Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beklimming van de Mont Ventoux

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beklimming van de Mont Ventoux

    Deze zomer zijn mijn vader en ik van plan om de Mont Ventoux te beklimmen. Ik vroeg mij af of er iemand hier de klim al gedaan heeft?

    Onze conditie is redelijk in orde (27km/h gemiddeld 60 km op 'Vlaamse heuvels') maar we zijn natuurlijk nog van plan om stevig te trainen. Heeft iemand hier tips voor? Goede routes, trainingsschema's... Ik woon in de buurt van Aarschot en vertrek het liefst met de fiets van thuis uit, maar een weekendje training in de Ardennen staat ook al op het programma

    Dan heb ik nog een vraagje over het materiaal. We rijden beiden op koersfietsen van zo'n 3 jaar oud. Ik met een trippel met het kleinste verzet: 30 van voor x 25 van achter. Mijn vader met een compact 34x25. Zal dit voldoen of moeten we aanpassingen doen? Nieuwe tandwielen of iets in die aard?

    Qua voeding, moeten we iets speciaals eten op voorhand (een week pastakuur ofzo )? En wat en hoeveel eten en drinken tijdens?

    Bedankt op voorhand
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Beklimming van de Mont Ventoux

    In de reportage "Wielertoeristen in Vlaanderen" (Humo van vorige week) werd Carlo Bomans geciteerd. Die zou tegen Hugo Broos gezegd hebben dat je minstens 1500 km in de benen moet hebben, voor je aan de Ventoux begint.

    Begin er maar aan.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Beklimming van de Mont Ventoux

      Op zich valt de beklimming wel mee. Ik was met mijn tourfiets (gewone herenfiets met bagagedragers, lampen, etc) op 2u20min boven. Ik had niet gigantisch getraind, maar ik heb daar wel Shimano Deore versnellingen op staan, voor de MTB dus. Wat dat betreft denk ik dat je best een andere casette laat steken vanachter met een 27 als grootste. Je vader gaat te zwaar moeten trappen met zijn compact... maar laat dat maar eens veranderen in een trippel hè! Dat zijn zotte kosten!

      Wat eten en drinken betreft: goed trainen op voorhand is het belangrijkste, dan geraak je zonder extra te eten boven. Zorg wel voor voldoende drinken onderweg. Eten doe je dan als je boven bent.

      Oh ja! Niet vergeten: je remmen moeten perfect in orde zijn voor de afdaling! Die ging bij mij soms richting 90km/h! En vergeet van die lichte latex binnenbanden; die kunnen springen in de afdaling omdat je velg te warm wordt van het remmen.

      En als allerbelangrijkste: vergeet niet te genieten onderweg!

      Succes ermee!

      Comment


      • #4
        Re: Beklimming van de Mont Ventoux

        Oh ja, BTW ik had iets van een 800km getraind voor ik er aan begon.
        Ik heb het wel nog 4 dagen moeten bekopen achteraf... stik kapot en uitgedroogd (te weinig gedronken onderweg hè!)

        Vertrekken jullie vanuit Bedouin? Dat is wel een mooie route... Zo rijdt de Tour ook dacht ik hè!

        Comment


        • #5
          Re: Beklimming van de Mont Ventoux

          We gaan idd via Bedoin, de standaardroute, en de moeilijkste naar het schijnt
          @Galdie: Je raad ons aan om een 27 te laten steken, raad je dit ook aan voor mij met mijn trippel of voor mijn vader met zijn compact? Ik dacht op voorhand, ik heb een trippel, geen probleem 30x25 zal wel voldoen, maar als ik de commentaren op internet lees moet ik mss toch ook een 27 laten steken... Is het mogelijk om enkel één kroontje te veranderen of moet je heel de cassette daarvoor vervangen?
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Beklimming van de Mont Ventoux

            Een 27 gecombineerd met de trippel en je geraakt boven!

