Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Begijnhof Diksmuide

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Begijnhof Diksmuide

    Hallo,

    Naast de IJzertoren heeft Diksmuide ook een begijnhof.
    Deze probeerde ik in beeld te brengen.

    ISO 100
    F16
    sluitertijd 1/125
    Focuslengte 18 mm

    Groeten Wim
    Last edited by deeznvandiksmude; 12 maart 2010, 19:10.

  • #2
    Re: Begijnhof Diksmuide

    Zelfs na mijn opmerking in dit draadje, weet men in Diksmuide nog altijd niet wat verscherpen is.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Begijnhof Diksmuide

      Hallo,

      ik moet eerlijk toegeven dat je gelijk hebt. Nochtans is de orginele foto scherp op de computer. Ook steeds een beetje verscherpt met onsherp masker als ik verkleinde.
      Meg men een verbeterde versie onder dezelfde discussie plaatsen of wat moet ik doen.
      Groeten Wim

      Comment


      • #4
        Re: Begijnhof Diksmuide

        Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
        ... Mag men een verbeterde versie onder dezelfde discussie plaatsen of wat moet ik doen. Groeten Wim
        Zet 'm maar eronder. Dan ziet men het verschil en hoef ik misschien niet meer zoveel te hameren op dat verscherpen.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: 2de poging begijnhof Diksmuide

          Eerste heb ik niet gezien.
          Deze is een mooie compositie, mooie rechte lijntjes ... de kleurtjes vind ik (voor een begijnhof) nogal fel maar dat is 'goesting' hé!
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: Begijnhof Diksmuide

            Ik heb mijn twijfels over de originele opname,qua scherpte. Met deze instellingen zou de foto nochtans scherp moeten zijn, maar ik vind geen enkele plaats op de foto die écht scherp is. En dan kan je met de techniek verscherpen, maar je blijft het zien.

            Comment


            • #7
              Re: Begijnhof Diksmuide

              Hallo,

              De foto is uit de hand genomen. Maar een volgende keer zal ik het met een statief doen, maar wachten tot de zon beide kanten de gebouwen belicht, ook deze rechts.

              Groeten Wim

              Comment


              • #8
                Re: Begijnhof Diksmuide

                Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
                Hallo,

                De foto is uit de hand genomen. Maar een volgende keer zal ik het met een statief doen, maar wachten tot de zon beide kanten de gebouwen belicht, ook deze rechts.

                Groeten Wim
                een 250ste moet met gemak uit de hand kunnen hoor.
                maar misschien kan je lens de F16 niet aan, zou ik zeker de volgende keer kiezen voor een diafragma tussen de F8 en F11.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Begijnhof Diksmuide

                  Met die sluitersnelheid en brandpunt meen ik niet dat een statief je scherpteprobleem gaat oplossen.
                  Bekijk je workflow toch maar eens zou ik voorstellen; wellicht zit er een addertje onder het gras dat "ergens" onderweg je scherpte de vuilnisbak inkiepert. Meestal de eindverscherping, niet die elders onderweg, heb ik geleerd.

                  Mooi hoekje en licht heb je daar in Diksmuide geknipt trouwens. Echt!
                  Maar ik vrees dat de onscherpte in je foto's alles stuk kan blijven maken zolang je de oorzaak niet gevonden hebt .

                  [Mod] Ongepaste opmerkingen verwijdert!
                  Last edited by Red Falcon; 13 maart 2010, 19:22. Reden: opkuis
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Begijnhof Diksmuide

                    jammer van je klompen VIM maar:


                    Hier verschijnen berichten van het BD-team. In dit forum kan je geen nieuwe topics aanmaken, (soms) enkel replies doen. Algemene 'polls' van het teamworden ook in dit forum geplaatst.

