Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gossen Variosix F

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gossen Variosix F

    Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik nog nooit een foto met een belichtingsmeter gemaakt heb. Ik kijk altijd naar mijn histogram en pas dan mijn instellingen of lampen aan. Nu heb ik van verschillende ervaren fotografen begrepen dat lichtmeten toch wel een must is. Ik heb thuis een Gossen variosix F (geen F2) liggen. Deze heb ik een tijdje geleden van iemand gekregen. Maar er zit geen handleiding bij en de instructies op het internet zijn in het Duits. (mijn Duits is bagger)
    Het enige wat ik wil is de lichtmeter instellen op 100 ISO...sluitertijd invoeren van 1/125 ...en dat de lichtmeter mijn diafragmawaarde bepaald (of F invoeren en sluitertijd laten bepalen) AL die andere opties....ik doe er niets mee en begrijp er niets van en wil het niet weten .
    Kent iemand dit aparaatje en kan iemand mij in boerenkool Nederlands uitleggen hoe deze werkt? Alvast bedankt voor het lezen! Het gaat om dit type:



  • #2
    Re: Gossen Variosix F

    Beste Monica,
    het instellen voor het meten van flitslicht doe je als volgt:
    1. druk op de rode knop 'm' (rechterzijde bovenaan)
    2. met de 'functiontoetsen' (2 rode toetsen vooraan) verzet je de functie-aanwijzer naar de 'iso-functie ' (te zien in display, rechtsboven)
    3. met de pijltoetsen aan de rechterzijde stel je vervolgens de gewenste isowaarde in (op jouw afbeelding staat die waarde nu op 100 iso)
    4. met de 'functiontoetsen' (2 rode toetsen vooraan) verzet je de functie-aanwijzer vervolgens naar de 'flitsmeting = bliksemsymbool' (nota: op jouw afbeelding staat die nu op 't' = tijdsmeting)
    5. met de pijltoetsen aan de rechterzijde stel je vervolgens de gewenste 'sluitertijdwaarde' in
    6. als je nu terug op de 'm-toets' drukt is jouw meter klaar om het flitslicht te meten en de correcte diafragmawaarde aan te geven (er verschijnt een 'F' in het display).
    Je hebt ongeveer 1 minuut de tijd om de meting uit te voeren.

    Succes.

    Nota: het zou kunnen dat de lichtmeter een meet-afwijking heeft. Daarvoor moet je de meter ijken dmv. de 'corr-toets' en een grijskaart. In principe kan je dus best eens een grijskaart beeldvullend fotograferen met de opgemeten diafragmawaarde.
    Die grijstint zou in het histogram van jouw beeldbewerkingsprogramma een waarde van 118 moeten hebben. Is het meer of minder, dan moet je de meter bijstellen.

    Nota 2: die andere functies leg ik je dus niet uit :-)
    Last edited by guydw; 28 februari 2010, 15:01. Reden: nog een tussenstapje toegevoegd
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Gossen Variosix F

      WAUW...duidelijk Ik ga er morgen mee aan de slag.
      Heel erg bedankt.
      Dat witte dopje, als ik het goed begrijp gebruik je die bij flitslicht en zonder dopje bij daglicht. Klopt dat?

      Comment


      • #4
        Re: Gossen Variosix F

        Het 'witte dopje' mysterie: lichtmeter mét witte dopje is voor het meten van 'opvallend licht' (dus lichtmeter op de plaats van het onderwerp — waar je het licht wenst te meten — houden met het witte dopje naar de lichtbron gericht. Bij meerdere flitslampen dus voor elke lamp apart meten).

        Zonder het dopje meet je het 'gereflecteerde licht' (dus lichtmeter — zonder dome— vlak voor het object houden met de meetcel naar het te fotograferen onderwerp gericht). Meestal meet je bij deze methode zowel de lichtste als de donkerste waarde van een object en bereken je dan zelf een 'gemiddelde of gepaste waarde'.

        Maar zoals je zelf hiervoor al meldde, ... dit laatste wenste je niet te weten ;-)

        Alvast veel succes met het meten, morgen.

        Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Gossen Variosix F

          Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
          Zonder het dopje meet je het 'gereflecteerde licht'
          Er werd ons ook geleerd dat je bij het meten met gereflecteerd licht ook wel rekening moet houden met bv. welk licht je meet. Meet je vanaf een donkere huid (neem bv. een zwart iemand) dan zul je moeten compenseren in de F-waarde die je lichtmeter opmeet. Deels overbelichten dus.
          Ik vind het persoonlijk makkelijker te werken met het opvallend licht.

          Ik vind het gebruik van een lichtmeter echt wel makkelijk. Staat ook wel op mijn wenslijstje op termijn...
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Gossen Variosix F

            sja, tis erg...ik ken de standen van mijn lampen uit mijn hoofd. Ik hoef maar 1 keer te corrigeren en het licht zit goed...zonder lichtmeter. maar omdat ik het toch eens netjes volgens de regels wil doen ga ik er maar eens beginnen.
            Nogmaals bedankt Guy je bent een schat.

            Comment


            • #7
              Re: Gossen Variosix F

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              sja, tis erg...ik ken de standen van mijn lampen uit mijn hoofd. Ik hoef maar 1 keer te corrigeren en het licht zit goed...zonder lichtmeter. maar omdat ik het toch eens netjes volgens de regels wil doen ga ik er maar eens beginnen.
              Nogmaals bedankt Guy je bent een schat.
              Ik denk niet dat het een schande is geen lichtmeter te gebruiken hoor
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Gossen Variosix F

                @monica: graag gedaan. Bij mij was de licht-/flitsmeter (trouwens ook een Gossen Variosix F) ook lange tijd ongebruikt in de kast blijven liggen, maar sinds een jaartje bezig ik hem weer. Meten is weten, hé.

                @nena: het klopt wat het compenseren betreft. De lichtmeter meet steeds een 18% middengrijswaarde. Als je meet op een wit of een zwart onderwerp, wordt dat door de lichtmeter beschouwd als 'middengrijs' en hoef je die gemeten waarde(n) inderdaad te compenseren. Daarom ... meet zowel het donkerste deel én het lichtste deel van je onderwerp, die 2 waarden geven je de 'contrastomvang'. Valt die waarde binnen het dynamisch bereik van jouw camera, dan is er geen enkel probleem. Is die waarde groter, dan moet je keuzes maken: of overbelichte hooglichten, of dichtgelopen schaduwen, of reflectiescherm/flitser gebruiken, of wachten tot er zachter licht is, ...

                PS. In jouw aangehaalde voorbeeldje van een 'donkere huid' moet je wat 'onderbelichten' (ipv. overbelichten).

                Guy
                www.guydewestelinckfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Gossen Variosix F

                  In mijn studio thuis meet ik ook nooit met een lichtmeter (is mijn volgende aankoop hoor.), ik ging tot nu toe altij hetzelfde als u te werk

                  Toch moet ik toegeven: met lichtmeter is mijn lichtopstelling net iets sneller klaar
                  en controle is altijd toffer (gokken soms ook )

                  Nuja, ik ben ook van het princiepe: als je weet wat licht doet, en je behaalt het resultaat dat je wil op je eigen manier, maakt het totaal niet uit voor mij
                  No rules. Great shots.
                  -
                  Online

                  Comment

                  Working...
                  X