Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interieurbandfotoshoot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • interieurbandfotoshoot?

    Hallo

    Ben op zoek naar tips voor het shooten ve band met veel groepsleden in een klein cafeetje (en dus weinig licht).

    Materiaal: Eos 5DMKII, 430 II met lumiquest softboxje (diameter 12à 15 cm, vierkant), 24-70 2.8 L, shoot through paraplu.


    Wat zouden jullie doen qua iso (100?), diafragma (ƒ9-11?), sluitertijd (1/60?), Flits (ETTL/Manueel?)?

    Bedoeling is sfeer van café te behouden maar groepsleden wel crisp weer te geven...

    De moelijkheid is vooral de combinatie helderheid v flits met scherpheid (diepte) en sfeer.

  • #2
    Re: interieurbandfotoshoot?

    Ik zou geen flits gebruiken, en de iso flink optrekken, met een 5D MII kan je gerust tot 1600 iso gaan, en dan ook het diafragma open F2,8.
    Ik neem aan dat er toch wel iets van podium belichting aanwezig is, en deze werkwijze geeft de sfeer aan tijdens het optreden. De focus op de artiest, en dan krijg je een mooie background out of focus.

    MVG, Jeff c.
    Last edited by Digipics357; 9 maart 2010, 06:21.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: interieurbandfotoshoot?

      wil je een fotoshoot met die band? paraplu, flitser,...???
      Fotoshoot => dan kan dat (en kan je toch extra licht vragen aan het cafétje), maar dan ga je m.i. beter ergens een locatie zoeken.

      Geen fotoshoot? Tijdens een optreden in een cafeetje ga je dan met een flitser (tot daar aan toe) en een paraplu aan de slag, bij voorkeur centraal voor het podium op de juiste afstand ivm het capturen van de hele groep en de juiste DOF;

      Gewoon flitser en plu eraf, de 24-70 doet het goed in zo'n cafeetje. En als je wegens te weinig licht (zelfs bij hoge ISO) niet voldoende DOF hebt: op de leadzanger(es) focussen. Kan zoals Jeff zegt ook mooi zijn.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: interieurbandfotoshoot?

        Wel, thing is, heb de testshoot gedaan met ƒ2.8 omdat er weinig licht was, ISO 1000.

        Dit resulteerde in verschrikkelijk onscherpe, crappy beelden. Gezien de afstand v voorste bandlid tot achterste toch wel 3m bedraagt (ze zitten neer) is dat diafragma mijns inziens de oorzaak van die floue, onstrakke beelden. Vandaar dat ik dacht aan een kleiner diafragma zodat ze scherp zijn over heel het bereik. Vandaar m'n twijfel.

        Van ISO te veel optrekken ben ik alleszins niet zo'n voorstander.

        Comment


        • #5
          Re: interieurbandfotoshoot?

          Gezien de afstand v voorste bandlid tot achterste toch wel 3m bedraagt (ze zitten neer) is dat diafragma mijns inziens de oorzaak van die floue, onstrakke beelden. Vandaar dat ik dacht aan een kleiner diafragma zodat ze scherp zijn over heel het bereik.
          Bij een kleiner diafragma heb je een veel kleiner DOF, dus gaan de 'achterste' bandleden automatisch nog meer flou zijn, al zullen evt. leadzanger en gitaristen even scherp op de foto staan als ze op dezelfde lijn staan...

          Met een 35mm 1.4 krijg je bvb. die hele band er wel op vanop enkele meters, maar om een scherptediepte van 3 meter te hebben, moet je op een afstand staan van ongeveer 5,5 meter voor de zanger. Als ze dan niet te breed uit elkaar zitten, heb je alles scherp. Tot zover de theorie...

          EDIT: da's op een full frame berekend, op een crop is het iets meer dan 8 meter.
          Depth of field and hyperfocal distance calculator
          Last edited by Yourt; 9 maart 2010, 14:21.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: interieurbandfotoshoot?