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Begijnhof Diksmuide

                      Toen ik gisteravond laat mijn onderwerp bekeek, zag ik dat Jos gelijk had ivm de scherpte. Dus paste ik de foto aan, maar ik plaatste hem op dezelfde discussie. Ik weet ook dat in showcase maar 1 foto mag per onderwerp, maar ik wist niet hoe op te lossen om het verschil te tonen. Daarna adviseerde Jos mij om een nieuw onderwerp te beginnen met dezelfde verbeterde foto. Ik vergat echter dat er maar 1 foto per dat mag geplaatst worden per hoofdonderwerp, hier architectuur, en ik starte nog vlug voor slapengaan, rond 23.15, een nieuwe discussie met opnieuw dezelfde herwerkte foto. En wat zag ik deze namiddag, in een privéberichtje gisteravond laat vertelde Jos mij terecht dat ik mis was en dat ik een nieuwe discussie kon starten na 24 uur. Maar dat was reeds gebeurd voor 24uur door mij. Ook zag ik dat het laatste onderwerp en de eerste nu samengevoegd werden door de moderator.
                      Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat er gebeurd is. Ik wil geen misbruik maken van regels. Volgende keer handel ik niet zo vlug.
                      Ook zal ik het probleem van de scherpte eens zoeken.
                      Vriendelijke groeten Wim

                      Comment


                      • #12
                        Re: Begijnhof Diksmuide

                        Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
                        Ook zal ik het probleem van de scherpte eens zoeken.
                        Vriendelijke groeten Wim
                        das veel belangrijker dan de rest van het verhaal.
                        en over beslissingen van een/de MOD, hoort zo wie zo niet in het openbaar gediscuceert te worden.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Begijnhof Diksmuide

                          Misschien in 't vervolg een groter diafragma gebruiken (tussen f8 en f11 is ideaal voor landschap). De opname is niet wauw, maar toch wel mooi als toeristenplaatje. Enkel de scherpte zit niet goed mee, maar dat kan je gelukkig wat verbeteren met photoshop.

                          Als ik mijn opnamen verscherp, doe ik dat als volgt. Ik verklein mijn afbeelding eerst naar de gewenste grootte. Dan ga ik naar Filter>verscherpen>slim verscherpen. Bij straal komt 4px (voor een breedte of hoogte van 900 pixels) het best uit. Dan is het enkel nog maar te spelen met de hoeveelheid. Wel ervoor zorgen dat je je schuivertje niet te ver zet, om halo te vermijden. Ik heb eens een poging gewaagd. Als je wil, haal ik hem weg.

                          Jochenvde Photography
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Begijnhof Diksmuide

                            Wim, volgens mij ligt het aan je manier van verscherpen, eerder dan aan je toestel of lens.

                            Heb je al eens geprobeerd om met het onscherp masker te werken? Geeft dikwijls veel subtielere verscherping die ook beter af te stellen is.
                            Voor een reeds verkleinde foto kan je bv. de instellingen rond de 0,8 à 1.0 als radius zetten, met een hoeveelheid van tussen de 50 en de 100
                            naargelang de hoeveelheid verscherping die de foto nodig heeft.
                            Het zijn geen wetmatigheden, he! Dit zijn de instellingen die voor mij goed werken, maar dat kan voor iedereen anders liggen, ook afhankelijk van smaak.

                            Een andere veel toegepaste methode is die met de hooglichten (high pass) filter.
                            Dit doe je zo:
                            - Maak een kopie van de laag die je wil verscherpen.
                            - Zet de overvloeimodus op 'Bedekken' (Overlay)
                            - Pas de hooglichten filter toe (Filters>Overige>Hooglichten) met een straal van ong 2 à 3, afhankelijk van de gewenste scherpte.

                            Enfin, probeer maar eens wat uit.

                            Succes en groeten,
                            Marco
                            Last edited by markali; 14 maart 2010, 12:07. Reden: foutje in tips geslopen, bij deze rechtgezet...
                            “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                            Scott Adams

                            Comment


                            • #15
                              Re: Begijnhof Diksmuide

                              Hallo,

                              Jochen, de jouwe is duidelijker scherper. Bedankt voor de tips. Ook de tips van de andere leden appricieer ik, en ik zal ze zeker gebruiken.
                              Groeten Wim

                              Comment

                              Working...
                              X