Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieverbuik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Energieverbuik

    Hallo,

    Bij deze eens een vraagje over energieverbuik.
    Een jaar geleden ben ik het ouderlijke nest uitgevlogen en ben ik gaan samenwonen met mijn vriend. Gisteren hebben we de eerste afrekening ontvangen van het electriciteitsverbruik. Aangezien ik geen referentie heb van vroeger, weet ik niet of we nu veel verbruiken of niet.

    We wonen op een appartement +/- 120 m², en volgens ons toch goed geïsoleerd.
    We zijn dus met ons twee en we hebben electrische verwarming (accumulatoren) en een electrische boiler. Dus geen gas, geen mazout!

    Ons verbruik is al volgt:

    - 1306 kWh: nachttarrief
    - 1472 kWh: dagtarief
    - 8016 kWh: exclusief nachttarief (verwarming dus)

    In euro's komt dit dan overeen met totaal 1818.59 euro op jaarbasis, maar er wordt wel een voorschot aangerekend voor de periode tussen de opname op 7/12/2009 en de factuur van 28/02/2010.

    Is dit nu veel, weinig, kan het nog beter?

    Graag reactie,

    Bedankt !

  • #2
    Re: Energieverbuik

    We hebben een gelijkaardige "configuratie", enkel appartement 160 m2.
    Dag: 2143 kwh
    nacht: 2724 kwh
    Excl nacht: 13690 kwh.
    Ik denk dat je "normaal" zit met zulk verbruik. Het kan natuurlijk altijd spaarzamer (spaarlampen, temperatuur lager, wassen enkel 's nachts met timer, enz..)

    Comment


    • #3
      Re: Energieverbuik

      Ziet er ook heel logisch uit en niet hoog.

      Overal spaarlampen plaatsen kan inderdaad helpen maar doe dit enkel als ze ook effectief aan vervanging toe zijn en bekijk ook of het zijn investering waard is.

      Door in de living spaarlampen te plaatsen kan ik bijvoorbeeld 48€ per jaar winnen in verbruik maar het kost me een investering van +- 250€ plus de huidige verlichting dat tot niets meer dient ... geschat pas na 8 jaar enige winst t.o.v. nu (als geen enkele spaarlamp het begeeft).
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Energieverbuik

        Zit ook op een appartementje (nuttig bewoont oppervlak een goeie 80 m2), dus ook volledig elektrisch (verwarming, warm water, ...).
        Mijn verbruik is dag en nacht telkens een 1000kWh, enkel nacht een 4000 kWh.
        Na deze winter, zal dat laatste vermoedelijk wel wat hoger liggen.
        Ik woon er wel alleen, maar ik haal dat verbruik zonder er echt op te letten (alles is halogeenverlichting om maar iets te zeggen). s'Avonds heb ik toch graag een aangename temperatuur...
        Ondanks dat het nieuwbouw was (is nu een 10jaar oud) lijkt de isolatie me redelijk slecht. Er is dubbel glas, maar de buitenmuren zijn bv. heel slecht geïsoleerd. Hoe die bouwheer z'n norm gehaald heeft is me nog altijd een raadsel.

        Een 2e persoon zorgt natuurlijk wel voor een hoger verbruik, maar het dubbel lijkt me toch redelijk veel...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Energieverbuik

          Vind ik redelijk veel...
          Dat is 303 euro per twee maanden waarbij ik kom aan 175 euro.
          Ik gebruik wel slechts één accumulatiekachel.
          Maar de rest van de verwarming (rechtstreeks in keuken en slaapkamer) spaar ik niet hoor.
          Tel daar bij de airco in de zomer, een diepvries die steeds draait, twee boilers (keuken en
          badkamer), al de informatica-toestellen hier, TV enz. enz.

          Plus ik kreeg dit jaar 44 euro terug.
          Ik verbruik wel meer nachtstroom dan dagstroom
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Energieverbuik

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ziet er ook heel logisch uit en niet hoog.

            Overal spaarlampen plaatsen kan inderdaad helpen maar doe dit enkel als ze ook effectief aan vervanging toe zijn en bekijk ook of het zijn investering waard is.

            Door in de living spaarlampen te plaatsen kan ik bijvoorbeeld 48€ per jaar winnen in verbruik maar het kost me een investering van +- 250€ plus de huidige verlichting dat tot niets meer dient ... geschat pas na 8 jaar enige winst t.o.v. nu (als geen enkele spaarlamp het begeeft).
            Lampen branden het meest tijdens de wintermaanden. Een gloeilamp geeft warmte af, en daardoor moet de elektrische verwarming minder warmte afgeven.
            Het stroomverbruik om de accumulatoren te laden is wel goedkoper (nachttarief), maar als je rekening houdt met de warmte die de lampen afgeven wordt het heel wat moeilijker om je "winst" uit te tellen. Die zal dus lager uitvallen dan het verschil in verbruik tussen een gloeilamp en een spaarlamp (+ het verschil in kostprijs en levensduur van gloei en spaarlampen).

            Het is dus niet allemaal winst...

            Als je tijdens de zomermaanden altijd het licht moet laten branden omdat het anders te donker is in huis, dan zal je de warmte van de gloeilampen weer moeten afvoeren met een airco.

            Ik gebruik hier wel bijna overal spaarlampen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X