Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

offsite NAS raid 1 of JBOD ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • offsite NAS raid 1 of JBOD ???

    Hallo,

    Ik heb in mijn nieuwe PC drie HD's: 2 van 1 Tb in RAID 1 en 1 van 1 Tb (not raid).
    Ik heb momenteel een synology nas 209 besteld met twee HD van elk1,5 Tb.
    Deze nas komt offsite te staan in mijn garage en zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor back-up van foto's.

    De raid 1 schijven in mijn desktopPC worden gebruikt voor de foto's en mijn belangrijkste gegevens op te slaan.

    En dan nu de vraag:
    zouden jullie de nas ook nog eens in RAID 1 zetten of is dit overkill en kan ik beter gewoon de 3 Tb gebruiken in JBOD.

    Als ik de NAS ook nog eens in RAID 1 zet betekent dit dat de foto's eigenlijk 2x in de pc en 2x in de garage bewaard worden...

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

  • #2
    Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

    Hey,

    ik heb het zelfde systeem maar dan telkens met vier schijven van 1tb.
    En ik heb deze in raid 5, laten zetten.
    Dat zou nog veiliger zijn.

    En, overkill, ja, tot dat ge aan de hand hebt wat ik nu mee maak, en dan is niets meer overkill, maar alles te laat.

    Als ik dat een half jaar eerder gedaan had, was er niets aan de hand.
    Dus overkill, voor mij zeker niet.

    Staf

    Comment


    • #3
      Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

      Ik zou die in RAID 1 zetten. Hoogtwaarschijnlijk supporteert de firmware upgrading van de mirror size (Netgears doen dit ook). Dus 1 TByte vervangen door vb. 1.5 TByte schijf. Syncen. Dan andere schijf vervangen. Syncen. Nieuwe mirror size 1.5 TByte ipv 1.

      Met JBOD zit je vast... En wordt het backup/restore.

      Een ander idee... Ik weet niet hoe je backupt... Maar wanneer je incrementals gaat nemen (zoals vb. ook Time Machine doet), dan primeert plaats op je NAS. En kun je beter 3 Tbyte in JBOD definiëren.

      Mijnens insziens had je beter nog een extra externe schijf die je ergens in een kluis bewaart... Of eventueel ook te verwezenlijken door je mirror schijf van je NAS te detachen (bij NAS powered down) en deze schijf in de kluis te leggen. De meeste NAS boxen gebruiken immers een linux file systeem (te controleren bij Synology).
      Nikon D90

      Comment


      • #4
        Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

        Bedankt allemaal ik ga voor de raid 1 (better safe than sorry). Ik ben vergeten te vermelden dat de garage op zo'n 8 meter van mijn huis staat. Uiteraard heb ik wel ondergrondse wachtbuizen naar mijn kruipkelder toe waardoor een utp kabel niet zo moeilijk aan te leggen is.

        greetz
        Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

        Comment


        • #5
          Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Todosranas Bekijk bericht
          Bedankt allemaal ik ga voor de raid 1 (better safe than sorry). Ik ben vergeten te vermelden dat de garage op zo'n 8 meter van mijn huis staat. Uiteraard heb ik wel ondergrondse wachtbuizen naar mijn kruipkelder toe waardoor een utp kabel niet zo moeilijk aan te leggen is.

          greetz
          Weet je dat niet men met offsite doelt op een afstand van minstens 90km? Vul eerst dit document in en bekijk dan eens of je garage voldoet

          Comment


          • #6
            Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

            En waarom zet ge die niet in Raid O ? Lijkt me logischer als je het enkel nog voor back-up van een back-up wil gebruiken. Mijn twee centjes.

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

              Zowizo in Raid 1 zetten en nooit in Raid 0 als het voor opslag is!

              Zelfde situatie hier ... RAID 1 in mijn pc en externe BU op single HD.
              Een schijf van mijn RAID 1 begeeft het, terwijl ik op een nieuwe wacht begeeft ook de externe het. Ik krijg een nieuwe HD en herstel mijn RAID 1 config ... terwijl dit gebeurt crasht ook mijn andere schijf van de RAID-config.
              Puur pech maar zo is het nu eenmaal.
              Gelukkig had ik ondertussen een nieuwe externe HD gekocht om een tijdelijke BU te maken ... daar heb ik alles mee kunnen restoren.
              Had ik maar een externe RAID 1, dan had ik uren werk kunnen uitsparen.
              RAID 0 is goed voor snelheid maar het betreft een BU en bij BU telt maar één ding en dat is extra bescherming van de gegevens!

              BU altijd dubbel voorzien, zeker met de prijzen van de HD's.

              Als uw PC ontploft (bij wijze van spreken) is uw interne data allemaal verloren en heb je alleen je externe BU ... niets te veel als deze goed werkt natuurlijk.

              Laat maar weten of die NAS goed werkt, ik zoek er ook eentje!
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                En waarom zet ge die niet in Raid O ? Lijkt me logischer als je het enkel nog voor back-up van een back-up wil gebruiken. Mijn twee centjes.
                Met een RAID 0 verdubbel je de kans op gegevensverlies ... niemand neemt graag 200% risico, wel bij voorkeur 50% zoals met een RAID 1.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: offsite NAS raid 1 of JBOD ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Met een RAID 0 verdubbel je de kans op gegevensverlies ... niemand neemt graag 200% risico, wel bij voorkeur 50% zoals met een RAID 1.
                  Tja, ge kunt blijven back-uppen he. Een back-up in Raid 1 van een back-up in Raid 1 noem ik overkill ... Ieder zijn meug natuurlijk. Voor de goede orde, de stelling is toch wat doe ik met een BU-systeem die een BU maakt van een bestaande back-up in Raid 1 en hier moet ik kiezen tussen JBOD of Raid 1.

                  Tjerri

                  Comment

                  Working...
                  X