Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OSB plaat samen met ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • OSB plaat samen met ... ?

    Voor renovatie van de verdieping werd mij hetvolgende aangeraden door een kennis:

    Oude houten planché uitbreken zodat de houten draagbalken bloot komen te liggen en hierop 18mm OSB plaat en daarop 12mm Eterspan plaat.
    Hierbovenop komt dan deels betegeling (badkamer) en deels laminaat (slaapkamers)

    Heeft hier iemand ervaring mee, zijn er eventueel betere oplossingen en zou ik ook niet beter (geluids)isolatie aanbrengen tussen de draagbalken.?

    Met dank aan de kenners die hun ervaringen willen delen

    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: OSB plaat samen met ... ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
    Voor renovatie van de verdieping werd mij hetvolgende aangeraden door een kennis:
    en daarop 12mm Eterspan plaat.
    lijkt mij te veel op Eterniet en das kankerverwekkend!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: OSB plaat samen met ... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      lijkt mij te veel op Eterniet en das kankerverwekkend!
      grt,bouk.


      Op de website van Eternit staat het volgende:

      Eterspan platen zijn vezelcementplaten die vooral als draagplaat voor bitumendaken toegepast worden in woning- en utiliteitsbouw.

      De platen zijn:

      * Onbrandbaar
      * Rotvrij
      * Vochtbestendig
      Fotografie is een middel om dingen weer te geven die iedereen kent zonder erop te letten.

      Comment


      • #4
        Re: OSB plaat samen met ... ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        lijkt mij te veel op Eterniet en das kankerverwekkend!
        grt,bouk.
        Ik dacht dat Eterniet platen genoemd zijn naar het bedrijf die ze maakte, waarbij de bedrijfsnaam nu geassocieert wordt met het product in het algemeen. Net zoals 'Bic' en een balpen, 'Gillette' en scheermesje. Asbesthoudende platen zijn al ruime tijd verboden.
        De Eterspan platen waarover TS het heeft komen wel van het zelfde bedrijf 'Eternit' (opgericht in 1905) maar bevat dus geen asbest, en is een goeie rotvije, brandvrije en vochtbestendige draagplaat (veelal gebruikt als drager voor een bitumen dak)
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: OSB plaat samen met ... ?

          Dit is zeker geen slechte keuze. Er zijn nog ander materialen om te tegelen op een houten ondergrond. Hout leeft, dus niet zomaar daar op tegelen , dan zijn na een tijd je voegen open en breken hier en daar tegels. Zoek maar eens op google '' tegelen op osb plaat of houten ondergrond "
          Ook de keuze van de tegel is belangrijk !

          Er zijn verschillende manieren , de een goedkoper de ander wat duurder. Laat je informeren door een vakman niet door een forum

          I.v.m. met isolatie ik zou het alvast doen. Misschien kan je er voor een premie krijgen van je gemeente.

          Comment


          • #6
            Re: OSB plaat samen met ... ?

            Hey juppekes

            Voor het leggen van laminaat heb je genoeg aan die OSB alleen hoor

            Dus daar moet geen onnodige extra kost opgelegd worden.

            Om de stevigheid van houten vloeren met roosteringen te verbeteren kan je eenvoudig oplossen door extra stempelingen te steken.

            Bij mij is de badkamer ook op de bovenverdieping, dus ook met roosteringen.

            Om dat probleem op te lossen heb ik daar vloerkurk op die OSB gelijmd, dat heeft eventueel een beetje mee met de houten onderconstructie

            Die eterspan is anders ook een extra belasting voor de houten balken, wat op lange tijd ook eventueel problemen kan geven aan de balken (doorbuigen) (12.42kg/m²)

            Die isolatie zou ik er zeker tussen steken (geen geluidsisolatie)
            Bootjes

            Comment


            • #7
              Re: OSB plaat samen met ... ?

