Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe computer. HELP!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe computer. HELP!!

    Hoi,

    Ik heb dringend nood aan een nieuwe computer.
    Aangezien een laptop toch nog steeds een pak duurder uitkomt voor dezelfde specs ga ik voor een desktop gaan. Apple is leuk en mooi en fancy en ... maar ik betaal niet graag 20% meer dan nodig voor een logo of merknaam. Wie het wél kan betalen: veel plezier ermee, zal zeker een goeie aankoop zijn...

    Mijn noden zijn eenvoudig, of toch op z'n minst eenvoudig op te sommen: graphics en snelheid gecombineerd met budget-vriendelijkheid. Ik wil dat lightroom, photoshop en een internet-browser (chrome/firefox) met een 15-tal openstaande tabbladen/vensters VLOT kunnen draaien.
    Aangezien ik de laatste jaren vooral naar het budget keek is mijn kennis van de huidige hardware quasi onbestaande geworden. Welke processor/ram/graphcard is prijs/kwaliteitsgewijs een goede aankoop om nu te doen en voor een heel aantal jaren 'op 't gemak' te zijn?

    Aan/af te raden merken?

    Bedankt voor enige antwoorden!

    Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, zowel van 't forum als van 't internet, maar ik raak er niet uit... Het bos en de bomen, weet je wel.
    Niet geschoten is altijd mis!

  • #2
    Re: Nieuwe computer. HELP!!

    Dell heb ik nooit slecht gevonden.
    Ik heb momenteel:
    Dell Studio XPS 8000
    + Intel Core I7 860 (dual quadcore) 2.8 Ghz
    + 4 GB RAM
    achteraf heb ik afzonderlijk volgende bijgekocht
    + Intel X25 SSD 160 GB voor OS en apps.
    + WD 1,5 TB voor foto's en video
    + WD 2TB voor backup
    Die SSD is verantwoordelijk voor het merendeel van de performantie !
    Nikonian

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe computer. HELP!!

      Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
      Dell heb ik nooit slecht gevonden.
      Ik heb momenteel:
      Dell Studio XPS 8000
      + Intel Core I7 860 (dual quadcore) 2.8 Ghz
      + 4 GB RAM
      achteraf heb ik afzonderlijk volgende bijgekocht
      + Intel X25 SSD 160 GB voor OS en apps.
      + WD 1,5 TB voor foto's en video
      + WD 2TB voor backup
      Die SSD is verantwoordelijk voor het merendeel van de performantie !
      Leuke config idd.

      Maar de i7 860 is geen octocore, maar een gewone quadcore (met hyperthreading dat wel).
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe computer. HELP!!

        yep idd...
        Nikonian

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe computer. HELP!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
          Hoi,

          Ik heb dringend nood aan een nieuwe computer.
          Aangezien een laptop toch nog steeds een pak duurder uitkomt voor dezelfde specs ga ik voor een desktop gaan. Apple is leuk en mooi en fancy en ... maar ik betaal niet graag 20% meer dan nodig voor een logo of merknaam. Wie het wél kan betalen: veel plezier ermee, zal zeker een goeie aankoop zijn...

          Mijn noden zijn eenvoudig, of toch op z'n minst eenvoudig op te sommen: graphics en snelheid gecombineerd met budget-vriendelijkheid. Ik wil dat lightroom, photoshop en een internet-browser (chrome/firefox) met een 15-tal openstaande tabbladen/vensters VLOT kunnen draaien.
          Aangezien ik de laatste jaren vooral naar het budget keek is mijn kennis van de huidige hardware quasi onbestaande geworden. Welke processor/ram/graphcard is prijs/kwaliteitsgewijs een goede aankoop om nu te doen en voor een heel aantal jaren 'op 't gemak' te zijn?

          Aan/af te raden merken?

          Bedankt voor enige antwoorden!

          Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, zowel van 't forum als van 't internet, maar ik raak er niet uit... Het bos en de bomen, weet je wel.
          Je zegt niks van de huidige specs en specificaties en prijzen te kennen maar je weet wel dat een mac 20% meer kost.
          Leg dat eens uit. Hoe kan je dat "wel" weten?
          Zeg gewoon zonder gelul dat je geen mac wil, bedenk geen loze argumenten.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe computer. HELP!!