            Maar... er komt meer bij kijken. Ik vrees dat je de hele casette moet laten vervangen inclusief de ketting, en afhankelijk van de slijtage ook de tandwielen vanvoor. Nu, als je via internet koopt en een beetje zelf kan sleutelen ben je voor ongeveer 60 à 80€ wel geholpen.

            Om van een compact een trippel te maken, vrees ik dat je hele andere kostenplaatjes gaat zien. Daar moet een ander cranckstel op met bijhorende shifter (van 2 naar 3), dan ook de ketting en misschien zelfs de achterderailleur (afhankelijk van of het een short of longcage is).

            Comment


            • #7
              Re: Beklimming van de Mont Ventoux

              Bedoin is de moeilijkste.
              Vooral drinken onderweg is de boodschap.
              Probeer 's morgens om 7u30 de beklimming aan te vatten.
              (is +/-22km). Dan ben je voor de grote warmte op de top en heb je minst kans op wolkjes voor het uitzicht. (zijn enkele keren in Juli geweest)
              Op de top is het 10° graden kouder en kan er nogal wat wind staan. Dus een fleece of bescherming boven is nodig als je bezweet bent.

              Enne inderdaad niet continue remmen of je banden vliegen van de velgen in volle afdaling.

              Je gaat trouwens niet alleen zijn. Laat je dus niet verleiden om je voorganger te "pakken". Dat kan je zuur opbreken.Altijd op eigen tempo. Het traject hebben we eerst met de auto gedaan omdat er een bepaalde bocht naar rechts is die je best aan de buitenzijde neemt wegens plots te steil met de fiets.

              Gemakkelijkste zijde is deze van Sault.
              Vergeet trouwens geen Nougat te kopen bij André Boyer in Sault. Absolute top!

              Succes!!!
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

              Comment


              • #8
                Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                Een 27 gecombineerd met de trippel en je geraakt boven!

                Maar... er komt meer bij kijken. Ik vrees dat je de hele casette moet laten vervangen inclusief de ketting, en afhankelijk van de slijtage ook de tandwielen vanvoor. Nu, als je via internet koopt en een beetje zelf kan sleutelen ben je voor ongeveer 60 à 80€ wel geholpen.

                Om van een compact een trippel te maken, vrees ik dat je hele andere kostenplaatjes gaat zien. Daar moet een ander cranckstel op met bijhorende shifter (van 2 naar 3), dan ook de ketting en misschien zelfs de achterderailleur (afhankelijk van of het een short of longcage is).
                Nog vergeten: natuurlijk hangt ook veel af van uw trainingsniveau. Als dat OK is ga je met een 30x25 ook wel toekomen... Die compact is voor de Ardennen misschien nog te doen, maar de Ventoux is toch wel een ander paar mouwen.

                Trouwens, zoals PatrickL al aangaf is iets winddicht voor op de top niet slecht! Ook voor de afdaling is dat geen overbodige luxe. Als je bezweet begint af te dalen krijg je het al snel zeer koud!

                Comment


                • #9
                  Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                  Ik heb een leuke site gevonden (http://www.dekaleberg.nl/mvhome.html). Er staan heel wat interessante dingen op. Ik denk dat ik dus best een cassette met een 27 er opzet. Ik zit met de groep Tiagra, dus de trippel 50-39-30 en de cassette 13-25. Ik denk dat ik die cassette dan laat vervangen door een Ultegra 12-27 (69.95€ op internet). Ik vind het wel een beetje zonde van mijn 'oude' cassette, die is nog in prima staat... Mijn fiets ziet er nog als nieuw uit, ik heb er nog maar 1500 km mee gereden en heb hem steeds (maniakaal) goed onderhouden. Dus de kettingbladen zijn nog steeds even blinkend en zilver als bij aankoop, zowel van voor als van achter. Ik denk dat ik het wel ga laten doen, ik wil liever niets misdoen Ik weet wel het één en het ander over fietsen onderhouden en onderdelen vervangen en derailleurs afstellen, maar een cassette dat heb ik nog nooit gedaan en heb je daar geen speciaal gereedschap voor nodig?

