Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

    Hallo Allemaal,

    Hier volgt nog eens eentje uit de oude doos, deze keer van het mooie Hoh Rain Forest in Olympic National Park wat gelegen is in Washington State in de USA. Dit is een prachtig nationaal park en voor ons vanuit Vancouver (Canada) is het een 4 uren rijden om hier te geraken.

    Dit een licht bewerkte HDR foto met een zachte afwerking om het wat meer sprookjesachtig te laten overkomen.

    Hopelijk valt deze foto een beetje in de smaak. Alvast bedankt voor het kijken!
    Vele groetjes uit Vancouver,
    Ann




    Dit is de originele foto met een beetje toegevoegd contrast en kleiner gemaakt, geen verdere bewerking:






    Wat info over het Hoh Rain Forest voor diegene die het interesseert: Het Hoh Rain Forest (regenwoud) is het grootste en 1 van de weinige gematigde regenwouden in de wereld. Het is gelegen op het Olympic schiereiland in het noord-westen van Washington State in de USA. De jaarlijkse neerslag is tussen de 3.6m en 4.2m, de temperaturen zijn gematigd, en in de zomer is het vaak mistig. Vrijwel elke vierkante centimeter van de bodem is bedekt door levende planten. Sommige planten leven zelfs op de andere. Dit zijn epiphytes, planten die niet in contact komen met de aarde. Deze epiphytes zijn mede verantwoordelijk voor het jungle-achtige uiterlijk van het regenwoud. In verband met de dichte bedekking van de bodem is het moeilijk voor jonge planten om een goede start te maken. Veel zaden ontkiemen dan ook op omgevallen, rottende bomen. Als deze nieuwe planten gaan groeien, dan gaan hun wortels door de rottende boomstam heen naar de bodem. Nadat de boomstam helemaal is weggerot, blijft een aantal jonge bomen over, die in een rij op hun wortels op stelten naast elkaar staan.

    De dikke, beschermende vegetatie zorgt voor prima huisvesting voor de dieren in het park. De bescherming van de Roosevelt Elk, vernoemd naar president Theodore Roosevelt, is oorspronkelijk een van de voornaamste redenen geweest om Olympic National Park op te richten. Behalve een groot aantal zoogdieren en vogels komen in de regenwouden ook veel insecten, reptielen en amfibiën voor. De meest voorkomende boom in Olympic National Park is de Sitka Spruce. Een volwassen exemplaar is zo dik dat acht man met uitgestrekte armen elkaar net kunnen raken als ze zich eromheen vouwen.

    Wat info over Olympic National Park voor diegene die het interesseert: Regenwouden, bergen, en een schitterende kuststrook. Over Olympic National Park wordt wel ooit gezegd, dat het drie parken in 1 zijn. Het park ligt in en rond de Olympic Mountains, die onderdeel vormen van de reeks van bergketens nabij de kust, die samen de Coast Ranges worden genoemd. In de westelijke rivierdalen Hoh River, Queets River, Quinalt River en Bogachiel River regent het enorm veel, zo'n 4000 mm per jaar. Dankzij de bescherming van de bergen bereikt de temperatuur in deze gebieden maar zelden het vriespunt in de winter, en in de zomer wordt het vrijwel nooit warmer dan 26 C. De bomen- en plantengroei in deze rivierdalen is uitzonderlijk mooi, er staan gigantische bomen die soms wel 90 meter hoog zijn, en een omtrek kunnen hebben van zo'n 7 meter. En op de bodem wordt elk stukje in beslag genomen door levende planten, zoals mossen en varens, waardoor de regenwouden een jungle-achtige uitstraling hebben.