            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
            Je zegt niks van de huidige specs en specificaties en prijzen te kennen maar je weet wel dat een mac 20% meer kost.
            Leg dat eens uit. Hoe kan je dat "wel" weten?
            Zeg gewoon zonder gelul dat je geen mac wil, bedenk geen loze argumenten.
            Bedankt voor de nuttige informatie. Als ik het gratis kreeg had ik wellicht liever een Mac. Het loopt vloeiender, grafisch mooier en zelfs wat intuïtiever. Maar als je louter naar funcitonaliteit kijkt mag je vergeleken met een mac van een pc-configuratie van dezelfde prijs toch méér verwachten. Softwarematig zal het alleen af en toe eens haperen als je windows gebruikt, maar dat weet ik dan ook op voorhand Ik spaar m'n centjes dan liever voor een nieuwe lens en vloek eens wat meer als hij toch es zou crashen
            Die 20% is trouwens idd niet wetenschappelijk onderbouwd, maar geen enkele getuige van jobs zal ontkennen dat ze éigenlijk liever een beetje minder hadden betaald, om van accesoires maar te zwijgen... (beamertje aansluiten? effe adaptertje kopen... Effe 30 of 40 euro kwijt...) Maarreuh, geen slecht woord over apple hoor.

            (en op gebied van pda's heb ik dezelfde ervaringen. Niemand pakt me m'n HTC af!)
            Niet geschoten is altijd mis!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe computer. HELP!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
              Bedankt voor de nuttige informatie. Als ik het gratis kreeg had ik wellicht liever een Mac. Het loopt vloeiender, grafisch mooier en zelfs wat intuïtiever. Maar als je louter naar funcitonaliteit kijkt mag je vergeleken met een mac van een pc-configuratie van dezelfde prijs toch méér verwachten. Softwarematig zal het alleen af en toe eens haperen als je windows gebruikt, maar dat weet ik dan ook op voorhand Ik spaar m'n centjes dan liever voor een nieuwe lens en vloek eens wat meer als hij toch es zou crashen
              Die 20% is trouwens idd niet wetenschappelijk onderbouwd, maar geen enkele getuige van jobs zal ontkennen dat ze éigenlijk liever een beetje minder hadden betaald, om van accesoires maar te zwijgen... (beamertje aansluiten? effe adaptertje kopen... Effe 30 of 40 euro kwijt...) Maarreuh, geen slecht woord over apple hoor.

              (en op gebied van pda's heb ik dezelfde ervaringen. Niemand pakt me m'n HTC af!)
              Ja en nu ben je weer alle Windows PC's aan het stigmatiseren.

              Met deze post heb je ineens ook je eigen topic vermoord...jammer
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe computer. HELP!!

                Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                Je zegt niks van de huidige specs en specificaties en prijzen te kennen maar je weet wel dat een mac 20% meer kost.
                Leg dat eens uit. Hoe kan je dat "wel" weten?
                Zeg gewoon zonder gelul dat je geen mac wil, bedenk geen loze argumenten.
                Niet leuteren hé : in het lagere segment is Apple met dezelfde specificaties altijd duurder (die 20% zal er niet ver naast zitten).
                Het is maar in het ultra high end segment dat Apple ook qua prijs vergelijkbaar wordt. Maar dat zijn toestellen die ik niet koop (dan gaat het over werkstations van boven de 3500 €).

                Als je ook budgetvriendelijk wil zijn zou ik naar de i5 kijken. De i7 is te duur, de i3 laat (voorlopig ?) wat steken vallen in de specs.
                De i7 zorgt voor een behoorlijk prijsverschil doordat je ook een pak duurder moederbord en meer DDR3 latjes nodig hebt. Je propt er trouwens min. 4 GB ram in. wil je hoger gaan : dan heb je wel een 64 bits besturingssysteem nodig !
                Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je juist wil uitgeven. Welk merk speelt heel weinig rol. Ik kan van elk merk wel voor -en tegenstanders vinden (ook qua service achteraf)...
                De inhoud is voor alle merken zowat gelijk, omdat de hoofdonderdelen maar van 2-3 spelers komen. (Intel, AMD-ATI, Nvidia). Bij de geheugenlatjes en de harddisks is het niet veel beter...
                Voor je doel is een eenvoudig grafisch kaartje voldoende. Veel meer dan 100€ hoeft dat niet te kosten. Die dure kaarten dienen voor 3D, maar blijkbaar heb je dat niet nodig.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe computer. HELP!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
                  Dell heb ik nooit slecht gevonden.
                  Ik heb momenteel:
                  Dell Studio XPS 8000
                  + Intel Core I7 860 (dual quadcore) 2.8 Ghz
                  + 4 GB RAM
                  achteraf heb ik afzonderlijk volgende bijgekocht
                  + Intel X25 SSD 160 GB voor OS en apps.
                  + WD 1,5 TB voor foto's en video
                  + WD 2TB voor backup
                  Die SSD is verantwoordelijk voor het merendeel van de performantie !
                  Die SSD, is dat dan zoveel sneller dan een gewone schijf?
                  Externe schijven heb 'k bij de vleet, dus aan opslag zal't me niet ontbreken...