              - vloerplanken uitbreken
              - draagbalken uitbreken en vervangen door nieuwe
              - OSB panelen erop
              - isolatie

              Meer dan waarschijnlijk gaan je oude draagbalken veel te licht zijn - de nieuwe die in ons huis gestoken zijn, zijn een stuk dikker en hoger dan de oude, en ze liggen dichter bij elkaar. Gevolg: totaal onbeweeglijke vloer. En dat was met de oude draagbalken wel anders

              Comment


              • #8
                Re: OSB plaat samen met ... ?

                bedankt allemaal, ik heb al aardig wat artikels gelezen deze avond.
                @Mriya:
                de uitleg over roostering heb ik gevonden, maar wat is "stempeling"
                12,5 kg /m2 lijkt me toch niet zo'n grote belasting?

                @Perelaar: ho ho man, dat is wel hééél drastisch. Misschien wel DE beste oplossing maar dan kan ik gelijk 6 maanden in een hotel gaan wonen. Alle plafonds en moulures boven de living, keuken, hall enz zouden dan immers ook weg zijn.

                Blijkbaar zou, als ik goed gelezen heb, een "ditra"-mat die eterspan kunnen vervangen. Iemand al mee gewerkt?
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                Comment


                • #9
                  Re: OSB plaat samen met ... ?

                  Hey juppekes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                  @Mriya:
                  de uitleg over roostering heb ik gevonden, maar wat is "stempeling"
                  12,5 kg /m2 lijkt me toch niet zo'n grote belasting?
                  Wat dit gewicht betreft lijkt dit niet zo veel, maar bovenop die OSB en eventueel nog laminaat of tegels is het toch een extra belasting.

                  Die stempelingen zijn dwarsstukken die tussen de balken word bevestigd om zo het doorbuigen van de balken tegen te gaan.

                  Ik zal nog eens zoeken of ik een juiste benaming vind
                  Bootjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: OSB plaat samen met ... ?

                    Ik heb deze op zolder gebruikt, verwerkt eenvoudig, werkt niet, is vocht bestendig en geluidsisolerend. Bij mij ligt er laminaat parket op, maar je kan evengoed betegelen. Indien je genoeg plaatst hebt (in de hoogte) kan je je plankenvloer zelfs laten zitten. Heb je 5 cm of meer omhoog te gaan kan je met de egalisatie korrels werken. Dit is droog, had er zelf veel vragen bij, maar een goede oplossing. 'k moet wel zeggen dat zolang er geen meubelen in de kamer staan je de korrels héél zacht hoort kraken als je over de vloer loopt
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: OSB plaat samen met ... ?

                      Begin dit jaar is onze badkamer vernieuwd.
                      Boven de oude vloerplanken (waar vroeger isolatie + spaanderplaat en tegels opzaten) liggen nu lewisplaten met chape en dan betegeld.
                      De lewis platen zijn in metaal en hebben een zwaluw staart profiel. Beweegt niet.



                      j.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: OSB plaat samen met ... ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                        @Perelaar: ho ho man, dat is wel hééél drastisch. Misschien wel DE beste oplossing maar dan kan ik gelijk 6 maanden in een hotel gaan wonen. Alle plafonds en moulures boven de living, keuken, hall enz zouden dan immers ook weg zijn.
                        Tja, dat is het nadeel
                        Wat je ook kan doen is van bovenaf werken: plankenvloer opbreken, en dan de bestaande balken "verdubbelen", en de verdubbeling inwerken in de muur. Kost wat tijd, maar je plafond en moulures worden niet geraakt als je voorzichtig bent.

                        Comment


                        • #13
                          Re: OSB plaat samen met ... ?

                          Hey,

                          Kijk zeker ook eens naar (elastische) epoxy. Veel minder werk, properder, nooit barsten en alle kleuren van de regenboog... ( mooie studiovloer ook )


                          Groeten.
                          www.milla-it.be - Snelle webhosting aan lage prijs met persoonlijk contact.

                          Comment

                          Working...
                          X