Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat ik niet goed snap...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat ik niet goed snap...

    ... is dat er sommige mensen hier op't forum iets tweedehands te koop aanbieden voor een prijs die hoger ligt dan wat je in de bekende zaken betaalt voor nieuw spul (Konijn, KE, Topfoto, Studio73, etc...)

    Dan heb je toch echt niet goed rondgekeken en uw bronnen gecheckt, wel?

    Ik snap dat als je een lens ooit gekocht hebt, pakweg drie jaar geleden, voor bijna 500€, dat je daar vandaag dan bijna 400€ voor terug wil als ze in perfecte staat is, omdat het je anders wat pijn doet.

    Maar als die zelfde lens tegenwoordig voor 350€ over de toonbank gaat... tja, dan vrees ik dat voor tweedehands spul van 3 jaar oud misschien 275€ geen slechte prijs is, toch?

    Disclaimer: De vermelde prijzen zijn louter indicatief en niet persoonlijk aanvallend bedoelt. Wie dit toch zo interpreteert heeft het mis.


  • #2
    Re: Wat ik niet goed snap...

    Daar heb je absoluut gelijk in. En zeker met de internet-shops kun je soms behoorlijk lage prijzen vinden vergeleken met de zaak in je buurt. Dus mag je helemaal niet uitgaan van je eigen aankoopprijs die je ooit betaalde, maar moet je zeker eens rondkijken wat die nog waard kan zijn. Ik begrijp ook niet dat mensen dat soms niet doen.
    Wel, ze kunnen natuurlijk proberen om die aan de te hoge prijs te verkopen, slagen ze erin, 't is te beter voor hen. Maar ik denk toch dat de slaagkansen op dit forum laag zijn, tenzij de nieuwelingen/beginnelingen blindelings gaan vertrouwen op de reputatie van het forum en zich laten misleiden....
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Wat ik niet goed snap...

      Inderdaad, hier op 't forum zullen ze (hopelijk) bot vangen... De meesten die hier een paar weken vertoeven weten wel waar ze moeten zijn voor correct geprijsd materiaal.

      Comment


      • #4
        Re: Wat ik niet goed snap...

        Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
        tenzij de nieuwelingen/beginnelingen blindelings gaan vertrouwen op de reputatie van het forum en zich laten misleiden....
        daar ben ik ook bang voor, maar tis niet te vermijden denk ik.
        er zijn hier zeker leden, die alleen maar lid zijn geworden om te handelen(zie postgedrag) en zeker gokken op de onwetendheid van nieuwelingen.
        dus kijk eerst naar het postgedrag van iemand die hier op BD iets Te Koop aanbied, alvorens met zo'n aanbieder in zee te gaan.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Wat ik niet goed snap...

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          daar ben ik ook bang voor, maar tis niet te vermijden denk ik.
          er zijn hier zeker leden, die alleen maar lid zijn geworden om te handelen(zie postgedrag) en zeker gokken op de onwetendheid van nieuwelingen.
          dus kijk eerst naar het postgedrag van iemand die hier op BD iets Te Koop aanbied, alvorens met zo'n aanbieder in zee te gaan.
          grt,bouk.
          Zeer wijze raad
          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

          Comment


          • #6
            Re: Wat ik niet goed snap...

            Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
            En zeker met de internet-shops kun je soms behoorlijk lage prijzen vinden vergeleken met de zaak in je buurt. Dus mag je helemaal niet uitgaan van je eigen aankoopprijs die je ooit betaalde, maar moet je zeker eens rondkijken wat die nog waard kan zijn.
            Als iemand een lens van een jaar oud tweedehands verkoopt, dan kan daar soms nog meer garantie op zijn dan op een nieuwe uit zo'n goedkope winkel!
            Een lens kent twee of drie jaar garantie, de meeste online-winkels bieden u echter maar één jaar waarborg aan ... dacht je dat je echt hetzelfde kreeg voor minder geld?
            Er zijn er ook die de zonnekap afzonderlijk aanrekenen of zelfs de lenssteun eruit halen en laten afdokken als je die wil hebben.

            Voor de rest vind ik dat je eerder moet vergelijken als je iets koopt ... de klant zoekt het goedkoopste en dus moet hij maar vergelijken, het is niet aan de verkoper om u te zeggen dat je moet vergelijken.
            Iedereen wil graag weinig betalen bij aankoop en veel krijgen bij verkoop, indien dit bij iemand omgekeerd is dan heeft die ofwel geld te veel ofwel vijzen te weinig.

            In winkels vergelijk je toch ook de prijzen, waarom zou je dat tweedehands niet doen?

