Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continu licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • continu licht

    Hallo , ik ben Thierry en wou graag wat raad en advies voor het volgende ;
    ik zou graag portret-fotografie doen met kunstlicht en had graag begonnen met continu-licht . Ik heb reeds een halogeen van 500 watt gekocht maar vind dat zo hard , en vooral ; 't wordt waanzinnig heet - niet handig . Daarom vroeg ik mij af of er iemand reeds ervaring heeft met pl -verlichting of andere .
    Verder ; wat is het verschil in licht bij een paraplu met zilver reflexie of een doorschiet plu . Wat ik wel al merkte dat je behoorlijk wat lichtverlies hebt bij een softbox - oplossing .
    Alle nuttige tips welkom , en bedankt op't voorhand v d moeite !
    Vriendelijke groeten Thierry

  • #2
    Re: continu licht

    Een 500W halogeen.....geeft niet zoveel licht als het op het eerste zicht lijkt.

    En zilver of doorflitsparaplu....dus een reflectie of doorflitsparaplu.
    Een doorflitser kan je dichter bij je onderwerp zetten, bij reflectie gaat de steel verhinderen dat je ze dicht kan zetten.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: continu licht

      d'r zijn d'r hier maar weinig die met goed resultaat afkomen bij gebruik van continue licht (lees bouwlampen)... ga eens zoeken op het woord bouwlampen in de fora. Velen zijn er mee gestart, maar dan snel overgeschakeld naar andere (lees flits) lichtbronnen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: continu licht

        ik heb beiden (flits studioverlichting en continu studio verlichting) de flitssets gebruik ik voor fotografie, de continu verlichting voor video

        continuverlichting die een goede CRI heeft, de correcte kleurtemperatuur, voldoende licht geeft .. die is niet goedkoop, dan ben je goedkoper af met flitslicht .. alleen, voor video kan je geen flitslicht gebruiken, daarom heb ik beiden.

        Comment


        • #5
          Re: continu licht

          Ja , inderdaad , 'k had zelf een spot gemaakt met een gewone pl en dat geeft zeeeeer koud licht . En met de diffuser heb ik nog flink wat licht verlies . Maar ik zit toch al aan 1/125 op diafragma 2.8 .Dus .......
          Moest er iemand toch nog wat tips of advies hebben .....
          Vriendelijkdank bij voorbaat ,
          Thierry Ysebaert

          Comment


          • #6
            Re: continu licht

            http://prof.zoom.nl/

            Kijk eens bij deze man zijn foto's en de how did i do that foto's.
            Op een kleine studentenflat met halogeen lampen en ook nog regelmatig een compactcamera en toch prachtige resultaten.

            grtjs Wim
            "The important thing is not the camera but the eye..............

            but the camera helps "

            Comment


            • #7
              Re: continu licht

              Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
              http://prof.zoom.nl/

              Kijk eens bij deze man zijn foto's en de how did i do that foto's.
              Op een kleine studentenflat met halogeen lampen en ook nog regelmatig een compactcamera en toch prachtige resultaten.

              grtjs Wim
              ik vind zijn belichtingen helemaal niet zo geweldig hoor! zijn oog voor compositie en mooie modellen maken z'n foto's, hij gebruikt z'n licht zo ver als kan, maar dan nog zie ik geen mooi licht... wel maakt hij er goed gebruik van... maar daarom is het nog geen mooi licht!

              sommige van de foto's op zich zijn dus wel goed, maar om dat als voorbeeld te nemen van goede belichting, da's wel scherp door de bocht...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: continu licht

                Ja , inderdaad , zéér scherp door de bocht !
                Nee dit is niet meteen een bemoedigend resultaat .
                In iedergeval , toch bedankt v d moeite .
                Grtjs Thierry
                Last edited by thierry ysebaert; 28 maart 2010, 22:55.

                Comment


                • #9
                  Re: continu licht

                  Alsje zelf continu licht in elkaar wilt steken, kan je iets knutselen op basis van
                  • even aantal TL armaturen 36 wat
                  • digitaal voorschakelapparaat dat dimbaar is
                  • betere TL buizen, vb Philips 8 reeks (circa 85% CRI en in de 5000 Kelvin range)

                  je kan eventueel ook overwegen om er Philips graphica lampen in te steken voor echt goed continu licht, maar die TL buizen zijn al iets duurder

                  let er ook op dat je een manier voorziet om lightmodifiers te kunnen monteren, al was het maar eenvoudige barndoors, want die ga je zeker nodig hebben

                  Comment

                  Working...
                  X