Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urbexfotografie: Jongens wees aub voorzichtig!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Urbexfotografie: Jongens wees aub voorzichtig!

    Twee "urbex"-accidenten in twee weken ... deze keer jammer genoeg met dodelijke afloop! Ik ben een groot liefhebber van dit soort foto's en in zit beroepshalve vaak is vergelijkbare omstandigheden te werken, maar wees aub voorzichtig! Zie Het Nieuwsblad van vandaag: Amateurfotografe overleeft val in put steenbakkerij niet

  • #2
    Re: Urbexfotografie: Jongens wees aub voorzichtig!

    Ze was dan nog geen roekeloze 20-er, maar een dame van 61 ! Erg !
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Urbexfotografie: Jongens wees aub voorzichtig!

      Héél spijtig voorval. Sterkte aan de familie en vrienden.
      Ondanks de voorbereidingen en veiligheidsmaatregelen die wij als Urbex fotografen treffen kan het noodlot toch nog ongenadig toeslaan.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Urbexfotografie: Jongens wees aub voorzichtig!

        Velen vergeten dat "de camera", blind maakt! Ze gaan volledig gefocust in functie van "het beeld" bewegen, waarbij ze de omgeving uit het oog verliezen ... één stapje links, rechts of achteruit, kan het fatale stapje zijn.

        Als restaurator-onderzoeker zit ik beroepshalve vaak in vergelijkbare situaties. Gelukkig zijn onze monumenten in de meeste gevallen geen bouwvallen, maar bijvoorbeeld in kerken is het gelijkgronds niveau doorgaans wel ok, maar eens je naar "hogere regionen" gaat, is de toestand vaak veel slechter (trappen, doksalen, gewelven, zolders, e.a.).

        Mijn manier van werken: Verken de omgeving/de ruimte eerst zonder fototoestel, "lees" het gebouw, heb daarbij aandacht voor de bouwfysische toestand van het gebouw/materialen. In die fase moet je je "foto-ogen" gewoonweg in je zak houden. Als je ervan overtuigd bent dat het veilig is, kan je aan de slag (niet alleen veilig voor lijf en leden, maar ook voor je gezondheid: zaken zoals asbest worden vaak over het hoofd gezien!).
        Bepaalde dingen doe ik alleen (weliswaar altijd met de GSM op zak), andere omstandigheden met hoger risico doe ik NOOIT alleen ... en soms beslissen we gewoon dat we het risico NIET nemen. Onze documentaire fotografie heeft ook een ander uitgangspunt, we "registreren", we gaan we nooit op zoek naar de "ultieme" opname.

        Ik denk ook dat velen het feit dat je hypergeconcentreerd moet blijven, onderschatten. Ze vergeten op tijd te stoppen en worden daardoor onachtzaam. (Ik kan je vertellen dat je bv. na 2 uur werken op een triforium - 20 meter boven de begane grond, op een richel van 70cm met enkel een ijzeren stang op dij-hoogte als "veiligheid" - écht moe bent. Alleen merk je die vermoeidheid pas wanneer je terug beneden staat! Dit zijn vaak ook de werkomstandigheden dat ik een goeie prosumer (zoals mijn FinePix S 100 FS) naar waarde kan schatten!)

        Comment

        Working...
        X