Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

douanerechten en boete trigger rf602

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • douanerechten en boete trigger rf602

    Hallo,

    13 Januari heb ik een draadloze trigger besteld in hongkong.
    Verleden week was deze nog niet gearriveerd en heb ik aan de verkoper
    mijn geld teruggvraagd. Een dag later heeft hij alles teruggestort.

    Maar vandaag zat onderstaande brief in mijn bus.
    Nog iemand die dit aan de hand heeft gehad? Wat moet ik hiermee?
    Heb al proberen contact op te nemen met de bevoegde dienst maar tot nu toe heb
    ik daar niemand kunnen bereiken.

    Wim

    DSV AIR AND SEA NV
    Customs Department
    Tweestationsstraat 152


    Betreft: UW zending komende van Hongkong

    Inhoud: 2x WIRELESS FLASH RECEIVER WIRELESS REMOTE CONTROL

    Deze zending, aangekomen bij Belgian Post, werd aanvankelijk door de diensten van de post vrijgegeven met vrijstelling, op basis van de gegevens van de verzender op de door hem opgestelde documenten.

    Door een controle van de zending, hebben de douanediensten van Zaventem vastgesteld dat uw zending niet mocht vrijgegeven worden met vrijstelling, maar moest ingeklaard worden en hebben deze derhalve ingehouden.

    Dit betekent dat uw zending pas door de douane zal vrijgegeven worden mits vervullen van de voorziene invoerformaliteiten en betaling van de douanerechten en -taksen.



    De douanerechten en -taksen alsook de kosten voor het vervullen van de nodige douaneformaliteiten zijn ten uwen lasten.


    Te meer , de onregelmatigheid/inbreuk vastgesteld door de douanediensten van zaventem betekent automatisch voor u de betaling van een douane-en BTW-boete. Ter uwer informatie, die boete bedraagt 2x het bedrag van de invoerrechten en 50% van het BTW-bedrag.
    Normaal wordt die boete als volgt berekend: 2x het bedrag en 10x het bedrag van de invoerrechten.
    Toch zijn de douanediensten van Zaventem wel op de hoogte van de problematiek van de postcolli's en hebben besloten verminderde boetes (2x de invoerrechten en 50% van de BTW) te geven.

    Afhalingen kunnen enkel gebeuren tussen 09 en 11 uur. U dient tijdens het afhalen naast een kopij van deze brief, ook de aankoopfactuur of het betalingsbewijs voor te leggen.
    Flickr

  • #2
    Re: douanerechten en boete trigger rf602

    tja, als je buiten de EU besteld en de pech hebt dat ze jouw pakje controleren kan je het vlaggen hebben zeker?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: douanerechten en boete trigger rf602

      Ik snap eigenlijk de onduidelijkheid niet helemaal.

      Als je wil dat de douane je pakje vrijgeeft moet je invoerrechten + een boete betalen. Anders krijg je dat pakje niet mee.

      Voor eigen materiaal heb ik er nooit mee te maken gehad; ik koop nooit zo ver in het buitenland omdat het poroduct + douanekosten vaak duurder zijn dan aankoop van hetzelfde ding in Europa (waar je uiteraard geen douanekosten moet betalen).

      Als ik het goed heb moet de verzender om het pakje terug te krijgen ook die boete betalen. Indien niemand ervoor wil betalen wordt het pakje niet vrijgegeven.

      Comment


      • #4
        Re: douanerechten en boete trigger rf602

        Yep,

        jammer maar helaas, je hebt het vlaggen, dat wordt een duur setje vrees ik.

