Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox en alles wat erbij komt kijken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softbox en alles wat erbij komt kijken

    Ik vind strobisme een heel boeiende tak van de fotografie en graag had ik mij er wat meer op toegespitst. Dus ben ik op zoek gegaan naar het juiste materiaal. Maar dat bleek moeilijker dan verwacht (zeker gezien mijn beperkt budget). Omdat ik niet de financiën heb om en een extra flits en een paraplu en een softbox te kopen hou ik het bij de softbox (fel geïnspireerd door wat Dustin Diaz daarmee kan) (en natuurlijk koop ik ook zo'n cactus V4 flitsset om op afstand te kunnen flitsen zonder mijn interne te moeten gebruiken).
    Nu was het vinden van de juiste softbox heel moeilijk (en hier komt dus de reden voor deze post). Ik wist niet goed op welke ik nu wel of niet mijn SB900 kon monteren, of dat dat eigenlijk compatibel is met dat cactus ding, of dat ik daar nu ook een swivel bij het statief voor de softbox moet kopen, etc.
    Dus: kan u mij helpen deze vragen te beantwoorden?

    extra info: momenteel heb ik:
    -D40
    -Nikon 18-200mm VRII
    -één statief
    -Tamron 70-300mm
    -SB 900


    long story short: wat moet ik allemaal in het oog houden bij het aankopen van een softbox? Of ben moet ik beter in iets anders investeren?

    Grtz
    Thomas

  • #2
    Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

    Hoe groter hoe beter lichtkwaliteit je kan krijgen. Westcott apollo 28" of 50"

    Een paraplu is imo een betere investering bij een beperkter budget
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

      Oorspronkelijk geplaatst door Vanostaajen Bekijk bericht
      long story short: wat moet ik allemaal in het oog houden bij het aankopen van een softbox? Of ben moet ik beter in iets anders investeren?
      eerst eens goed de stickies lezen en dan een zoek actie lanceren op softbox binnen dit strobist forum... en dan nog wat door alle topics gaan lezen waar de titels je interessant lijken...

      samenvatting: ga voor een 2 in 1 paraplu om te beginnen en een RF602 trigger setje...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        eerst eens goed de stickies lezen en dan een zoek actie lanceren op softbox binnen dit strobist forum... en dan nog wat door alle topics gaan lezen waar de titels je interessant lijken...
        Deed ik echt, maar ik vond vooral topics over hoe je een softbox in elkaar steekt. Ik las ook de sticky in het begin van het forum waar ik las over die swicvel en dat bracht mij helemaal in verwarring nadat ik promosets had gezien van gewoon een softbox en een statief.

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        samenvatting: ga voor een 2 in 1 paraplu om te beginnen en een RF602 trigger setje...
        Wat is een 2 in 1 paraplu? En waar vid ik zo'n RF602 trigger set? (staat niet op de fotosites waar ik normaal kijk. Wel cactus V4, is dat even goed?)

        Comment


        • #5
          Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

          Een 2 in 1 plu is een dooflitsparaplu met cover. Op die manier kan je ze gebruiken als een reflectieparaplu en een doorflitsparaplu.
          ( http://strobist.blogspot.com/2007/02...uble-fold.html )

          (Ja, je kan een doorflitser ook gebruiken om in te reflecteren, maar dan met iets meer verlies en spil.)

          Een rf-602 vind je in de meeste winkels (nog) niet. Op ebay of oosterse webwinkels wel.
          rf-602 is imo beter dan de cactus v4.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

            ik wordt hier om de oren geslagen met triggersets (ook via pm's) Maar waarom zou ik 70€ betalen aan zo'n setje RF's of eindeloos zoeken naar twinlinks als ik voor 40€ zo'n cactussetV4 kan kopen op konijn? Of met andere woorden: zo'n trigger dient toch gewoon maar om mijn flits af te laten gaan? Wat kan daar allemaal zo goed/slecht aan zijn?

            Comment


            • #7
              Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

              Oorspronkelijk geplaatst door Vanostaajen Bekijk bericht
              ik wordt hier om de oren geslagen met triggersets (ook via pm's) Maar waarom zou ik 70€ betalen aan zo'n setje RF's of eindeloos zoeken naar twinlinks als ik voor 40€ zo'n cactussetV4 kan kopen op konijn? Of met andere woorden: zo'n trigger dient toch gewoon maar om mijn flits af te laten gaan? Wat kan daar allemaal zo goed/slecht aan zijn?
              tja, die cactus zal ook wel werken hoor (meestal)

              maar een rf602 kost minder (23€), werkt betrouwbaarder, werkt veeel verder, is solieder, heeft een tweede functie, namelijk bedienen van de camera (doch niet voor d40)...

