Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobes en volle zon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobes en volle zon.

    Gisteren namiddag wou ik even wat spelen en testen met mijn twee trouwe modellen: Twix en Durko .

    In dit jaargetijde staat de zon nog redelijk laag, wat mooi gericht licht geeft.
    MAAR....

    1/250 F16 in volle zon. (F5.6 aan de tegenlicht kant). Dat is dus erg veel wil niet met een bare flash werken.
    Hoe pakken jullie dat aan? Zeker als je geen bruikbare schaduw hebt?

    De reflector vond ik het beste werken. Zowel in tegenlicht of om bij frontaallicht wat tegenlicht te creëren.


    Thanks voor de tips en trics!


    Btw, mijn modellen (2 D Doggen) zitten niet veel stil, dus die 1/250 is wel meegenomen.
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Strobes en volle zon.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen snars van je bericht begrijp....

    Wat wil je nu eigenlijk bereiken?
    Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
    Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
    Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

    Comment


    • #3
      Re: Strobes en volle zon.

      Oorspronkelijk geplaatst door kissakiman Bekijk bericht
      Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen snars van je bericht begrijp....

      Wat wil je nu eigenlijk bereiken?
      Maar ik wel

      In volle zon ben je soms beter af een reflector te gebruiken in plaats van flitsers (geen beperking op sluitertijd).
      Wil je toch flitsen, dan ofwel krachtige flitsers gebruiken ofwel de zon blokkeren met een diffusor (zoals bvb de sun swatter) (de lucht gaat dan wel uitgebrand zijn).

      ND filter is onbruikbaar omdat die ook je flitslicht gaat beperken (welke nu al niet voldoende is).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Strobes en volle zon.

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Maar ik wel

        In volle zon ben je soms beter af een reflector te gebruiken in plaats van flitsers (geen beperking op sluitertijd).
        Wil je toch flitsen, dan ofwel krachtige flitsers gebruiken ofwel de zon blokkeren met een diffusor (zoals bvb de sun swatter) (de lucht gaat dan wel uitgebrand zijn).

        ND filter is onbruikbaar omdat die ook je flitslicht gaat beperken (welke nu al niet voldoende is).
        Da's geweldig speelgoed,zeer zeker.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Strobes en volle zon.

          Inflitsen in volle zon...heb je bij max sync-speed en laagste iso al snel een klein diafdragma nodig. Zoals je zegt F16. Bare-flash lukt dat misschien nog net, maar met plu of softbox, ga je er niet komen.
          De scherptediepte bij F16....dan zie je bovendien ook nog alles op je sensor.


          Reflector is de betere oplossing.
          Een hogere sync speed (compactje zoals G9-G11) of NikonD70(s)/D50/D40 helpt ook ongeveer 2 stops.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Strobes en volle zon.

            Thanks voor de recaties!

            Mijn reflector flappert nogal... eens een sunbounce overwegen. De Skylite schermen vind ik geschikter qwa oppervlaktes (vb SoftSilver en SunLight in één. Bij Sunbounce wordt dat een zebra + nog een 2de scherm....) maar minder variatie in afmetingen...

            Ik kan wel twee SB900 op high sinc gebruiken door één plu, maar ze gaan vrij snel in temperatuur alarm.

            Ik heb ooit op 1/800 en 1/1250ste geflitst... Dat was in combi met een sunswatter.
            De sunswatter is geweldig, maar je hebt een extra assistent nodig. Ook vind ik het schaduwveld te klein. Goed voor modellen, niet voor honden.

            Voor honden denk ik aan de photoflex 2x2m difusor of de Lastolite skylite. Die kan je aan twee achtergondstatieven monteren.

            Kennen jullie andere alternatieven?

            Ik heb twee achtergrond statief systemen iK zou daartussen dus 3x3m doek kunnen spannen. Maar waar vind je een doek van 1 stop of 2/3 stop???
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #7
              Re: Strobes en volle zon.

              Parachuttestof
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Strobes en volle zon.

                @Pally,

                Waar vind je dat?
                Heb eens rondgebeld naar de stoffenhandellaars rond Mechelen, maar tervergeefs.
                De stof is niet meer in de mode...
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Strobes en volle zon.

                  Google: http://www.parachutecase.nl/theshop/...stof/stof.html

                  Gisteren op phofessionalimaging een foldertje meegenomen van colorama.
                  Discover our wide range of photography backgrounds today. All Colorama products are geared specifically to the needs of the modern photographic business.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strobes en volle zon.

                    Ik ken Colorama. Servix verdeelt deze ook. Lastolite en Colorama is overigens gefusioneerd.

                    Ik heb de difusors al eens bekeken, maar de 1 stop is maar 1m50 breed. Ik zal dan toch nog eens met Frank van Rosco moeten bellen...

                    Ik denk er ook aan om met de ColorReflect mijn eigen reflectors te bouwen. De Stoffen van Lastolite/Colorama vind ik beter dan de Sunbounce (multifunctioneler), maar hun formaten zijn zo onhandig...
                    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strobes en volle zon.

                      Als jullie het hebben over strobes en volle zon, beogen jullie dan dit?


                      [mod]tenzij jij Jeremy Clay bent hoort deze foto achter een link

                      Ik ben op zoek naar 'het recept' van deze foto (of iets in die aard waar de zon in de foto staat, de lucht mooi blauw en het koppel leuk opgelicht.)
                      Zou graag willen weten hoe zo'n foto gemaakt wordt.
                      Wordt hier gebruik gemaakt van filters denk je? (polar?) Softbox of flitser rechts? F16?
                      Last edited by zunoel; 22 maart 2010, 19:11.
                      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strobes en volle zon.

                        Achtergrond 1,5 a 2 stops onderbelichten en onderwerp inflitsen of via reflector oplichten.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Strobes en volle zon.

                          ik denk ingeflitst, gezicht lijkt me te licht om een reflector te zijn (want die 1,5 a 2 stops onderbelichten is met een reflector ook van toepassing dan)
                          I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                          Comment


                          • #14
                            Re: Strobes en volle zon.

                            Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                            ik denk ingeflitst, gezicht lijkt me te licht om een reflector te zijn (want die 1,5 a 2 stops onderbelichten is met een reflector ook van toepassing dan)
                            Niet als je op manueel werkt

                            Als je je lichtmeting op de achtergrond afsteld -2 stops kan je perfect nog altijd je onderwerp overbelichten met een reflector hoor.

                            Inflitsen in volle zon dan heb je:
                            ofwel een camera nodig met hoge sync-speed
                            ofwel een krachtige flitser
                            ofwel FP werken (on-camera of via kabel, of met nieuwe PW's)
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Strobes en volle zon.

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Niet als je op manueel werkt

                              Als je je lichtmeting op de achtergrond afsteld -2 stops kan je perfect nog altijd je onderwerp overbelichten met een reflector hoor.
                              Kun je dit eens uitleggen? Ik dacht dat als je de zon 2 stops gaat dimmen, het gereflecteerde licht toch ook automatisch dimmer wordt?

                              edit: waarschijnlijk verwarren we elkaars bedoeling. Jij hebt het waarschijnlijk over de lucht ipv over de zon, als je die correct belicht dan zal de zon overbelicht zijn en dus nog altijd fel genoeg om het gezicht correct te belichten
                              Last edited by PJH; 23 maart 2010, 10:45.
                              I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                              Comment

                              Working...
                              X