        Dat is het probleem met zendingen buiten de EU, als de verkoper er 'gift' op zet en ze vinden dat dit niet klopt heb je een boete aan je been, nu vanuit Hong Kong is dit meestal niet het geval, maar elke zending uit de VS heb ik al kosten aan mijn been gehad de laatste maanden ... ik koop tegenwoordig alleen nog maar binnen de EU (vooral schaalmodellen, maar principe blijft hetzelfde)

        Het kan honderd keer goed gaan, maar vroeg op laat loopt het verkeerd, daar kan je op rekenen ... hoop dat het niet te duur wordt voor je.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: douanerechten en boete trigger rf602

          je hebt niets (meer) betaalt ...
          0x1000=0 zou ik denken. Misschien met verkoper overeenkomst te sluiten dat die factuur voor een (paar) euro opstelt en je hem nadien betaalt? dan heeft die toch nog iets van zijn geld gezien
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: douanerechten en boete trigger rf602

            Zijn ze bij de douane vandaag geen acties aan het ondernemen?
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: douanerechten en boete trigger rf602

              nu ik eraan denk... je hebt je geld teruggekregen dus als je nu alleen de boete betaald, ben je misschien nog goedkoper af?
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: douanerechten en boete trigger rf602

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                nu ik eraan denk... je hebt je geld teruggekregen dus als je nu alleen de boete betaald, ben je misschien nog goedkoper af?
                de boete wordt berekend op oa de BTW, BTW is toegevoegde waarde en die is 0, dus dat kan volgens mij niet al te hoog zijn. Ik zou zeker eerst vragen naar de effectieve kostprijs ipv hun parameters voor het bepalen van de boete. invoerrechten? hoeveel is dat? 1 euro? of 200 euro? maakt wel een klein verschilletje zou ik zo denken.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: douanerechten en boete trigger rf602

                  Wat bedoelen ze met "de problematiek van de postcolli's" en dat ze daarom verminderde boetes geven?
                  Uiteindelijk heb ik niets betaald en moest de boete te hoog zijn dan mogen ze hun pakje houden.

                  Edit: onderussen de zoekfunctie gebruikt en Hongkong ingetypt. Had ik beter eerst gedaan
                  Wim
                  Last edited by wim2711; 11 maart 2010, 15:14.
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: douanerechten en boete trigger rf602

                    Oorspronkelijk geplaatst door wim2711 Bekijk bericht
                    Wat bedoelen ze met "de problematiek van de postcolli's" en dat ze daarom verminderde boetes geven?
                    Wim
                    Veel verkopers uit het buitenland zetten zomaar overal "gift" op. Op twee manieren zijn ze dan niet in orde:
                    - factuur moet aan de buitenkant van het pakket zitten (met waardevermelding op de douanekaart)
                    - het is geen gift van die chinees, maar het is gewoon een ingevoerd product dat je van hem koopt.
                    Om het probleem beter onder controle te krijgen hebben ze de boetes realistischer gemaakt.

                    En wat de berekening van je spullen betreft, dat wordt berekend op het factuurbedrag; maar ook al heb je tot nu toe het bedrag van die factuur teruggekregen (of dus eigenlijk nog niet/niet meer betaald), dat verandert de waarde van die triggers niet. En de btw wordt op het factuurbedrag berekend, niet op het overgeschreven bedrag. Dus als jij de verkoper zover kan krijgen dat hij jou een factuur opstuurt voor een veel lager bedrag, dan hoef je (als de douane die factuur zou aanvaarden) geen invoerrechten te betalen en kan het pakket vrijgegeven worden. Of de boete in dat geval ook vervalt weet ik niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: douanerechten en boete trigger rf602

                      @ts is het pakket als gift verstuurd?
                      Zo nee dan is normaal dat je daar kosten op moet betalen, je pakket heeft ongeveer een waarde van €43(DX 2X $29.99) dus boven het vrijgestelde bedrag van €22 en onder €150 dan zal je de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
                      Dat zal ongeveer als volgt zijn; €43 +21% + 5% + €10 aanbiedingskosten(is ongeveer), (het wordt berekent op het totale bedrag + verzendingskosten)
                      Lees op de officiële site van de douane hierover.