            Oorspronkelijk geplaatst door Doriangray Bekijk bericht
            Wel, thing is, heb de testshoot gedaan met ƒ2.8 omdat er weinig licht was, ISO 1000.

            Dit resulteerde in verschrikkelijk onscherpe, crappy beelden. Gezien de afstand v voorste bandlid tot achterste toch wel 3m bedraagt (ze zitten neer) is dat diafragma mijns inziens de oorzaak van die floue, onstrakke beelden. Vandaar dat ik dacht aan een kleiner diafragma zodat ze scherp zijn over heel het bereik. Vandaar m'n twijfel.

            Van ISO te veel optrekken ben ik alleszins niet zo'n voorstander.
            Ja als je werkelijk heel de band der op wil en allemaal scherp en mooi uitgelicht, dan vrees ik dat je met je 430 der niet ga komen, ik zou dan opteren voor een opstelling met twee flitsen die de volledige band gaan belichten, en dan is het meten en afstellen tot je aan een werkbaar diafragma komt. Maar je gaat zeker meer licht nodig hebben, misschien der is aan denken van twee studioflitsers in huur te gebruiken.

            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: interieurbandfotoshoot?

              kleinere diafragmaopening = bvb ƒ8 he. = alles scherper.

              Huur 2e is impossible.

              Edit: dit is vb vd testshoot in 2,8. Totaal niet scherp genoeg (en ja, er staat een veel te felle high pass filter op, heel snel geretoucheerd om beeld te hebben):



              Edit: instellingen foto hierboven: ISO rond de 1000-1200, ƒ2.8, sluitertijd: 1/60
              Last edited by Doriangray; 9 maart 2010, 22:07.

              Comment


              • #8
                Re: interieurbandfotoshoot?

                Tja, als je de belichting wil behouden maar meer scherptediepte wil hebben, zal dat diafragma tot (veel) dichtgeknepen moeten worden => extra licht. Maakt niet uit waar het vandaag komt. Je hebt er veel nodig, ofwel van een extra flits, ofwel extra daglicht. En dit soort scene zou je dan toch best manueel gaan uitlichten (dus lichtmeter en flits op manueel) om zelf de controle te kunnen houden.

                Andere mogelijkheid is om de twee voorste bandleden en de rest van de groep in twee opnames te fotograferen. Op die manier zou je veel minder scherptediepte nodig hebben. Als je werkt vanop een statief kan je de twee beelden in photoshop (bijvoorbeeld) netjes in elkaar schuiven.

                Comment


                • #9
                  Re: interieurbandfotoshoot?

                  Soms moet je toch wel, je grenzen verleggen hoor, ik zie steeds maar "is niet mogelijk" blijkbaar is er geen ruimte voor een beetje extra budget. Je moet gewoon beseffen dat je niet alles kan doen met het materiaal dat je hebt. En dan kan je twee kanten op, maar als kwaliteit boven drijft, lever je een beeld af dat in orde is.

                  MVG, Jeff c.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: interieurbandfotoshoot?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Soms moet je toch wel, je grenzen verleggen hoor, ik zie steeds maar "is niet mogelijk" blijkbaar is er geen ruimte voor een beetje extra budget. Je moet gewoon beseffen dat je niet alles kan doen met het materiaal dat je hebt. En dan kan je twee kanten op, maar als kwaliteit boven drijft, lever je een beeld af dat in orde is.

                    MVG, Jeff c.
                    indeed.

                    Als je het als hobby doet moet je beseffen dat het een dure hobby is
                    Als je voor andere mensen beelden wilt afleveren moet je ofwel;
                    1) zeggen dat het je niet gaat lukken en ze beter iemand zoeken die het wel kan
                    2) Een vriendendienstje en je best doen naar mate van het mogelijke maar duidelijk maken dat ze achteraf niet moetenkomen klagen als 't ni goed is.
                    3) investeren.
                    4) huren
                    poof

                    Comment

                    Working...
                    X