                  Ik keek eens bij Dell:
                  Oorspronkelijk geplaatst door 1150 euro ongeveer
                  Basis:
                  Studio XPS 8100 - Intel Core i7 Processor 860 (2,80 GHz, 8 MB)
                  Microsoft-besturingssysteem:
                  Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Nederland
                  Microsoft-toepassingssoftware:
                  Microsoft® Works 9 - Dutch
                  Bescherm uw nieuwe pc:
                  McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
                  Services en Support:
                  1 year of coverage included with your PC
                  Accidental Damage Support:
                  Geen Accidental Damage-support
                  Monitor:
                  Beeldscherm niet inbegrepen
                  Harde schijf:
                  2 TB, dubbele harde schijf, niet-RAID (2 x 1 TB - 7.200 rpm)
                  Geheugen:
                  8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 (4 x 2 GB)
                  Videokaart:
                  1 GB ATI Radeon™ HD 5770 grafische kaart
                  Optische apparaten:
                  16x optisch dvd+/-rw-station (dvd/cd lezen en schrijven) en dvd-rom-station (alleen Win 7)
                  Toetsenbord:
                  Dell USB-multimediatoetsenbord (Dual Tone) - VS/Europa
                  Muis:
                  Dell USB-lasermuis met schuifwiel en 6 knoppen - zwart
                  Verzenddocumenten:
                  Dutch - Documentation with European Power Cord
                  Thermal Cooling:
                  95W Processor Heatsink
                  Geluidskaarten:
                  Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio
                  Luidsprekers:
                  Geen luidsprekers (vereist om geluid via uw computersysteem te kunnen afspelen)
                  Draadloze netwerkvoorzieningen:
                  Dell 1525 Wireless PCIe Network Card 802.11n
                  Mediakit voor Dell-systeem:
                  Studio XPS 8100 Resource DVD
                  Online Backup:
                  DataSafe online back-up van 2 GB (1 jaar)
                  Is dat wat? Wat zou hier nog aan veranderd/verbeterd moeten/kunnen worden? Ik heb geen zin om later dingen te gaan vervangen om 'mee' te zijn en dan met de 'verouderde' stukken achter te blijven. Liever meteen 'mee' zijn
                  (als die ssd écht zo interessant is gooi ik er wel een TB-hdd uit
                  Last edited by Zoomb; 16 maart 2010, 16:39.
                  Niet geschoten is altijd mis!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe computer. HELP!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                    Ja en nu ben je weer alle Windows PC's aan het stigmatiseren.

                    Met deze post heb je ineens ook je eigen topic vermoord...jammer
                    wát stigmatiseren? helemaal niet het is gewoon zo, dat weet iedereen. Maar 't is niet omdat't er beter uitziet dat 't ook beter ís hé.
                    Ik wil liever geen discussie over apple, liever over i5 of i7
                    Niet geschoten is altijd mis!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe computer. HELP!!

                      [Mod] computervragen -> Chit-Chat
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe computer. HELP!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                        wát stigmatiseren? helemaal niet het is gewoon zo, dat weet iedereen. Maar 't is niet omdat't er beter uitziet dat 't ook beter ís hé.
                        Ik wil gewoon geen discussie over apple, liever over i5 of i7

                        Ja maar jij zegt dat Windows PC's onheroepelijk vastlopen etc..


                        Ik ben toevallig ook aan 't kijken naar nieuwe CPU, mobo en RAM en ben tot het besluit gekomen dan i7 860s het meeste waar voor je geld is.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe computer. HELP!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Ja maar jij zegt dat Windows PC's onheroepelijk vastlopen etc..
                          Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                          (...) Softwarematig zal het alleen af en toe eens haperen als je windows gebruikt (...) als hij toch es zou crashen (...)
                          toch iets voorwaardelijker dan "onherroepelijk" dacht ik. Dat is gewoon één van de grote apple-fanaat-argumenten tégen windows

                          intussen dus één voorstander voor de i5 en één voor de i7; maakt het er niet makkelijker op
                          Niet geschoten is altijd mis!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe computer. HELP!!

                            Alles over computerhardware en consumentenelektronica: 6.575 reviews, 498.828 producten, 67.693 nieuwsberichten, prijsvergelijking met 138 shops.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe computer. HELP!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                              toch iets voorwaardelijker dan "onherroepelijk" dacht ik. Dat is gewoon één van de grote apple-fanaat-argumenten tégen windows

                              intussen dus één voorstander voor de i5 en één voor de i7; maakt het er niet makkelijker op
                              Het hart van de computer is de cpu dus.... hier niet gaan bezuinigen.
                              Jouw noden zijn eenvoudig, zeg je zelf dus....
                              Mijn keuze: minimum i7930 die op 2.8 draait, snel maar geen uitschieter.

                              De i7960 is een betere keuze. Draait op 3.2 GHz.

                              Kijk ook hier

                              En enkel imho
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X