            Het gaat hem hier ook altijd om duur materiaal ... bijna altijd volwassenen die het aankopen. Je gaat toch niet zeggen dat niemand onder ons wijs genoeg is om er even zijn verstand bij te houden? Alhoewel ... als ik sommige reacties lees (algemeen).
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat ik niet goed snap...

              Klopt, iedereen vraagt wat hij wil en betaalt wat hij wil.

              Maar ik word ziek van aanbiedingen die gaan à la, camera of lens, gekocht in 2xxx bij handelaar b voor XXX euro.

              Als potentiële koper heb ik geen boodschap aan hoeveel de camera heeft gekost.

              Bovendien is de garantie niet altijd overdraagbaar bij verkoop van een goed. Dat hangt af van de garantiebepalingen tussen de intiële verkoper en de (ver)koper.
              Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

              Comment


              • #8
                Re: Wat ik niet goed snap...

                Lens X of camera Y te koop op BD? Google het type en onmiddellijk heb je tientallen sites met prijsvergelijkingen en reviews + foto samples.
                EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                Comment


                • #9
                  Re: Wat ik niet goed snap...

                  Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                  Maar ik word ziek van aanbiedingen die gaan à la, camera of lens, gekocht in 2xxx bij handelaar b voor XXX euro.
                  Daar zijn twee oplossingen voor ... ofwel niet lezen ofwel naar den doctoor gaan.

                  Als potentiële koper heb ik geen boodschap aan hoeveel de camera heeft gekost.
                  Als internetgebruiker heb ik geen boodschap aan 99% van hetgeen op internet te lezen valt ... moet ik nu ziek worden?
                  Niet elke info zal voor iedereen hetzelfde betekenen, dat wil niet zeggen dat iemand daarom zijn tekst niet "mag" typen.

                  Bovendien is de garantie niet altijd overdraagbaar bij verkoop van een goed. Dat hangt af van de garantiebepalingen tussen de intiële verkoper en de (ver)koper.
                  Als je een goed tweedehands koopt en dit gaat binnen de garantieperiode stuk, dan kan je dit altijd laten maken mits voorlegging van het aankoopbewijs of de garantiekaart. In geen enkele garantiebepaling staat dat de klant zijn identiteit moet bewijzen alsook nergens staat dat een kennis geen toestel in uw plaats mag binnen brengen. Hoe kan de verkoper of fabricant bewijzen dat je dit toestel afgekocht hebt of niet?

                  Als men de punt op de i wil zetten is er niet veel echt goed te vinden op deze wereld maar met wat water bij de wijn loopt alles al een pak vlotter.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat ik niet goed snap...

                    ach ja, hier op BD is het anders, maar als ik iets op een 2dehands site zet, vraag ik altijd enkele tientallen % meer dan dat ik ervoor wil krijgen.
                    ik snap het niet dat, zelfs als je een héél goede prijs vraagt, je nog steeds van die idioten krijgt die 100 euro bieden voor dingen die een veelvoud waard zijn.

                    enfin ja, ik wordt er niet ziek van, onzinbiedingen krijgen gewoon geen reactie, of een vriendelijke "neen danku"

                    gelukkig zijn er altijd eerlijke mensen die een correcte prijs vragen, en die ook de correcte prijs willen betalen voor tweedehands gerief, en zo zitten er meer dan genoeg op BD
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat ik niet goed snap...

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als internetgebruiker heb ik geen boodschap aan 99% van hetgeen op internet te lezen valt ... moet ik nu ziek worden?
                      Best niet! En als je ziek wordt kan je best niet teveel aandacht schenken aan alle lekenremedies die op het internet worden uitgeschreven.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als je een goed tweedehands koopt en dit gaat binnen de garantieperiode stuk, dan kan je dit altijd laten maken mits voorlegging van het aankoopbewijs of de garantiekaart. In geen enkele garantiebepaling staat dat de klant zijn identiteit moet bewijzen alsook nergens staat dat een kennis geen toestel in uw plaats mag binnen brengen. Hoe kan de verkoper of fabricant bewijzen dat je dit toestel afgekocht hebt of niet?
                      Meeste aankoopbewijzen en facturen vermelden een naam.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als men de punt op de i wil zetten is er niet veel echt goed te vinden op deze wereld maar met wat water bij de wijn loopt alles al een pak vlotter.
                      Dat vlotter lopen wanneer je water bij de wijn doet klopt als een bus . Trouwens veel dingen, groot en klein, zijn toch heel mooi en goed in deze wereld!
                      Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat ik niet goed snap...

