Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantrekkelijke tuin voor vogels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aantrekkelijke tuin voor vogels

    Ik heb momenteel een redelijk stuk achtertuin (60m * 12m) die aan de 2 zijkanten en achterkant met de gekened Bekaertdraad is afgezet (ca. 1.5m hoog). Momenteel is er gras gezaaid (weidegras, gezaaid omdat ik er eerst aan dacht schapen op te steken) maar ik wil er iets meer attractiefs van maken.
    Het moet wel een tuin zijn waar je niet elke week 1 dag moet in spenderen om alles gelikt te hebben. Waar ben ik wel op zoek naar?
    Eentje die aantrekkelijk is voor vogels allerlei (ik ben van plan er mijn eigen hutje te zetten) door het jaar heen en dus niet echt onderhoudsintensief is.
    Niet dat ik hier ga vragen naar een uitgetekende tuin etc maar vroeg me gwoon af of er hier reeds BD'ers zijn die eenzelfde tuin hebben aangelegd en welke struiken en plantsoen er is voor gebruikt.
    Ik hoor graag jullie reacties en alvast bedankt

  • #2
    Re: Aantrekkelijke tuin voor vogels

    Vogels in de tuin ... het blijft boeiend! Ze fotograferen is voor mij absoluut geen prioriteit, ik observeer ze graag en ik schrijf er wel eens een logje over!

    Wat en hoeveel vogels je er in je tuin krijgt, hangt af van vele factoren ... sommige heb je niet zelf in de hand. De soorten die je over de vloer krijgt zijn ook afhankelijk van de omgeving waarin je woont.
    In vergelijking tot jou tuin heb in een mini-tuintje 6,5x20m en toch is het, vooral in de winter, een vogelparadijsje: pimpelmeesjes, koolmezen, zwartkopmezen, tientallen mussen, merels, vinken, merels, één roodborstje, turkse tortels, houtduiven, af en toe een sperwer ... en de onvermijdelijk ruziemakers: spreeuwen. In de zomer blijft het meestal beperkt tot een zwerm mussen, merels, wat Turkse tortels ... en iets minder gelukkig voor mijn vissen: al eens reiger!

    Wij hebben de tuin in 3 opeenvolgende "tuinkamers" opgedeeld, van "open" tot "dicht begroeid". Vogels moeten zich veilig kunnen voelen en daarvoor zijn vooral dicht vertakte struiken en bomen ideaal. Af en toe breekt er bij ons wel eens "pietenpaniek" uit omdat de sperwer weer eens in de tuin zit, dan komen die dicht vertakte struiken goed van pas want daar zitten ze veilig. (Idem voor de kat van drie huizen verder.) Bij ons staat er spirea, boerenjasmijn, forsythia, vlinderstruiken, ibiscus, grote dichte klimopstruiken, kamperfoelie, een grote roodbladige prunus en nogal wat fruithout zoals aalbessen, zoete kersen en appelen (kersen moeten we delen met de merels, deze zijn ook verzot op afgevallen appelen).

    Vooral in de winter zorg ik dat er allerlei lekkers is om ze te lokken. Naast mezenbollen, pindakokers, zonnebloempitten en zaden, maak ik soms zelf ook "vogeltaarten". De plaats en de manier waar je die dingen zet of hangt is ook bepalend. Probeer de "groten" en de "kleinen" hun eigen voederruimte te geven. Ik geef ze eten op een voederplaat, ik hang dingen op, heb gewone voederhuisjes en ook kleine voederhuisjes, exclusief voor de mezen! Twintig of dertig vogels die tegelijk komen eten, is bij ons absoluut niet abnormaal!

    Water is ook heel belangrijk, wij hebben buiten enkele waterpartijen ook een aantal waterschalen in de tuin staan, waarin ze komen drinken en baden.

    Comment


    • #3
      Re: Aantrekkelijke tuin voor vogels

      Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
      Vogels in de tuin ... het blijft boeiend! Ze fotograferen is voor mij absoluut geen prioriteit, ik observeer ze graag en ik schrijf er wel eens een logje over!

