Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling zelfportret low key

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instelling zelfportret low key

    ik loop al enkele jaren bijna constant met m'n fototoestel rond en ben altijd tevreden geweest over het resutaat tot enkele maanden geleden.

    ik wil me verder verdiepen in fotografie maar echt simpel is dit niet, waarschijnlijk omdat ik te veel wil op te korte tijd!

    tot een maandje geleden was ik dus heel tevreden met een gewoon digitaal fototoestel sony dsc-H7 maar ik merkte al snel dat dit toestel echt tekort deed als ik low key foto's van mezelf wilde maken (ja ik sta hier in de woonkamer dus met m'n toestel op statief met een spiegel achter en een afstandsbediening ).
    de foto's zijn van ver wel goed maar eens je dichter ziet zijn ze totaal niet scherp!

    vandaar dat ik een spiegelreflex heb gekocht, het simpelste van het simpelste veronderstel ik (om de prijs te drukken..).
    heb nu een nikon d3000 om een beetje mee te knoeien en zou heel graag dus mooie low key foto's maken!
    het 'probleem' is dat ik ondertussen 7 maand zwanger ben en ik zou echt nog een beetje op die buik willen oefenen!

    om een lang verhaal kort te maken, zijn er mensen die me kunnen helpen met de instelling van m'n nikon? gelijk wat ik probeer ik krijg die flits in de standen die ik wil gebruiken niet uitgeschakeld dus het lukt me echt niet!
    heb een zwarte achtergrond gekocht, heb deftig achtergrondlicht, een donkere omgeving maar ik krijg m'n toestel echt niet ingesteld...

    alvast bedankt voor de reaktie!!

  • #2
    Re: instelling zelfportret low key

    Waarschijnlijk staat je toestel op "automatisch"?
    Ik denk dat je eens met "manueel" moet proberen ... dan zal het nog een beetje zoeken blijven vrees ik. (je zou dan ook een beetje van lichtmeting moeten afweten)
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: instelling zelfportret low key

      Niet dat ik er zelf zo veel van afweet, maar op automatisch trekken bezie ik eerder als een soort belediging tegen je fototoestel (als je dat al doet tenminste). Ik heb mijn spiegelreflex denk ik twee jaar maar ben er helemaal niet veel mee bezig wegens tijdgebrek door studies. Ik heb zelf een basic fotografiecursus geleend van iemand, maar daar geraakte ik niet echt uit wijs, dus ben ik maar beginnen prutsen met alle instellingen (diafragma, sluitertijd, ISO..) en toen ik eenmaal onder de knie had wat waarvoor zorgde begreep ik die cursus wel ineens veel beter.

      Ik zou zeggen: ga naar je bib en ontleen wat boeken over fotografie, leer over je camera, belichting, welke lenzen voor welke toepassingen aangeraden zijn enzovoort en je bent al een hele stap verder!

      En uiteraard veel succes met de zwangerschap en hopelijk levert het toch wat mooie foto's op

      Comment


      • #4
        Re: instelling zelfportret low key

        ik heb hier twee boeken liggen en uiteraard staat m'n toestel niet op automatisch..

        heb hier ook al uren bezig geweest met het veranderen van instellingen, vooral dan in de M A en S stand omdat dat volgens mij toch het beste resultaat zou moeten geven.
        ik weet ondertussen dat ik m'n diafragma en sluitertijd moet aanpassen en ook m'n iso waarden kan verzetten dus ik ben er echt wel mee bezig, het enige probleem blijft dat ik in die stande m'n flits niet kan uitzetten.

        heb gisteren m'n 'oud' toestel gepakt en daar nog eens mee geprobeerd en daar lukt het me wel in grote lijnen enkel zijn m'n foto's dan weer niet scherp genoeg.

        blijft m'n grote vraag hoe ik die flits uitschakel in de M A of S stand?
        de enige dingen die ik kan kiezen is ofwel gewone flits, ofwel anti rode ogen, ofwel slow anti rode ogen, ofwel slow ofwel rear maar uitschakelen gaat niet...

        Comment


        • #5
          Re: instelling zelfportret low key

          als je gewoon je flitser dicht laat zitten zal hij toch niet flitsen?
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: instelling zelfportret low key

            Beste,
            Neem de handleiding van uw toestel en kijk bij flits instellingen. Daar zal je zien dat je de flits in verschillende standen kan zetten, zoals flitsen op tweede gordijn, rode ogen,... en gewoon uit.
            Dit doe je via het schempje van uw camera en dan het pictogrammetje van de flits zoeken,aanklikken en de juiste modus instellen.

