Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mobiele studioset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mobiele studioset

    Ik werk al enkele jaren Strobist-gewijs maar meer en meer loop ik aan tegen een tekort aan flitskracht. Vooral buitenshuis. Ik wil de achtergrond kunnen onderbelichten en niet moeten werken met meerdere kleine flitsers tegelijk dichtbij het onderwerp. De zon overpoweren met andere woorden.
    Dus ben ik nu op zoek naar een "betaalbare" mobiele flitsset. Werkend op batterij dus. Ook omdat ik het eigenlijk niet zie zitten om die dingen altijd te gaan huren. Ik ga die in de toekomst relatief vaak nodig hebben dus waarom niet kopen dan?

    Natuurlijk zig ik te geilen op dingen zoals een Profoto 7b of een Elinchrom Ranger maar die zijn me net iets te duur voorlopig (dat is voor later )

    Nu zijn er 2 opties die ik al heb uitgezocht:

    Een Jinbei RD-1200 met 2 flitskoppen, ongeveer 700 euro. Een RD-1200 is te vergelijken met een Elinchrom Ranger eigenlijk. Met symmetrische output voor de 2 koppen. Dit komt op een 700 euro, en dan nog een paar 100 euro voor statieven en softbox/octobox+grid/beauty dish.
    Voordelen: veel power voor relatief weinig geld en powerpack+batterij in een compact doosje.
    Nadelen: lange recycletijden: 3,2-6sec. Nergens vermelding te vinden van aantal flitsen op 1 charge. Is slechts trug te draaien tot 1/8e kracht.
    Voor de RD1200 is ook een goedkope ringflits te koop van 600ws. Wat ook wel interessant is natuurlijk.

    Een setje van rond de 800ws (2 koppen) van Jinbei, interfit, falcon eyes etc. in samenwerking met een Tronix XT 2400. Dan zitten we aan een 900-1000 euro. Nog enkele euros voor beauty dish/octobox.
    Voordelen: tronix op te laden in auto, 1/16e of zelfs 1/32e kracht. Waarschijnlijk meer flitsen uit een charge te halen.
    Nadelen: relatief grote set (tov RD1200)

    3e optie: 1 a-merk monoblok plus een tronix 2400 en mijn kleine flitsers gebruiken voor accentlichten, tegenlichten enz. En misschien later een 2de a-merk kop bijkopen.

    Budget is dus rond de 1000 euro ongeveer.

    Heeft iemand hier ervaring met zo'n combos of gelijkaardige dingen. Betrouwbaarheid enz. Laat het weten! Bedankt alvast.
    mijn website

  • #2
    Re: mobiele studioset

    Ik kan je eigenlijk maar een goede raad geven, als je echt de zon wil overtreffen heb je in sommige gevallen nog niet voldoende met de 1100 WS van de Ranger, dus als dit is wat echt wenst, is doorsparen voor de Ranger de echte oplossing. Koop geen spul waarvan je in je binnenste echt wel weet dat het niet dat is, maar koop wat je graag hebt.

    Zelf heb ik zelden nood om de zon te overtreffen, ik doe het dan ook met iets minder, namelijk de Ranger Quadra set, is slechts 400 WS, maar in veel gevallen toch voldoende hoor.

    Ik zou voor zo'n aankoop nooit een budget merk kiezen, maar resoluut gaan voor Elinchrom, dat is professioneel en geeft ook de output die je verwacht, iets waar ik mijn twijfels over heb bij Aziatische brol.

    MVG, Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 1 april 2010, 16:03.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: mobiele studioset

      Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
      Ik werk al enkele jaren Strobist-gewijs maar meer en meer loop ik aan tegen een tekort aan flitskracht. Vooral buitenshuis. Ik wil de Ook omdat ik het eigenlijk niet zie zitten om die dingen altijd te gaan huren. Ik ga die in de toekomst relatief vaak nodig hebben dus waarom niet kopen dan?
      heb je ook ervaring met het "tegen-de-zon" in flitsen? je moet immers je diafragma zowiezo dan erg dicht schroeven (grote DOF, niet direct erg mooi voor portretten) of met ND filters gaan werken...want je bent beperkt met je sync speed... 't lijkt me een hele investering voor een beperkt toepassingsgebied...

      Persoonlijk heb ik zoals Jef ook zegt zelden nood aan zoveel flits kracht...
      concreet, welke foto's wil je kunnen maken die je vandaag niet kan maken?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: mobiele studioset

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        heb je ook ervaring met het "tegen-de-zon" in flitsen? je moet immers je diafragma zowiezo dan erg dicht schroeven (grote DOF, niet direct erg mooi voor portretten) of met ND filters gaan werken...want je bent beperkt met je sync speed... 't lijkt me een hele investering voor een beperkt toepassingsgebied...

