Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen met bril

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen met bril

    Ik ben zoals de titel reeds doet vermoeden een brildrager en heb een probleem.
    Ik trek het liefst vogels en wildlife. Ik ben licht bijziend (-1,25 op beide ogen) en draag van 's morgens tot het slapen gaan mijn bril.
    Wanneer ik dan de camera gebruik met bril op druk ik als het ware mijn brilglazen tegen mijn gezicht waardoor de glazen vuil worden en er naar mijn gevoel teveel strooilicht tussen oculair en oog komt. Een bril continue op en afzetten vind ik dan niet zo handig.
    Hoe doen andere mensen het hier? Wat zijn jullie ervaringen en/of tips&trics?

  • #2
    Re: Fotograferen met bril

    Hier hetzelfde probleem. Ik denk dat er niet veel aan te doen is. Ik heb steeds een stoffen bril doekje bij. Blijft inderdaad niet comfortabel...
    Ik volg de discussie hier verder.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen met bril

      Ik zet die van mij gewoon af
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen met bril

        Hallo Twizter, misschien vind je hier iets ?
        Hoi, Ik heb een D200 en heb behoorlijk wat problemen om de zoeker met mijn bril goed te kunnen overzien. Voor mijn F75 heb ik ooit een dioptri lensje gekocht, maar dat helpt niet omdat ik astigmatisch ben (Horizontaal en Vertikaal zijn niet even scherp). Mijn vader heeft voor zijn Conon 5D een soort afstands rubbertje.

        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen met bril

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Hallo Twizter, misschien vind je hier iets ?
          Hoi, Ik heb een D200 en heb behoorlijk wat problemen om de zoeker met mijn bril goed te kunnen overzien. Voor mijn F75 heb ik ooit een dioptri lensje gekocht, maar dat helpt niet omdat ik astigmatisch ben (Horizontaal en Vertikaal zijn niet even scherp). Mijn vader heeft voor zijn Conon 5D een soort afstands rubbertje.

          Greetz, Kariboe
          Zoiets had ik op mijn analoog toestel staan, je blijft met vuile brilglazen zitten. Een ander nadeel vond ik dat je niet het volle venster kunt zien omdat je oog niet echt kort op de zoeker zit, het blijft prutsen. Zelf heb ik een bril met kleine glazen zodat het gemakkelijk is om over de bril door de zoeker te kijken, maar in de meeste gevallen staat hij op mijn voorhoofd (waar met de jaren meer en meer plaats is )
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen met bril

            Ik draag al heel lang een bril maar heb dit probleem bij camera's nog nooit meegemaakt, ik denk niet dat je bang moet zijn om je bril vuil te maken (gebeurt toch) en druk je glas gewoon wat dichter tegen het oculair.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen met bril

              Hier ook bril, maar nooit problemen mee gehad bij het fotograferen...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen met bril

                Zijn lenzen geen oplossing ?

                greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen met bril

                  Ik ben ook bril drager maar gebruik af en toe zachte contact lenzen (vroeger continu, maar dat verdragen mijn ogen niet meer)
                  Dat de bril vuil wordt, vindt ik niet zo'n probleem.
                  De afstand tussen oog en bril des te meer, alhoewel tegenwoordig de zoekers al wat beter gedimensioneerd zijn (de d70, wat een ramp).

                  Lenzen zijn dus wel ideaal om beide problemen op te lossen.

                  j.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen met bril

                    Ik ben ook -1,25 bijziend. Ofwel kijk ik over mijn bril heen, ofwel zet ik'm af (heb toch meestal een rugzak bij dus niet meteen plaatstekort).

                    Lenzen lijken me de meest praktische oplossing.
                    about.me/stijnv

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen met bril

                      gelukzakken. maar -1.25
                      zit rond - 3.5, -3.75. Bril afzetten is bij mij dus geen optie (zo sterk corrigeert mijn toestel niet).
                      Ik hou die dus gewoon op en houd het oculair net tegen mijn bril. Of mijn bril daar vuiler van wordt weet ik niet. Ik kuis die toch al maar om de week. Nu heeft mijn S5 wel een vrij grote zoeker, dus misschien dat dat ook wel verschil maakt. Ik werk soms zelfs met mijn toestel op 10m van mijn gezicht. Zeker als je centraal scherpstelpunt gebruikt is dat goed te doen. Met primes weet je toch nagenoeg perfect wat er nog in beeld is als je die maar vaak genoeg gebruikt hebt ;-)
                      Ook een leuke om te doen (enkel vanaf 50mm of meer): 2 ogen kijken. 1 door de zoeker en andere langs het toestel voor meer overzicht en sneller anticiperen. Hoe meer groothoek, hoe zieker je er van wordt. Vanaf 50mm minder een probleem.
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen met bril

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                        Ik werk soms zelfs met mijn toestel op 10m van mijn gezicht.
                        knap......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen met bril

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          knap......
                          woeps
                          tikfout, hoewel ik natuurlijk ook wel eens afstandbediening gebruik ging het eigenlijk om Cm
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen met bril

                            Hier hetzelfde probleem, kan mijn bril ook niet afzetten tijdens het fotograferen waarbij ik ook nog eens veel manueel scherpstel.
                            Enige oplossing voor mij is overstappen naar een toestel met grotere viewfinder wat ik ook zeer recentelijk ga doen (type fullframe).
                            Ga maar eens door de zoeker van dergelijke toestellen kijken en ervaar het verschil!!!
                            Mvg, Tin_tin
                            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                            Comment

                            Working...
                            X