                  Ik heb op de site gevonden dat je voor 11km/h en 80t/min je een 30x27 nodig hebt (dat ga ik dus nemen) en met een compact wordt dit 34x30. Bestaat dat voor racefietsen een cassette met als grootste kroontje een 30t? Ik heb gezocht op de site van shimano maar kon het niet vinden. Mss bestaat het 3rdparty? Weten jullie dat? Want een trippel zetten is idd geen goed plan op financieel vlak. Mijn vader zit met een goede fiets, carbon monocoque en shimano ultegra, dus als je daar een ultegra trippel op wilt... dat zou erg veel gaan kosten

                  @patrickl: Bedankt voor je tips. Ik vraag mij af of mijn remmen wel efficiënt genoeg zijn, ik ben daar eigenlijk nooit echt tevreden over geweest. Het gaat om de standaard remmen en blokjes van Shimano Tiagra. Zou ik dit niet beter vervangen door andere remblokjes zoals bvb de BBB Aero?

                  Over iets warms op de top, geen probleem, op de top wacht mijn moeder met de auto, daar kunnen we van alles in leggen, extra water, iets winddicht, een fleece, eten... Ik denk dat mijn trainingsniveau goed zal zijn, maar ik wil liever geen risico's nemen. Zoals op de site stond, een 30x27 is nog 11 km/h,dat betekent de top bereiken in 2 uur... wat naar het schijnt toch niet zo slecht is
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                    Heb deze berg met koersfiets tot nu toe 6 keer bedwongen, laatste keer 2 x na elkaar (1 keer bedoin en 1 x malaucene). Vanuit Sault is de beklimming vrij makkelijk

                    Eerste keren met 39 vooraan 25 achteraan en dit is vrij zwaar, als je het rondkrijgt heb je natuurlijk supertijd. Daarna met 39 27.

                    Alles hangt af van conditie en klimmerscapaciteiten, je moet je eigen ritme vinden en dit ook volgen (wat mij betreft is het een utopie om samen met groep of met iemand anders aan te komen). Hartslag in het oog houden (niet boven 160)

                    Vanuit bedoin is er eerst een stuk vals plat tot aan de bocht saint esteve. Van dan af zit je in het bos en begint het moeilijkste stuk van de klim. Tot aan de boomgrens of chalet renard. Vanaf chalet renard is stijgingspercentage terug wat milder en laatste stuk is terug zwaar. Je put dan moed uit het feit dat je de top in het vizier hebt.

                    Zelfs bert anciaux is er op gereden dus kan toch niet zo moeilijk zijn
                    Alles hangt af van hoe snel je naar boven wil

                    Succes en misschien zien we elkaar (rond 10 juli ben ik in de buurt en doe ik de beklimming nogmaals)

                    Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                    Deze zomer zijn mijn vader en ik van plan om de Mont Ventoux te beklimmen. Ik vroeg mij af of er iemand hier de klim al gedaan heeft?

                    Onze conditie is redelijk in orde (27km/h gemiddeld 60 km op 'Vlaamse heuvels') maar we zijn natuurlijk nog van plan om stevig te trainen. Heeft iemand hier tips voor? Goede routes, trainingsschema's... Ik woon in de buurt van Aarschot en vertrek het liefst met de fiets van thuis uit, maar een weekendje training in de Ardennen staat ook al op het programma

                    Dan heb ik nog een vraagje over het materiaal. We rijden beiden op koersfietsen van zo'n 3 jaar oud. Ik met een trippel met het kleinste verzet: 30 van voor x 25 van achter. Mijn vader met een compact 34x25. Zal dit voldoen of moeten we aanpassingen doen? Nieuwe tandwielen of iets in die aard?

                    Qua voeding, moeten we iets speciaals eten op voorhand (een week pastakuur ofzo )? En wat en hoeveel eten en drinken tijdens?