                        Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                        Meeste aankoopbewijzen en facturen vermelden een naam.
                        Klopt volledig maar heb jij al vaak je identiteitskaart moeten afgeven als je iets wou laten herstellen?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat ik niet goed snap...

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als iemand een lens van een jaar oud tweedehands verkoopt, dan kan daar soms nog meer garantie op zijn dan op een nieuwe uit zo'n goedkope winkel!
                          Een lens kent twee of drie jaar garantie, de meeste online-winkels bieden u echter maar één jaar waarborg aan ... dacht je dat je echt hetzelfde kreeg voor minder geld?
                          Er zijn er ook die de zonnekap afzonderlijk aanrekenen of zelfs de lenssteun eruit halen en laten afdokken als je die wil hebben.
                          Absoluut gelijk. Doch er zijn zowel nationaal als Europees (internationaal minder door de garantie termijn) identiek dezelfde aanbiedingen te vinden aan sterk varierende prijs

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Voor de rest vind ik dat je eerder moet vergelijken als je iets koopt ... de klant zoekt het goedkoopste en dus moet hij maar vergelijken, het is niet aan de verkoper om u te zeggen dat je moet vergelijken.
                          Iedereen wil graag weinig betalen bij aankoop en veel krijgen bij verkoop, indien dit bij iemand omgekeerd is dan heeft die ofwel geld te veel ofwel vijzen te weinig.
                          Dat was ook de grondtoom van m'n initiele comment. Als je de comment volledig leest dan merk je wel dat ik het de verkoper niet kwalijk neem om 'hogere' prijzen te vragen, maar dat die best toch eens rondkijkt om te zien of het haalbaar is volgens z'n verwachting. Blindelings een verkoopprijs zetten gebaseerd op de aankoopprijs kan je wel eens ontgoochelen omdat die voor die lens op dat moment niet meer realistisch is. Met als resultaat dat de verkoop van je materiaal langer duurt dan je verwacht of wil (ivm met beschikbaarheid van het geld om nieuw materiaal te bekostigen) en dat je uiteindelijk je prijs moet laten zaken onder de prijs van een bod die je eerder weigerde.
                          Dus wat realistisch omgaan met de prijs is zowel voor de verkoper als de koper een win-win situatie
                          Het is zeker de koper die moet beslissen of die aankoop z'n geld waard is.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Het gaat hem hier ook altijd om duur materiaal ... bijna altijd volwassenen die het aankopen. Je gaat toch niet zeggen dat niemand onder ons wijs genoeg is om er even zijn verstand bij te houden? Alhoewel ... als ik sommige reacties lees (algemeen).
                          Je zou het toch veronderstellen, ja.
                          Maar er zijn toch nog naieve mensen, van alle leeftijden.
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat ik niet goed snap...

                            Dat is een van de reden dat ik niet tweedehands koop, meestal is de vraagprijs te hoog en kan je beter een nieuw kopen.
                            Zeker op computer spullen zijn de vraagprijzen veel te hoog, dikwijls hoger dan wat je er nu nieuw voor betaalt.
                            Het is meestal zo dat als ik zelf iets nieuw koop ter vervanging van, het te vervangen apparaat zelf hou omdat ik er toch niet veel meer voor krijg ofwel geef ik het aan mijn kinderen.
                            Natuurlijk is iedereen vrij te vragen wat hij wil, het is immers waard wat de gek er voor geven wil.
                            Last edited by Franciskine; 6 april 2010, 16:26.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat ik niet goed snap...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                              Dat is een van de reden dat ik niet tweedehands koop, meestal is de vraagprijs te hoog en kan je beter een nieuw kopen.
                              Zeker op computer spullen zijn de vraagprijzen veel te hoog, dikwijls hoger dan wat je er nu nieuw voor betaalt.
                              Het is meestal zo dat als ik zelf iets nieuw koop ter vervanging van, het te vervangen apparaat zelf hou omdat ik er toch niet veel meer voor krijg ofwel geef ik het aan mijn kinderen.
                              Natuurlijk is iedereen vrij te vragen wat hij wil, het is immers waard wat de gek er voor geven wil.
                              Denk dat ik mij SLI pcke 6 jaar geleden rond de 3000 euro betaald heb. Als je vandaag een pcke koopt van een 400 euro heb je iets wat op alle vlakken sneller en beter is. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen zich niet kunnen inbeelden dat hun materiaal zo gezakt is in prijs en teveel vragen, maar ik kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die proberen een gelijkaardig "beest" van een systeem voor 1500 euro willen verkopen of meer. Ik zou het in ieder geval niet durven, maar ik doe mijn pc dan ook niet weg, zal het houden als backup systeem met linux of zo.

                              Comment

                              Working...
                              X