    Het midden van het park bestaat uit bergen en gletsjers. De bergen zijn niet uitzonderlijk hoog, Mount Olympus is met z'n 2,400 meter het hoogste punt. Dankzij het milde klimaat en de geringe hoogte, is dit wildernisgedeelte van het park dan ook relatief eenvoudig voor hikers die de backcountry willen verkennen. Aan de oostzijde van de bergen is het – in tegenstelling tot aan de westzijde – juist erg droog. Alleen in Zuid-Californië valt minder regen dan hier. De kuststrook, 57 mijl ervan behoort tot het Nationale Park, ziet er nog net zo uit als duizenden jaren geleden. Alleen het water en de wind hebben hier hun invloed uitgeoefend. Tijdens laagwater kan je over het strand lopen, en de prachtige getijdenpoelen bekijken, waar je een rijke variatie aan planten- en dierenleven aantreft. Denk hierbij aan sponzen, zee-anemonen, krabben, algen en diverse soorten gras. Ook de two spot octopus, ongeveer 30 cm groot, wordt hier ooit gezien. Als deze kleine octopus in gevaar is neemt hij een camouflage-kleur aan, en spuit hij een wolk van inkt in het water.

    De kuststrook is populair bij vogelliefhebbers, dankzij de aanwezigheid van oa. zeemeeuwen, scholeksters, de ‘bald eagle' (Amerikaanse Zeearend), en talrijke andere vogelsoorten. Je treft hier ook allerlei kleine dieren aan, zoals wasberen, zeeleeuwen en otters. Het komt zelfs voor dat hier zwarte beren naar een vismaal op zoek zijn. De rotsen op en nabij het strand worden sea stacks genoemd, dit zijn geërodeerde gedeeltes van het voorgebergte. Door de rivieren zijn veel grote boomstammen naar de oceaan gevoerd, die later weer op het strand en tegen de rotsen zijn gesmeten. Je treft dit aparte schouwspel vooral aan rondom Rialto Beach.
    Last edited by Ann75; 4 april 2010, 23:54. Reden: Originele foto toevoegen ter vergelijking met HDR

  • #2
    Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

    Hier is "zichtbare" HDR ZO op zijn plaats. Weer een zalig prentje Ann
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

      Ja Ann ik heb er al meer gezien van je uit je HDR reeks maar deze is ook weer knap hoor.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

        Weerwal een toppertje hé Ann. Bewerking is hier schitterend
        Iets helemaal anders als gewoonlijk maar deze doet zeker niet onder.

        Groeten
        Mipstoo

        Comment


        • #5
          Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

          Heel warme foto met mystiek sfeertje.

          Staat als eerste op mijn programma in juni (nog maar 2 maand!!!)
          Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

            Die is ook mooi hoor, die kleuren...typisch hdr! Maar soms vraag ik mij af....hoe ziet die eruit in werkelijkheid? Voor mij niet echt realistisch...maar begrijp me niet verkeerd hoor....zie ik ook graag!!
            Je standpunt en comp. zijn hier heel geslaagd!
            Gr Pascale
            Eerlijkheid duurt het langst!!
            Mijn website: http://www.degrafon.be/

            Comment


            • #7
              Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

              Tja, ik weet echt niet waarnaar ik aan 't kijken ben. Heb je hier een 3D-bril voor nodig?
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

                Zit dikwijls met open mond naar je foto's te staren, maar de hier toegepaste bewerking kan ik echt niet smaken. Sorry hoor, maar smaken verschillen nu eenmaal.
                Zou je hier de niet bewerkte eens willen tonen?
                Groeten,
                Geert

                Comment


                • #9
                  Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

                  Dank voor alle reacties! Ik heb de originele foto onder de HDR bewerkte foto geplaatst voor diegenen die graag willen vergelijken. Persoonlijk vind ik de HDR versie mooier omwille van de kleuren en de zachte sfeer...maar natuurlijk smaken verschillen in zulke dingen en ieder mag hier zijn eigen mening over hebben!

                  Groetjes,
                  Ann

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

                    Voor een sprookjesbos is die HDR sfeervoller, misschien mede door de iets zachtere
                    kleuren, maar hij is ook een beetje "wolliger."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sprookjesbos in Olympic National Park, USA

                      Voor mij de tweede is zo al mooi genoeg

                      gr.ron.
                      http://exhi-fotografie.nl

                      Comment

                      Working...
                      X