Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk filter?

    Nog een vraag ivm met de selectieprocedures bij de federale politie:dit keer het gebruik van filters.
    Je hebt een groene achtergrond met paarse vlekken: welk filter gebruik je om het contrast met de paarse vlekken zo duidelijk mogelijk te maken?
    1) groen
    2)paars
    3) polarisatie filter
    Ik denk drie omdat een groen filter de achtergrond versterkt ten nadele van de vlekken, en 2 versterkt de vlekken maar laat de achtergrond verdwijnen.
    Juist?
    Comfortably numb with my Pentax

  • #2
    Re: Welk filter?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
    Nog een vraag ivm met de selectieprocedures bij de federale politie:dit keer het gebruik van filters.
    Je hebt een groene achtergrond met paarse vlekken: welk filter gebruik je om het contrast met de paarse vlekken zo duidelijk mogelijk te maken?
    1) groen
    2)paars
    3) polarisatie filter
    Ik denk drie omdat een groen filter de achtergrond versterkt ten nadele van de vlekken, en 2 versterkt de vlekken maar laat de achtergrond verdwijnen.
    Juist?
    Groen: groen verzwakt alle groen en versterkt de complementaire kleur ; paars.
    Een polafilter doet niks, maakt alleen het beeld donkerder.

    Nerdi.

    Je kan dat in PS testen met een fotofilter
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Welk filter?

      even redeneren:
      een filter in kleur, maak zijn complementaire kleur donkerder (dus minder zichtbaar) en zijn eigen kleur lichter.
      bijvoorbeeld een geelfilter maakt de blauwe lucht donkerder, (minder zichtbaar).
      we moeten de groene achtergrond donkerder maken, in het voordeel van lichtere paarse vlekken.
      dus zou ik een paarse filter gebruiken.

      het omgekeerde van Nerdifant dus.

      klopt mijn redenering?

      deze vraag is redelijk dubbelzinnig, want men spreekt enkel van contrast verhogen, dat kan je ook met een groenfilter natuurlijk, maar ik vrees dat de paarse vlekken dan de neiging gaan hebben onderbelicht te geraken, als de camera het geheel (met een overdaad aan groen) correct belicht.

      Comment


      • #4
        Re: Welk filter?

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        even redeneren:
        een filter in kleur, maak zijn complementaire kleur donkerder (dus minder zichtbaar) en zijn eigen kleur lichter.
        bijvoorbeeld een geelfilter maakt de blauwe lucht donkerder, (minder zichtbaar).
        we moeten de groene achtergrond donkerder maken, in het voordeel van lichtere paarse vlekken.
        dus zou ik een paarse filter gebruiken.

        het omgekeerde van Nerdifant dus.

        klopt mijn redenering?

        deze vraag is redelijk dubbelzinnig, want men spreekt enkel van contrast verhogen, dat kan je ook met een groenfilter natuurlijk, maar ik vrees dat de paarse vlekken dan de neiging gaan hebben onderbelicht te geraken, als de camera het geheel (met een overdaad aan groen) correct belicht.
        Je redenering is correct maar je beantwoordt de vraag niet. als je groen donkerder maakt en paars lichter VERMINDER je het contrast. En dit is niet de vraag.

        Nerdi
        Last edited by Nerdifant; 28 februari 2010, 11:36.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Welk filter?

          Als ik het dus goed begrijp versterkt een kleurfilter zijn eigen kleur tov de complemantaire.
          Ok?
          Maar ik geef toe, de vraag is niet erg duidelijk. Maar zo heb ik ze ook maar door gekregen.
          Comfortably numb with my Pentax

          Comment


          • #6
            Re: Welk filter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
            Als ik het dus goed begrijp versterkt een kleurfilter zijn eigen kleur tov de complemantaire.
            Ok?
            Maar ik geef toe, de vraag is niet erg duidelijk. Maar zo heb ik ze ook maar door gekregen.
            Nope. De primaire kleur wordt verzwakt en de complementaire versterkt
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Welk filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Je redenering is correct maar je beantwoordt de vraag niet. als je groen donkerder maakt en paars lichter VERMINDER je het contrast. En dit is niet de vraag.

              Nerdi
              OK, heb er even moeten over nadenken, maar ik snap het nu.

              Comment

              Working...
              X