Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fietsrollen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fietsrollen

    Er zullen hier ongetwijfeld ook wielertoeristen zitten en daarom even hun raad / info gevraagd.
    Wat zijn jullie ervaringen? Welke gebruiken jullie?
    Zijn er ook redenen om rollen te gebruiken? Is het gemakkelijk om op een rolbank te blijven? Ziet de fiest (frame) niet teveel af bij de modellen die op het achterwiel zitten?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Fietsrollen

    Je hebt twee methoden om binnen te trainen: op de 'losse rollen' en op een tacx-trainer.

    Zelf heb ik geen losse rollen. Ik ga me er dan ook niet over uitspreken. Velen zijn er content van maar je moet wel geconcentreerd blijven natuurlijk.

    Een Tacx is een toestel waarbij je achterwiel vastzit op een rol die de weerstand regelt met verschillende standen. De fiets staat dus vast d.m.v. een aangepast stukje van tacx voor je achterwiel.

    Voordelen: je kan trainen bij slecht weer, 's avonds laat, in de garage, in de living, voor tv (wielerwedstrijd, dvdke,...), je kan niet omvallen

    Nadelen: je achterwiel slijt wel snel door de wrijving met de rolweerstand. Het is ook saai, tenzij je naar koers of filmpje kijkt natuurlijk.

    Je kan wel een apart achterwiel gebruiken met een wat dikkere achterband zodat je banden voor buiten niet te veel slijten, gewoon je achterwiel telkens vervangen.

    Comment


    • #3
      Re: Fietsrollen

      Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
      Voordelen: je kan trainen bij slecht weer, 's avonds laat, in de garage, in de living, voor tv (wielerwedstrijd, dvdke,...), je kan niet omvallen

      Nadelen: je achterwiel slijt wel snel door de wrijving met de rolweerstand. Het is ook saai, tenzij je naar koers of filmpje kijkt natuurlijk.
      Als ik dan nog een nadeel mag toevoegen van een vrouw met een man met Tacx en kinderen:
      Dat ding maakt ongelooflijk veel kabaal... Dus niet ideaal als je 's avonds even wat wil 'tacxen'...

      Bij ons staat die beneden in de gang, is inderdaad wel saai, maar mijn man zet dan ipod op.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Fietsrollen

        Ik heb sinds vorig jaar een Tackx I-Magic en het is een aardig speeltje hoor. Ik sluit hem aan op de laptop en kan via de bijgeleverde software alles (snelheid, cadans, hartslag, wattage,....) volgen en bijhouden. Ben sinds drie weken weer bezig en telkens zo'n uurtje op de rollen gezeten en terwijl lekker de champions league gevolgd. Wat het lawaai betreft vind ik het nog best meevallen hoor. Heb nog niemand horen klagen.
        GO ON...BE A TIGER!!!

        Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Fietsrollen

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Dat ding maakt ongelooflijk veel kabaal... Dus niet ideaal als je 's avonds even wat wil 'tacxen'...
          yep, vreselijk, de buren gingen zelfs klagen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Fietsrollen

            Ik heb een simpel model van BBB, en met het lawaai valt het goed mee (op een stenen ondergrond). Bij nader inzien had ik wel beter een model met instelbare weerstand gekocht.

            Comment


            • #7
              Re: Fietsrollen

              Tacx heeft een rubber mat om het lawaai te dempen.
              Mijn trainer staat op een kurkvloer, dempt het lawaai ook uitstekend.
              Is ook een I-Magic, maar heb weeral moeten upgraden met de nieuwe computer - de vorige software werkte niet meer met een 32-bit besturingssysteem. Nog eens bijna 200€ uitgegeven. Met de interactieve trainers is het trainen niet meer eentonig en je kan ook prima weerstand programmeren op hartslag maar alles bij mekaar vind ik het een té dure oplossing, mocht ik het kunnen overdoen dan kocht ik het niet meer.

              Comment


              • #8
                Re: Fietsrollen

                Allen reeds bedankt voor jullie input. T.Trapper, zou je voor een anders indoor oplossing gaan? Ander systeem? Ander merk?

                Comment


                • #9
                  Re: Fietsrollen

                  Bij slecht weer train ik op een Tacx 1850 (staat op een tegelvloer). En die maakt een aangenaam zoemend geluid, niet eens hoorbaar op de gang (gesloten deur).
                  Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                  BD0993BE
                  Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fietsrollen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
                    Nadelen: je achterwiel slijt wel snel door de wrijving met de rolweerstand. Het is ook saai, tenzij je naar koers of filmpje kijkt natuurlijk.
                    Kleine correctie, 't is de achterband die slijt hè! Het achterwiel blijft volledig intact als je alles correct installeerd...

                    Er zijn tegenwoordig ook speciale banden te koop om te gebruiken op de rollen. Die slijten dan minder en maken ook minder geluid.

                    Nadeel is dan natuurlijk wel dat je telkens een ander bandje moet steken, maar dat kan voor de gemiddelde wielertoerist geen probleem zijn... (helaas)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fietsrollen

                      M.i. maakt het merk niet veel uit, Elite of Tacx of nog wat anders.
                      Mocht ik het overdoen zou ik kiezen voor een mechanisch systeem met aanpasbare weerstand. Losse rollen zijn niks voor mij.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fietsrollen

                        miljaar dorpgenoot , nu ge me er aan doet denken , ik ga me ook nog es op de rollen placeren ...bij mij staat de fiets los op de rollen , vergt wat oefening maar eens ermee weg kan je makkelijk zonder handen fietsen . en als je er naast schiet zonder tanden ook .
                        ik vind de weerstand veeeeel echter dan met die takx dingen enzo .
                        zijn 3 rollen met een rekker van de voorste naar de achterste rol .
                        Last edited by Guest29; 5 april 2010, 18:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fietsrollen

                          tzal wel te laat zijn maar als je wil mag je hem komen proberen als je eens langs komt .
                          of indien je wil probeer je hem thuis maar es ..is toch niks die verslijt aan zo een ding behalve de rekker .

                          Comment

                          Working...
                          X