                      Lees dit ook eens
                      Never resist temptation or it could go away...
                      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                      Comment


                      • #12
                        Re: douanerechten en boete trigger rf602

                        Oorspronkelijk geplaatst door wim2711 Bekijk bericht
                        Wat bedoelen ze met "de problematiek van de postcolli's" en dat ze daarom verminderde boetes geven?
                        Uiteindelijk heb ik niets betaald en moest de boete te hoog zijn dan mogen ze hun pakje houden.

                        Edit: onderussen de zoekfunctie gebruikt en Hongkong ingetypt. Had ik beter eerst gedaan
                        Wim
                        Het lijkt me trouwens niet realistisch dat die verkoper een nieuwe/valse factuur gaat opsturen. In dat geval zou jij zwartwit op papier hebben dat je voor dat ding amper/niet moet betalen, en dat denk ik niet dat hij wilt. Ik kan me op geen enkele manier inbeelden dat je aan dit pakket gaat geraken zonder invoerrechten/boete te betalen. Dan kan je beter opnieuw bestellen. En ofwel bestel je dan in de EU, ofwel op dezelfde manier met als risico dat ze je nog eens pakken, ofwel alles volgens de regel en dan betaal je invoerrechten/taks en die miserie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: douanerechten en boete trigger rf602

                          Indien de verkoper de juiste documenten er bij stopt en alles netjes via een douaneagent of met DHL, Deutsche Post, Fedex of DPD afhandelt komen de pakjes zonder vertraging en extra kosten of boetes bij de klant.

                          De verkoper neemt in dat geval alle kosten voor zijn rekening.
                          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: douanerechten en boete trigger rf602

                            Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap Bekijk bericht
                            Indien de verkoper de juiste documenten er bij stopt en alles netjes via een douaneagent of met DHL, Deutsche Post, Fedex of DPD afhandelt komen de pakjes zonder vertraging en extra kosten of boetes bij de klant.

                            De verkoper neemt in dat geval alle kosten voor zijn rekening.
                            Dit klopt natuurlijk ... maar Hong Kong, meestal gratis verzending en dan met alle papieren in orde zijn ... die dingen passen meestal niet echt bij elkaar.

                            Alles buiten de EU is een risico, soms neem je het en het loopt goed af, soms loopt het slecht af ... that's life, ik zou in elk geval niet met valse facturen beginnen goochelen, dat kan je je achteraf serieus beklagen vrees ik.

                            Slik gewoon de bittere pil en betaal de boete, zoals al aangegeven heb je de triggers al gratis, kan me niet voorstellen dat je boete meer zal zijn dan de prijs van de units op zich ?

                            Ik heb me zo al eens persoonlijk kunnen gaan aanbieden bij de douane diensten met mijn paspoort, factuur en bewijs van betaling ... een uur verkl**t in hun bureau voordat ze alles ingevuld hadden, pak (twee zeer speciale 1/18 modellen) stond gewoon achter hun ... maar geloof maar niet dat je het meekrijgt , moest nog eens 8 euro extra betalen voor aanbiedingskosten (bovenop de 70 Euro kosten die er zo al bij kwamen) zodat iemand het thuis kwam brengen ... terwijl het verdomme op 2 meter van mij af stond

                            Administratie moet er zijn, daar heb ik begrip voor, maar niet belachelijk doen hé ... heeft toen nog meer dan een week geduurd voor het eindelijk 'aangeboden' werd bij mij ... en natuurlijk net niet thuis toen ...

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: douanerechten en boete trigger rf602

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              ...
                              Slik gewoon de bittere pil en betaal de boete, zoals al aangegeven heb je de triggers al gratis, kan me niet voorstellen dat je boete meer zal zijn dan de prijs van de units op zich
                              Mark
                              Tja, Ik dacht dat mijn pakje gewoon verloren gegaan was met het verzenden.
                              Toen ik mijn geld terug had, heb ik in een andere ebay-shop ( ook in Hongkong ) een setje gekocht.
                              Als ik me bewust was van douanekosten, boetes enz... had ik dit nooit gedaan.

                              Ik mag me dus nog aan zo'n brief verwachten?

                              Wim
                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X