              't is gewoon vandaag de beste deal... kan morgen de cactus v5 zijn...

              je vraagt advies en we geven die... 't is niet meer als advies...
              Last edited by d_oracle; 18 maart 2010, 23:06.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                je vraagt advies en we geven die... 't is niet meer als advies...
                Dat weet ik, en daar ben ik ook heel dankbaar voor. Alleen wilde ik graag ook de motivatie weten voor het advies

                Comment


                • #9
                  Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                  Waarom eindeloos zoeken naar twinlink?


                  Idd. Een trigger dient enkel om je flits laten af te gaan.
                  Groot verschil zit 'm in de betrouwbaarheid.
                  M'n cybersyncs gaan altijd. Heb me ook een setje rf-602 gekocht en ze zijn veeeeel beter dan de cactus v2's.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                    Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    Weird, ik vond ze niet omdat de site geen resultaten geeft als je twinlink intypt in de zoekbox.

                    Alleszins bedankt, het gaat waarschijnlijk twinlink worden want iedereen zegt hier dat cactus onbetrouwbaar is. En van jullie geloof ik dat wel

                    Waarschijnlijk met deze softbox (ja, toch een softbox en geen 2 in 1 paraplu) http://www.cameratools.nl/default.as...etail=WEST1050
                    en dit statief: http://www.konijnenberg.be/product/1...mpstatief.html
                    Totale prijskaartje (+ verzendkosten dus) ligt ergens bij 305€. Dat is veel, maar als ik alles in rekening breng dan hoor ik dat dit een waardevolle investering is.

                    Enige gedachten daarbij?


                    Grtz
                    Thomas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                      Nog een swivel....

                      En kijk eens op het blog van Koen (d_oracle) voor de nette oplossing om de westcott ietsje verder te kantelen.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vanostaajen Bekijk bericht
                        Alleszins bedankt, het gaat waarschijnlijk twinlink worden want iedereen zegt hier dat cactus onbetrouwbaar is. En van jullie geloof ik dat wel
                        we zeggen niet dat de cactus V4 onbetrouwbaar is... de v2 was onbetrouwbaar... we zeggen dat de RF602 beter is dan al de rest (buiten pocketwizards)

                        vergelijk de twinlink met de RF602

                        allebei kunnen ze verre afstanden aan
                        bouwkwaliteit van de RF602 is beter, geen antennes die je kan verliezen, die kunnen afbreken, de RF602's hebben een aan/uit knop, seculine heeft dat bij mijn weten niet, enkel een timer... dus ik vermoed dat je die telkens moet zetten... lijkt me erg ongemakkelijk... de RF602's zijn kleiner en dus handiger (vooral de ontvanger)
                        De RF602 kan ook de camera's triggeren (net zoals een pocketwizzard), de seculine kan dat niet...

                        samengevat... de seculine plaats ik op 't zelfde niveau als de cactus V4 (twinlinks misshien ietsje beter omdat ze de WiFi frequentie gebruiken)

                        doch de RF602 is een pak meer waarde voor je geld.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                          waar kan je momenteel zo'n RF602 vinden, overal waar ik kijk zijn ze 'out of stock'

                          groeten
                          http://www.eyeflash.wordpress.com
                          www.facebook.com/eyeflashphotography

                          Comment


                          • #14
                            Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken



                            Setje wat thuis in 10 dagen.
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Softbox en alles wat erbij komt kijken

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vanostaajen Bekijk bericht
                              Enige gedachten daarbij?

                              Grtz
                              Thomas
                              Beste Thomas,

                              Ik heb van de week ongeveer hetzelfde setje besteld bij Cameratools.nl:

                              1 × LumoPro LP604 5-sect. Stand
                              1 × LumoPro LP634 Umbrella Swivel Adapter
                              1 x Westcott 28" Recessed Front Apollo (dezelfde dus)

                              Eergisteren besteld, gisteren geleverd.

                              Ik kwam wel tot de vaststelling dat ik nog een hotshoe nodig had om mijn flits (Canon 430 EXII) op te zetten. Gelukkig had ik er nog eentje liggen, maar helaas door een stommiteit van mezelf heb ik die naar de GVD geholpen.
                              Last edited by W1ck3D; 19 maart 2010, 13:05.
                              Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                              Comment

                              Working...
                              X