      Wat en hoeveel vogels je er in je tuin krijgt, hangt af van vele factoren ... sommige heb je niet zelf in de hand. De soorten die je over de vloer krijgt zijn ook afhankelijk van de omgeving waarin je woont.
      In vergelijking tot jou tuin heb in een mini-tuintje 6,5x20m en toch is het, vooral in de winter, een vogelparadijsje: pimpelmeesjes, koolmezen, zwartkopmezen, tientallen mussen, merels, vinken, merels, één roodborstje, turkse tortels, houtduiven, af en toe een sperwer ... en de onvermijdelijk ruziemakers: spreeuwen. In de zomer blijft het meestal beperkt tot een zwerm mussen, merels, wat Turkse tortels ... en iets minder gelukkig voor mijn vissen: al eens reiger!

      Wij hebben de tuin in 3 opeenvolgende "tuinkamers" opgedeeld, van "open" tot "dicht begroeid". Vogels moeten zich veilig kunnen voelen en daarvoor zijn vooral dicht vertakte struiken en bomen ideaal. Af en toe breekt er bij ons wel eens "pietenpaniek" uit omdat de sperwer weer eens in de tuin zit, dan komen die dicht vertakte struiken goed van pas want daar zitten ze veilig. (Idem voor de kat van drie huizen verder.) Bij ons staat er spirea, boerenjasmijn, forsythia, vlinderstruiken, ibiscus, grote dichte klimopstruiken, kamperfoelie, een grote roodbladige prunus en nogal wat fruithout zoals aalbessen, zoete kersen en appelen (kersen moeten we delen met de merels, deze zijn ook verzot op afgevallen appelen).

      Vooral in de winter zorg ik dat er allerlei lekkers is om ze te lokken. Naast mezenbollen, pindakokers, zonnebloempitten en zaden, maak ik soms zelf ook "vogeltaarten". De plaats en de manier waar je die dingen zet of hangt is ook bepalend. Probeer de "groten" en de "kleinen" hun eigen voederruimte te geven. Ik geef ze eten op een voederplaat, ik hang dingen op, heb gewone voederhuisjes en ook kleine voederhuisjes, exclusief voor de mezen! Twintig of dertig vogels die tegelijk komen eten, is bij ons absoluut niet abnormaal!

      Water is ook heel belangrijk, wij hebben buiten enkele waterpartijen ook een aantal waterschalen in de tuin staan, waarin ze komen drinken en baden.
      Tot een paar eksters het roer in handen nemen?
      Zie ik dagelijks hier in onze gemeenschappelijke tuin.
      Meeuwen doen ook graag mee.
      Last edited by theokus; 20 maart 2010, 00:29.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Aantrekkelijke tuin voor vogels

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Tot een paar eksters het roer in handen nemen?
        Zie ik dagelijks hier in onze gemeenschappelijke tuin.
        Meeuwen doen ook graag mee.
        We hebben deze winter 1 à 2 keer 2 eksters gehad (in poldergebied zitten er zowiezo al minder), dan stop ik even met eten te geven op de voederplaat. Ze zijn te groot voor de voederhuisjes en ze zijn niet tevreden met de kruimels, dus ze trekken door. Met spreeuwen werkt dit jammer genoeg niet, die gaan desnoods aan de mezenbollen hangen!
        Ondanks dat wij kort bij het Antwerps havengebied wonen, hebben we geen last van meeuwen (een tuin met te veel obstakels om ordentelijk te landen?), ik hoop dat dat zo blijft.

        Comment


        • #5
          Re: Aantrekkelijke tuin voor vogels

          allemaal goede tips. IK heb ook een paar waterpartijtjes, beschutting, dichte struiken en lossere. En ook niet onbelangrijk als je niet te veel werk wilt: iets wat de vogels zelf kunnen oogsten. ;-)
          Zo kunnen de staartmezen insectjes vangen aan de losse schors van de taxusbomen, wriemelen de heggemussen zich een weg doorheen enkele grassoorten, en bewaken de merels 'hun' vlierbessenstruik. Etc etc...
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: Aantrekkelijke tuin voor vogels

            ik denk (ben er zelfs vrij zeker van), dat inheemse soorten meer vogels lokken. Autochtoon zou natuurlijk nog beter zijn, maar daar is niet altijd even makkelijk aan te komen.

            Er bestaat een boek (ben de titel vergeten, maar heb hem ooit gekocht voor mijn grootmoeder) over vogels in de tuin. hierin staan dan allerlei tips voor de tuininrichting, verschillende manieren van voederen, ook een paar algemene soorten worden er in beschreven voor als je nog echt op dummy's niveau zou zitten.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment

            Working...
            X