                    Bedankt op voorhand
                    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                      2 jaar geleden Sault en Bédoin gedaan.
                      Het enige wat je moet doen, je eigen tempo rijden en laat anderen maar kruipen of vliegen aan hun ritme.
                      Vertrek vroeg genoeg om niet in de hitte te klimmen
                      pak minstens een groot plastic vel mee om uw borst te beschutten in de afdaling want boven kan het flink koud zijn.
                      Ik had 30x27 en heb op beide klims maar een paar keer de 27 gebruikt verder gewoonlijk de 24.
                      Veel eten heb je niet nodig, een gemiddelde beklimming duurt minder dan 2 uur, een paar isostar-repen en een banaan volstonden voor mij, maar mijn 2 750cc-bussen met drank waren bijna leeg.
                      En in die streek is er meer dan alleen de Ventoux hoor, zowel op fiets- als op fotogebied moet je daar aan uw trekken komen.
                      Succes,
                      frans
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                        Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                        Heb deze berg met koersfiets tot nu toe 6 keer bedwongen, laatste keer 2 x na elkaar (1 keer bedoin en 1 x malaucene). Vanuit Sault is de beklimming vrij makkelijk

                        Eerste keren met 39 vooraan 25 achteraan en dit is vrij zwaar, als je het rondkrijgt heb je natuurlijk supertijd. Daarna met 39 27.

                        Alles hangt af van conditie en klimmerscapaciteiten, je moet je eigen ritme vinden en dit ook volgen (wat mij betreft is het een utopie om samen met groep of met iemand anders aan te komen). Hartslag in het oog houden (niet boven 160)

                        Vanuit bedoin is er eerst een stuk vals plat tot aan de bocht saint esteve. Van dan af zit je in het bos en begint het moeilijkste stuk van de klim. Tot aan de boomgrens of chalet renard. Vanaf chalet renard is stijgingspercentage terug wat milder en laatste stuk is terug zwaar. Je put dan moed uit het feit dat je de top in het vizier hebt.

                        Zelfs bert anciaux is er op gereden dus kan toch niet zo moeilijk zijn
                        Alles hangt af van hoe snel je naar boven wil

                        Succes en misschien zien we elkaar (rond 10 juli ben ik in de buurt en doe ik de beklimming nogmaals)
                        Waarom zou de harstslag niet boven de 160 mogen? Ikzelf ben bijna 30 jaar oud, maar ik kan minuten lang "in het rood" rijden met hartslagen tot 195...

                        Voor de rest ben ik het wel helemaal eens dat je je eigen tempo zeker moet rijden. Het is dan ook ieder voor zich eenmaal aan het klimmen.

                        De casette: LINK
                        De remmen: het kan helpen om andere blokjes te monteren. Ook de juiste afstelling scheelt een pak.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                          Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                          Waarom zou de harstslag niet boven de 160 mogen? Ikzelf ben bijna 30 jaar oud, maar ik kan minuten lang "in het rood" rijden met hartslagen tot 195...

                          Voor de rest ben ik het wel helemaal eens dat je je eigen tempo zeker moet rijden. Het is dan ook ieder voor zich eenmaal aan het klimmen.

                          De casette: LINK
                          De remmen: het kan helpen om andere blokjes te monteren. Ook de juiste afstelling scheelt een pak.
                          De cassette waar je naar linkte is voor sram heb ik de indruk. Is dat dan wel compatibel met Shimano? En hoe zit die qua kwaliteit ter vergelijking van de originele Shimano cassettes?
                          De afstelling van mijn remmen is in orde, het is niet dat ik niet snel genoeg tegen mijn velg kom, maar ik ben niet zo tevreden over de remkracht, ik stop niet snel genoeg. Ik heb het al meermaals voorgehad dat ik vol op de rem moet gaan omdat de auto voor mij plots remt. Dan rijd ik zo'n 35 en kan ik maar heel erg nipt stoppen om niet tegen de auto te botsen.Daarom dacht ik aan andere blokjes Waarom de BBB's? Omdat deze een luchtstroom tussen de velg en het remblokje doorlaten, op die manier worden mijn remblokjes en velgen minder warm

                          Iemand een idee voor een cassette nog groter dan 27 dan?
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                            Ik heb de kale berg twee jaar geleden beklommen met een 34-27. Omdat ik graag soepel trap aan hoge omwentelingen was het voor mij ietske te veel stoempen. een 30-27 zal dus zeker volstaan, misschien zelfs 30-25.