        Persoonlijk heb ik zoals Jef ook zegt zelden nood aan zoveel flits kracht...
        concreet, welke foto's wil je kunnen maken die je vandaag niet kan maken?
        Ik ben gewoon fan van de look waarbij de achtergrond (vaak in felle zon) 1-2 stops onder de belichting van je onderwerp zit. Dat wil ik dus.

        Aan ervaring/technische kennis ontbreekt het niet hoor Ik weet de hoe en wat wel.

        En inderdaad bijvoorbeeld door middel van een ND filter, maar dan heb ik natuurlijk voldoende flitskracht nodig om te compenseren.

        Ik ben natuurlijk niet van plan om constant tegen een lelijke middagzon in te flitsen, ik wil gewoon een kit waarbij ik comfortabele hoeveelheden kracht heb, en onafhankelijk van netstroom. Comfortabele hoeveelheid kracht wilt zeggen bijvoorbeeld een grote octabox kunnen gebruiken mooi gefeatherd. Dus niet op al te korte afstand van het onderwerp.

        http://www.joeyl.com/ kijk maar eens naar het persoonlijk werk van deze jonge knaap (19-20 jaar is hij). Vooral de Abbysinia reeks. Werkelijk prachtig. Dat is dus allemaal geschoten met een Profoto 7b en een softboxje en natuurlijk de achtergrond 1-2 stops onderbelichten.

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
        Ik kan je eigenlijk maar een goede raad geven, als je echt de zon wil overtreffen heb je in sommige gevallen nog niet voldoende met de 1100 WS van de Ranger, dus als dit is wat echt wenst, is doorsparen voor de Ranger de echte oplossing. Koop geen spul waarvan je in je binnenste echt wel weet dat het niet dat is, maar koop wat je graag hebt.

        Zelf heb ik zelden nood om de zon te overtreffen, ik doe het dan ook met iets minder, namelijk de Ranger Quadra set, is slechts 400 WS, maar in veel gevallen toch voldoende hoor.

        Ik zou voor zo'n aankoop nooit een budget merk kiezen, maar resoluut gaan voor Elinchrom, dat is professioneel en geeft ook de output die je verwacht, iets waar ik mijn twijfels over heb bij Aziatische brol.

        MVG, Jeff C.
        Ik weet het. Je hebt absoluut gelijk. Het ding is dat ik zeer binnenkort een "redelijke" set ga nodig hebben voor mijn eindwerk. En als student is het niet echt te doen om zo'n hopen geld bijeen te krijgen op korte termijn. Die €1000 heb ik, maar die €2500 of meer niet direct. Vandaar
        Maar voor de rest heb je eigenlijk 100% gelijk en normaal gezien zou ik ook gewoon doorgaan tot ik het beste kan kopen.
        mijn website

        Comment


        • #5
          Re: mobiele studioset

          Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
          http://www.joeyl.com/ kijk maar eens naar het persoonlijk werk van deze jonge knaap (19-20 jaar is hij). Vooral de Abbysinia reeks. Werkelijk prachtig. Dat is dus allemaal geschoten met een Profoto 7b en een softboxje en natuurlijk de achtergrond 1-2 stops onderbelichten.
          mooie foto's, maar ik zie de zon en ook de behoefte niet hoor! heb je het Joeyl al eens gevraagd hoe hij werkt?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: mobiele studioset

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            mooie foto's, maar ik zie de zon en ook de behoefte niet hoor! heb je het Joeyl al eens gevraagd hoe hij werkt?
            Gevraagd niet, maar "making of" filmpje wel gezien. En natuurlijk zie je de zon niet aangezien de achtergrond vaak 2 stops onderbelicht is in die beelden door er enorme hoeveelheden flitskracht tegen te smijten.
            Dat in combinatie met gebruik van ND filters om grotere diafragma's te kunnen gebruiken. Ik dacht dat de meeste van die beelden op f3,5 ofzo geschoten zijn (voor zover ik mij herinner). Hij heeft ook gebruik gemaakt van een Phase One, wat hem natuurlijk ook nog een stop voordeel geeft qua syncsnelheid tegenover mijn D700.