            Greetz, en succes

            D.

            Comment


            • #7
              Re: instelling zelfportret low key

              1. een low key met popupflits zal nooit een mooie foto opleveren, vergeet maar dat je de ronding van je buik zal kunnen vastleggen op een deftige manier.

              2. Daarvoor heb je een losse flits en plu of softbox nodig.

              3. een studiosessie bij een fotograaf kost je veel minder moeite, energie en geld. Ik merk dat u nog niks van belichting afweet, 't zou te zot zijn om daarvoor al die moeite te ondernemen.

              't is maar een idee hee
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: instelling zelfportret low key

                Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                3. een studiosessie bij een fotograaf kost je veel minder moeite, energie en geld. Ik merk dat u nog niks van belichting afweet, 't zou te zot zijn om daarvoor al die moeite te ondernemen.
                Volgens mij wil de dame net bijleren. Iedereen moet ergens beginnen. Ik denk niet dat bovenstaande reactie aansluit bij de doelstellingen van Belgiumdigital.

                Bekijk inderdaad best eens de handleiding van je flitser en welke verschillende standen deze kan aannemen. Lees ook eerst nog wat over belichtingstechnieken. Er is veel te vinden op het internet of (beter nog) in de bib. (willekeurig vb: http://chronax.be/nuttig.html ) Met je pop-up flitser kan je niet zoveel doen als je een low-key van je buik wil nemen. Heb je geen externe flitser, dan kan je eventueel met een bouwlamp of bureaulamp aan de slag. Oefen eerst op een pop of zetel totdat je de techniek onder de knie hebt, anders wordt je het wel snel moe om over en weer te hollen.

                Succes,
                Dieter

                Comment


                • #9
                  Re: instelling zelfportret low key

                  Daarom dat ik mijn mening met haar deel. In 1,5 maand leer je geen belichting en/of fotografie. De mooie momenten van je leven zijn er om te koesteren. En daar mooie souvenirs ttz foto's van hebben is haar doel.
                  Misschien zal zij haar mettertijd verdiepen in portretten en beter worden, dan heeft ze misschien spijt dat ze van die gebeurtenis in haar leven foto's heeft waar veel meer in zat?

                  Ik ben hier niet om mensen af te breken hee.

                  Maar dit is een deel van het forum waar eerder technische en heel specifieke problemen aangepakt worden.
                  Website http://www.kristofpattyn.be

                  a lotta canonstuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: instelling zelfportret low key

                    best je diafragma goed plaatsen zodat de achtergrond onscherp is, gebruik best een externe flitser die je instelt volgens je camera, experimenteer even met de flitssterkte en normaliter zou je een low-key foto kunnen verkrijgen. Het enige probleem is dat een degelijke externe flits heel wat budget vraagt. Ik weet niet of dit effect ook te verkrijgen is met een reflectiescherm, waarschijnlijk niet omdat ik dit nog niet eerder heb gehoord.

                    alvast succes en veel geluk gewenst

                    Comment


                    • #11
                      Re: instelling zelfportret low key

                      Sorry, Kristof, maar daar kan ik je toch niet helemaal in volgen. De tijd die het duurt om een volwaardige fotograaf of een volwaardige strobist te worden, daar spreek ik me niet uit. Maar in het algemeen gaat het erover dat je bepaalde skills en bepaalde technieken leert kennen en leert toepassen. Die dingen komen niet altijd vanzelf aanwaaien, maar een techniek leren kennen kan bij wijze van spreken in 10 minuten (als je de juiste info maar krijgt/vindt), en om die technieken bij haarzelf onder de knie te krijgen heeft ze nog maanden.

                      Sorry alvast aan de lezers/volgers van dit subforum, maar ik ga me niet beperken tot het strobist-gedeelte van de vraag.

                      low key
                      -- om de flits op je toestel uit te schakelen, daarvoor ga ik je toch naar de handleiding doorverwijzen. Tenzij je volautomatisch werkt zou het voldoende moeten zijn om dat ding dicht te klappen --

                      -->> In principe is het niet zo belangrijk hoe donker en hoe zwart je omgeving/achtergrond is. Veel belangrijker is
                      - (1) - waar komt het licht vandaan?
                      - (2) - hoe groot is het verschil tussen licht en donker?

