan uw pc aan te sluiten daar eerst een switch of routertje
                              tussen plaatst dan kan je op die switch of router zowel uw pc als uw printer aansluiten
                              met een netwerkkabel. Beide toestellen gaan in netwerk staan en zijn perfect te configureren. bekijk die switch / router als een stekkerblok om van 1 netwerkaansluiting een 4-tal te maken.

                              Waarom zeg ik switch / router, dit zal afhangen of uw powerline als dhcp kan werken of niet.
                              Zoniet heb je een routertje nodig, zoja heb je met een switch al voldoende.
                              Soms een linkje hoe zoiets dergelijks eruit ziet ?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X