            In ieder geval, ik weet inderdaad niet of ik echt zooooveel power nodig heb. Maar het hebben "in geval van" kan nooit kwaad denk ik.
            Ik vind het ook zo moeilijk om te vergelijken met mijn flitsers. Ik weet wat 1/1 betekent op mijn SB800, 600, 24 en 26 maar ik heb totaal geen idee hoeveel licht "800ws" nu eigenlijk in de praktijk is. Dat is mijn grootste probleem eigenlijk met heel dit vraagstuk.
            Misschien is 400ws genoeg ? Of heb ik er 1200 nodig ? Moeilijke vragen allemaal die waarschijnlijk niet zomaar beantwoord kunnen worden. Er is geen one size fits all antwoord vrees ik.

            In ieder geval ga ik volgende week een shoot doen met een Profoto 7b en Hasselblad H3D dus dan krijg ik misschien een beter beeld van het "licht-aspect".
            mijn website

            Comment


            • #7
              Re: mobiele studioset

              Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
              In ieder geval, ik weet inderdaad niet of ik echt zooooveel power nodig heb. Maar het hebben "in geval van" kan nooit kwaad denk ik.
              ik zou eerst trachten te huren! ik maak af en toe gebruik van een kleine studio met twee 600Watt flitsen, en ik vind het veel te hard, hoe groter het vermogen, hoe moeilijker je "zacht" kan werken... dus vandaar dat ik denk dat je een investering doet die voornamelijk daar voor dient... want met zo veel licht heb je al een grote studio nodig, moet je he licht ver zetten en ga je licht ook hard worden...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: mobiele studioset

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                ik zou eerst trachten te huren! ik maak af en toe gebruik van een kleine studio met twee 600Watt flitsen, en ik vind het veel te hard, hoe groter het vermogen, hoe moeilijker je "zacht" kan werken... dus vandaar dat ik denk dat je een investering doet die voornamelijk daar voor dient... want met zo veel licht heb je al een grote studio nodig, moet je he licht ver zetten en ga je licht ook hard worden...
                Yep, zoals ik al zei, die Profoto die ik volgende week ga gebruiken zal mij een goed idee geven (1200ws). Het is ook een shoot buiten.

                Echt studiowerk binnen is niet echt mijn ding, ik doe voornamelijk op locatie/buiten. Als ik een studio binnenstap verlies ik elke vorm van creativiteit.
                Dus veel vermogen is niet zo erg, desnoods een ND filter voor de flits..
                mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: mobiele studioset

                  Ik heb ervaring met de Profoto AcuteB 600Ws, een geweldig ding!

                  Ik heb de pack echter niet veel op 600Ws gebruikt, meestal op +/- 300Ws.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: mobiele studioset

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    Persoonlijk heb ik zoals Jef ook zegt zelden nood aan zoveel flits kracht...
                    concreet, welke foto's wil je kunnen maken die je vandaag niet kan maken?
                    Misschien om even te verduidelijken wat ik beoog: een beeld uit een reeks die ik enkele weken terug gemaakt heb.

                    beeld uit de camera:


                    Na door photoshop te draaien:



                    Dit is gemaakt op f16 1/250e, ISO 200 (ik wil niet naar 100 gaan op mijn D700, dit beperkt het dynamisch bereik en vooral in de hoge lichten, wat wel belangrijk is in zo'n scene om die te kunnen "terugtrekken".)

                    Dus, gewoon de zon langs achter (duidelijk) en langs voor een Sunbounce Pro en een SB-800, 600 en 26 alle 3 op 1/1 door een witte paraplu op heel korte afstand (minder dan 2m). En, ja de Sunbounce kon iets "beter" gericht worden, maar toch.

                    Die 3 flitsers samen leveren misschien 200ws op...

                    Het probleem is dus dat ik teveel aan mijn RAW moet "trekken" om te krijgen wat ik wil. Als dit te vermijden valt, dan doe ik dat graag. Ik moet wel zeggen dat de 3x2meter panelen die hiervan gemaakt zijn wel ok zijn geworden (niet van dit beeld, maar van een ander).
                    mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: mobiele studioset

                      Ik heb een RD-600 set gehad van Jinbei. Op zich heeft dat ding altijd goed gewerkt. Meestal deed ik rond de 150 flitsen per keer. Ook had ik de ringflits. Een 600ws ringflits is eigelijk te krachtig.
                      Met deze set kon ik gemakkelijk op tegen de zon. Voor wat ik deed uiteraard.



                      Het grote nadeel aan deze "aziatische brol" zoals iemand het verwoord, is dat als er iets stuk is, je wss een half jaar moet wachten op reserve onderdelen. Maar gezien z'n prijs is het redelijk stevig materiaal.

                      Ik heb deze set verkocht om over te schakelen op elinchromflisters, nadat ik wist dat ik flitsend verder wou...
                      Nikon - Hasselblad H4D - profoto
                      www.andyvandeneynde.be

                      Comment

                      Working...
                      X