                      Voor (1) zijn de instellingen op je camera pas in tweede instantie belangrijk. Zoek voorbeeldfoto's (ev. in het boek dat je gebruikt?), zoek inspiratie. En dan kan je gaan uitvogelen waar in die voorbeelden het licht precies vandaan komt, en waar je wil dat de schaduwvlakken vallen. Hoeveel lichtbronnen je wil gebruiken, is een eigen keuze. Low Key opnames kan je al maken met 1 lichtbron. Je kan bijvoorbeeld kiezen om die lichtbron als tegenlicht te gebruiken, maar het kan ook als zijdelings invallend licht. In principe kies je in dit geval qua lichtmeting (als je vanaf de camera meet) voor spotmeting. In principe zijn het de gebieden op je lichaam waar het licht op valt, die goed belicht moeten zijn. Als de lichtbron in beeld is, zal in dat geval de lichtbron overbelicht zijn, je huid waar het licht valt goed belicht, en de schaduwpartijen (een groot gedeelte van je buik, dus) zullen donker zijn. Ik noemde dit al belangrijk puntje (2).

                      Bij een lowkey foto is het dus niet de clue dat je je omgeving zo goed mogelijk gaat verduisteren en dat je vanuit donkerte/zwart vertrekt. Caravaggio! bekijk die nog maar eens goed. Het gaat erom dat je net met je licht gaat werken, dat je je licht leert doseren, en dat je subtiel voor plekken kiest die je wel gaat belichten. Zo kan het licht op de rand van je buik vallen, dit stuk moet goed belicht zijn, en al de rest verzuipt in de duisternis.

                      Als je met meerdere lichtbronnen gaat werken wordt het verhaal niet zozeer anders of moeilijker, maar heb je wél een factor meer die je moet gaat controleren. Het principe blijft dat je binnen je kader werkt met lichtvlakken van verschillende intensiteit. Meten doe je weer op de vlakken die je wil dat juist belicht zijn. Lichtintensiteit stel je zodanig in dat de schaduwvlakken nog net voldoende details bevatten op het moment dat het lichtste gedeelte voldoende belicht is.

                      Als blijkt dat die schaduwpartijen te donker zijn, moet je je lichtbron een beetje dimmen. Als blijkt dat die schaduwpartijen te licht zijn moet je het verschil tussen licht en donker vergroten, en dus meer licht geven. En daarna dus opnieuw je belichting op de camera instellen en scherpstellen.

                      De camerainstellingen zijn verder natuurlijk ook wel wat van belang.
                      - probeer te vermijden dat je met een hoge ISO-waarde moet werken. Vermits je zelf je hoeveelheid licht controleert is het ook helemaal niet nodig om supergevoelig te gaan werken.
                      - als je met hard tegenlicht in de verte werkt, kan het heel interessant zijn om met erg snelle sluitertijden te werken. Op die manier zou het licht uit de achtergrond niet de tijd mogen krijgen om tot bij je camera te geraken, en zal de achtergrond erg verduisterd zijn. In dit geval: sluitertijdprioriteit.
                      - compleet de omgekeerde manier van werken, is werken met een sluitertijd die net aanvaardbaar is om alle vormen van onscherpte te vermijden, maar buik en achtergrond van elkaar te isoleren door te werken met je DOF. Mooie voorbeelden vind ik in dat geval lowkey foto's van david hamilton.

                      Over alle mogelijke technieken heen blijft het vooral het belangrijkste dat je je licht begrijpt, kan sturen enzovoort. De technische kant/je camera gebruik je ten dienste van het licht, niet andersom.

                      Bon, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Blijven oefenen

                      Comment


                      • #12
                        Re: instelling zelfportret low key

                        bedankt voor jullie informatie!!!

                        het is inderdaad gewoon m'n bedoeling om bij te leren en steek er zoveel mogelijk tijd in dan ik kan. ik laat ook foto's trekken bij een fotograaf om zeker te zijn dat ik er mooie herinneringen aan over hou natuurlijk!

                        verder ben ik hier nog steeds aan de slag in m'n woonkamer met achtergrond, losse lampjes, een pop, spiegel en heel veel geduld
                        met m'n vorig toestel heb ik vorige week enkele mooie foto's gemaakt, een beetje geknoeid met alle instellingen en kwam uit bij foto's die overbelicht waren maar wel heel mooi!

                        nu met de informatie die ik van jullie gekregen heb ga ik terug aan de slag met m'n spiegelreflex en hoop toch eens een foto te maken die goed genoeg is om hier ergens te posten

                        nogmaals bedankt en alle raad is welkom!!

                        Comment

                        Working...
                        X