                            Ik neem aan dat je start in Bédoin? Dat is toch de meest populaire en tevens zwaarste kant. Ik zou mikken op een 2 uur, dat lijkt me al mooi voor een eerste maal deze col buitencategorie.

                            De eerste kilometers zijn goed te doen maar toch al aan een 6%. Dan draai je het bos in en dan heb je toch een kilometer of 10 aan een 9 à 10%. Dit is fysiek maar ook mentaal erg zwaar, er komt geen einde aan en er zit ook zeer weinig verschil in de hellingsgraad. Zoek je ritme en concentreer je op omwentelingen en hartslag, veel van het landschap kan je hier toch niet genieten, want je zit tussen de bomen. Drink af en toe een slok water en eventueel een energybar of zo (tip: scheur ze al open voor je start, want op de klim is het soms moeilijk om ze open te krijgen). Ik heb hier constant mijn kleinste versnelling gebruikt.

                            Dan kom je aan Chalet Reynard, het wordt iets minder steil, maar nog altijd steiler dan menig andere klim hoor. Hier kan je al genieten van het uitzicht, op de vlakte van de Rhone en op de top. Schakel als je kan een of twee tandjes groter.

                            De laatste twee km zijn dan weer steiler maar dat gaat wel met de top zo dichtbij.

                            Dan efkes genieten op de top, wat bijtanken, windjack aan voor de afdaling. Ook op de top is het soms maar 5° en als je bezweet bent kan het koud zijn.

                            En dan naar beneden, puur genieten, soms haal je de tachtig per uur en dien je zelfs wagens in te halen. Puur genot. Remmen voor de bocht!

                            Beneden een goede pint of een pastis en de sterke verhalen kunnen beginnen.

                            Misschien kan je een paar keer gaan trainen rond Spa, daar heb je de Haute Levée, de Rosier en nog veel meer. Kwestie van es een klim van meer dan 5 km in de benen te hebben.

                            Veel succes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beklimming van de Mont Ventoux

                              Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                              De cassette waar je naar linkte is voor sram heb ik de indruk. Is dat dan wel compatibel met Shimano? En hoe zit die qua kwaliteit ter vergelijking van de originele Shimano cassettes?
                              De afstelling van mijn remmen is in orde, het is niet dat ik niet snel genoeg tegen mijn velg kom, maar ik ben niet zo tevreden over de remkracht, ik stop niet snel genoeg. Ik heb het al meermaals voorgehad dat ik vol op de rem moet gaan omdat de auto voor mij plots remt. Dan rijd ik zo'n 35 en kan ik maar heel erg nipt stoppen om niet tegen de auto te botsen.Daarom dacht ik aan andere blokjes Waarom de BBB's? Omdat deze een luchtstroom tussen de velg en het remblokje doorlaten, op die manier worden mijn remblokjes en velgen minder warm

                              Iemand een idee voor een cassette nog groter dan 27 dan?
                              Die casette is idd van SRAM maar die is naadloos compatibel met Shimano, wel goedkoper, maar o ultegra niveau... prima spul dus!

                              Ik betwijfel wel of die windstroom tussen de blokjes en velg beter is dan zonder. Ik wil zeggen, ik betwijfel of dit niet louter een verkoopstruc is. Waarschijnlijk gaan ze wel beter remmen dan de standaard blokjes. Maar dat doet elke ander blokje van BBB sowieso denk ik. Als dat nog niet helpt is het enige dat wel kan helpen andere remhoeven monteren, maar die kosten ook al snel 55€ voor een setje 105's.

                              Comment

                              Working...
                              X