Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op meerdere punten scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op meerdere punten scherpstellen

    Hallo,

    Ik ben voornamelijk bezig met modelbouw, meer specifiek met modeltreinen.
    Het stilstaan fotograferen van locomotieven en wagons lukt al aardig, maar niet optimaal. Nu is het probleem dat het toestel ofwel zelf de scherpte punten vastlegt ofwel slechts één punt vastlegt (het middenste punt). Bij optie één krijg je namelijk niet de gewenste punten die worden scherpgesteld, wanneer je slechts één punt scherpstelt is enkel het middenste gedeelte van een wagon scherp gesteld.
    Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik (het liest handmatig) op meerdere punten kan scherpstellen? Ik gebruik een Nikon D3000 met een standaard 18-55 lens.
    Uiteraard is het beter om hiervoor een macro-lens te gebruiken, maar al bij al zijn de foto's goed, enkel dat niet alles er even scherp opstaat..

    Kunnen jullie helpen?
    Alvast bedankt

    Groeten, Peter

  • #2
    Re: Op meerdere punten scherpstellen

    Je kan niet scherpstellen op verschillende punten.
    Je kan er wel voor zorgen dat verschillende scherpstelpunten mee in het scherptevlak liggen.

    Om dit te bekomen zal je moeten leren werken met je diafragma (met waarschijnlijk langere sluitertijd dus liefst statief of veel licht).

    Zoek eens op " DOF " of "depth of field" of "scherptediepte" en een wereld zal voor je open gaan.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

    Comment


    • #3
      Re: Op meerdere punten scherpstellen

      -Zet je toestel op statief
      -verhoog je f waarde, van bv 1,8f naar 8, dan gaat normaal gezien, meer treintje in je scherp veld liggen.
      -als je geen statief hebt, dan de iso waarde opvoeren, zodat je uit de hand genoeg snelheid overhoud om de foto onbewogen te nemen, vanuit je hand.
      -pas op, hoe hoger de iso waarde , hoe meer ruis je kan hebben, maar dat hangt weer van toestel tot toestel af.

      Comment

      Working...
      X