Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in stadhuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in stadhuis

    Hallo iedereen.

    Ben gevraagd door een vriend om bij zijn huwelijk wat sfeerfoto's te maken in het stadhuis waar hij trouwt.

    Daar ik zoiets nog nooit gedaan heb vroeg ik me af hoe ik hier best aan begin.
    Qua sluitertijden, ISO's ,..

    De lenzen die ik zou gebruiken zijn:

    Tamron 17-50mm F 2,8 II VC en m'n Canon 10-22 breedhoek.

    Camera is een 450D

    Maar, zou ik extra belichting kiezen ? Heb een 580 EX II desnoods. Want m'n flitslampen opzetten zou wat storend zijn niet ?

    De bedoeling zou dus zijn voor random foto's en close-ups.

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Groeten.
    Tom
    Fotocollectie:
    http://s263.photobucket.com/albums/ii151/TomsonBE/
    http://www.flickr.com/photos/40502193@N08/

  • #2
    Re: Foto's in stadhuis

    Flitsen opstellen, dus off-camera, lijkt me niet echt een optie. De plechtigheid in het stadhuis is vaak (afhankelijk van gemeente tot gemeente) over op 15 minuten max. Vergeet ook niet dat het vaak "bandwerk" is, dus het ene koppel na het andere. Even op voorhand binnenspringen om een opstelling te maken is dus vaak niet mogelijk.

    Als je flitst, probeer dan zeker te bouncen. Beter is het denk ik om niet te flitsen en met aanwezig licht te werken, ook met het oog op mogelijke kleurtemperatuurproblemen. Gebruik je lens vol open als de kwaliteit dit toelaat (niet te soft, ik ken deze objectieven niet) en dan de ISO de hoogte in indien nodig. Altijd correct belichten in hoge ISO's (en lage ook natuurlijk) en niet rekenen op de mogelijkheden van RAW-formaat om "achteraf wat op te trekken" want dan creeer je onnodig ruis in veel gevallen...

    Hopelijk is dit wat nuttig,

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in stadhuis

      Je gaat inderdaad geen tijd hebben om lampstatieven op te stellen.
      In sommige gemeentes duurt de 'plechtigheid' zelfs nog geen 10 minuten.
      Heb je een donker stadhuis zoals bv. Leuven, Hasselt ,... zal je moeten flitsen (externe flitser).
      Zoals mijn voorganger reeds zei: eventueel bouncen om de schaduwen wat zachter te krijgen. Anders met een opsteekkapje (bouncer) werken.
      Je lens lijkt mij in orde. Want zo groot zijn die stadhuizen dikwijls vanbinnen niet.

      succes.
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in stadhuis

        Ik zou er een paar dagen, of een weekje of zo, op voorhand eens binnen springen en zien
        wat de (licht)omstandigheden zijn, waar het gebeuren zich precies afspeelt, zodat je alvast
        positie kunt kiezen. Meestal maken ze daar geen probleem van en weet je zo ongeveer
        wat je te wachten staan, of je moet flitsen, enz.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in stadhuis

          Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
          Je gaat inderdaad geen tijd hebben om lampstatieven op te stellen.
          In sommige gemeentes duurt de 'plechtigheid' zelfs nog geen 10 minuten.
          Heb je een donker stadhuis zoals bv. Leuven, Hasselt ,... zal je moeten flitsen (externe flitser).
          Zoals mijn voorganger reeds zei: eventueel bouncen om de schaduwen wat zachter te krijgen. Anders met een opsteekkapje (bouncer) werken.
          Je lens lijkt mij in orde. Want zo groot zijn die stadhuizen dikwijls vanbinnen niet.

          succes.
          Maar bouncen naar een donkere ( soms houten) plafond is ook geen goed idee, je creëert daardoor een lelijke kleurzweem !

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in stadhuis

            Ben bijna eens buitengegooid in een kerk omwille van mijn flitsen.

            Comment

            Working...
            X