Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

persaccreditaties: noodzaak of geste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • persaccreditaties: noodzaak of geste?

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik
    Pers en pers is twee. Als jij een site waar twee man en een paardekop komt kijken als pers aan ziet.... tja. Zo staan er vaak verschillende vooraan. En als ze de zalen niet meer vol krijgen is het niet omwille van de pers maar veelal van de toegangsprijzen die gevraagd worden.
    (Maar dit is allemaal off topic in dit topic)

    Ik zou het simpel houden bij het uitdelen van accreditaties.
    Gewoon een perskaart kunnen voorleggen en nog belangrijker een copy van de faktuur aan de opdrachtgever, denk dat je zo een goede selectie maakt.
    Er zijn events die zo werken en je merkt dat het dan heeeeel rustig is in de persruimte, frontstage of voor den draad zoals ze zeggen als het om racefotokes gaat.
    (en nu luisteren naar vinstermik en allen terug on topic )
    zullen we hier dan maar even verder gaan.
    Ik vind dit dezelfde discussie als die van die artiesten die halfnaakt ergens op straat gaan lopen, of per se op de grootste antiekveiling van de EU wat gaan kopen (liefst in tijgermotiefkeskleren met riante hoed of zo) en die later uitvaren dat ze geen rust kennen. Zo van 'ik wil bekend zijn als het me past'.

    Dat er mss. te veel van die 2 man en een paardekop sites een accreditatie krijgen, kan kloppen. Maar om nu alleen facturerende officiële pers toe te laten (die bvb. ook als freelancer niet factureren maar eerst shooten en dan pas hopen iets te verkopen), soms in opdracht en tegen hun zin...?

    En dan herhaal ik nogmaals: zonder ruchtbaarheid geen beroemdheid. Een sterk gediversifieerde markt met snelrijzende sterren die een kort leven beschoren zijn, heeft nood aan een snelle en ruime verspreiding om die korte roemrijke periode ten volle te kunnen exploiteren. Dat iemand als Clapton dat niet meer nodig heeft, dat klopt. Maar wat ga je dan doen? Daar enkel pro pers toelaten, en de kleinere groepen aan de freelancers en hobbyisten laten (tenzij ze die 'overstijgen')? Of ben je als pro bang voor concurrentie van iemand die blij is dat hij/zij naar X mag gaan en die daar ten volle voor gaat om een foto af te leveren die qua tijdsinvestering (nabewerking e.d.) commercieel niet rendabel is voor de pro?
    Vaak wordt het licht niet gegund in de ogen van de 'concurrentie'... en deels is dat te begrijpen (als er maar een beperkt aantal frontstage plaatsen beschikbaar is).

    Nu ja, ik ben in 't wereldje een plekje aan 't zoeken, in een minder gunstige tijd, en ik denk dat ik dat goed aanpak. Op mezelf, zonder veel ondersteuning, maar voor (een) opdrachtgever(s) die persaccreditaties verdienen. En zelfs al krijg ik van sommigen lof over foto's die ik maakte, dan nog vind ik het niet goed genoeg en zie ik ruimte voor verbetering.Niet omdat ik reken in €/uur/foto maar in kwaliteit/amusement/waardering. Al zal ik nooit een foto gratis aan een groep / medium geven voor commerciële doeleinden. Daar heeft iedereen recht op een vergoeding, zowel de pro als de hobbyist. En wat is daar dan verkeerd aan?
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

  • #2
    Re: persaccreditaties: noodzaak of geste?

    Persfotograaf gezocht ..

    project omschrijving
    Persbureau zoekt fotograaf die zelfstandig nieuwsfoto´s aan kan leveren.

    Wij zoeken iemand met :

    Ervaring met persfotografie
    VAR verklaring
    Spiegelreflexcamera
    eigen vervoer
    zo zie je wel meer ads verschijnen.

    En verder bij Syntra een cursus van 128 uur voor persfotograaf, nadat je deze deed (waarbij ik meafvraag hoeveel mensen hier op BD al niet meer uren spendeerden aan die onderwerpen dan wat er op dat programma staat):

    Lesprogramma


    Eerste Jaar Fotograaf : 45 sessies ( 4 uur)

    Introductie 4u
    Camera & accessoires 20u
    Geschiedenis v/d fotografie 4u
    Basis lichtmeting 8u
    Compositie & verlichting 4u
    Beeldbewerking (photoshop) 28u
    Colormanagement 4u
    Materiaalweergave 12u
    Stilleven 12u
    Portret ( studio & locatie) 36u
    Sociale reportage 32 u
    Bedrijfsreportage 12 u


    Tweede Jaar Fotograaf : 45 sessies ( 4 uur)

    Colormanagement 8u
    Product en publiciteit 48u
    Portret ( studio & locatie) 44u
    Sociale reportage 24 u
    Architectuur en Interieur 20u
    Bedrijfsreportage 24 u
    Afwerking en presentatie 4u


    Derde jaar Fotograaf : 45 sessies (4 uur)


    Product en publiciteit 36u
    Portret ( studio & locatie) 36u
    Sociale reportage 20 u
    Architectuur en Interieur 20u
    Bedrijfsreportage 20 u
    Landschappen en natuur 20u
    fotograaf als zelfstandige 8u


    Aanvullende informatie
    • Studenten in deze opleiding moeten beschikken over een spiegelreflexcamera. Op termijn zal ook een statief en afhankelijk van het toestel een flitser nuttig zijn.


    Toelatingsvoorwaarden
    - Minstens 18 jaar zijn
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment

    Working...
    X