Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit strobist fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kwaliteit strobist fotografie

    Ik ben nog steeds in een voorbereidende fase voor strobistfotografie. Ik heb veel op het internet gekeken naar foto´s van strobisten-. Regelmatig kom ik foto´s tegen van mensen die heel enthousiast zijn over het resultaat wat ze hebben geboekt met een aantal losse flitsers maar als ik naar de foto´s kijk zie ik toch vaak harde lichtvlekken, overbelichte delen etc. Ik begin me dan ook af te vragen of je met Strobistfotografie wel in de buurt kunt komen van de kwaliteit die je met studioapparatuur kunt bereiken.

    Graag jullie reactie/ bevvondingen.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Kwaliteit strobist fotografie

    De beste handeling die je kan doen is je flitser in de vuilbak smijten. Elke foto die je daarna maakt is beter. Met oncameraflitsers heb meer failures dan successen.

    NB. In Shoot magazine van deze maand staat ongewild (denk ik ) een prachtig voorbeeld van dat verschijnsel. .
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Kwaliteit strobist fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
      Ik ben nog steeds in een voorbereidende fase voor strobistfotografie. Ik heb veel op het internet gekeken naar foto´s van strobisten-. Regelmatig kom ik foto´s tegen van mensen die heel enthousiast zijn over het resultaat wat ze hebben geboekt met een aantal losse flitsers maar als ik naar de foto´s kijk zie ik toch vaak harde lichtvlekken, overbelichte delen etc. Ik begin me dan ook af te vragen of je met Strobistfotografie wel in de buurt kunt komen van de kwaliteit die je met studioapparatuur kunt bereiken.

      Graag jullie reactie/ bevvondingen.
      in een andere topic hier ergens op het strobist forum wist Fotofolio dit al mooi te verwoorden... 't gaat over dosering van licht... om goed je licht te kunnen doseren moet je de parameters goed begrijpen en daar mee gaan spelen...

      kijk hier eens... allemaal foto's met één of meerdere losse flitsers... zoek de harde lichtvlekken en overbelichte delen... 't is een vrij willekeurige selectie uit m'n portfolio...

      het is mijn ervaring dat je absoluut even waardige portretten maakt met strobist materiaal als studio materiaal... 't is uiteindelijk 't zelfde licht...

      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Kwaliteit strobist fotografie

        Ik ken mensen die niet strobistisch werken en zeer enthiousiast zijn "maar als ik naar de foto´s kijk zie ik toch ook harde lichtvlekken, overbelichte delen etc."

        Misschien is de conclusie wel om meteen het fototoestel ook in de prullenmand te kieperen, of .... zouden kennis en kunde er ook iets mee te maken hebben?

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Kwaliteit strobist fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Ik ken mensen die niet strobistisch werken en zeer enthiousiast zijn "maar als ik naar de foto´s kijk zie ik toch ook harde lichtvlekken, overbelichte delen etc."

          Misschien is de conclusie wel om meteen het fototoestel ook in de prullenmand te kieperen, of .... zouden kennis en kunde er ook iets mee te maken hebben?

          Dpaul
          Da's heel mooi gezegd.Je leert het niet op één dag hé.Jij hebt waarschijnlijk ook foto's die je vroeger goed vond en die je nu direct de vuilbak in gaan.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Kwaliteit strobist fotografie

            Strobistfotografie is geen studiolichtfotografie...het overlapt elkaar wel wat.

            Met kleine-flits-fotografie heb je een aantal mogelijkheden die je met studio niet hebt, en andersom ook.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Kwaliteit strobist fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Ik ken mensen die niet strobistisch werken en zeer enthiousiast zijn "maar als ik naar de foto´s kijk zie ik toch ook harde lichtvlekken, overbelichte delen etc."

              Misschien is de conclusie wel om meteen het fototoestel ook in de prullenmand te kieperen, of .... zouden kennis en kunde er ook iets mee te maken hebben?

              Dpaul
              Als je alleen maar slechte foto's maakt zou ik inderdaad overwegen het fototoestel mee wegwerpen. De kunde waar jij over spreekt is eerder te vinden met het kunnen werken zonder dergelijke flashapparatuur. Boeiender en goedkoper.
              • Er is geen probleem
              • We maken een probleem door een frontale flash op te zetten
              • We doen vanalles om toch maar iets aan fatsoenlijke foto te geraken


              Gewoon weg die handel . Opgelost. Ik heb met mijn dure flash exact 2 foto's gemaakt om tot die conclusie te komen. zie ookdraadje : "uw grootste miskoop" On camera flash is alleen acceptabel als het niet anders kan.
              Have fun met je flash.

              just my 2centiem
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Kwaliteit strobist fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                in een andere topic hier ergens op het strobist forum wist Fotofolio dit al mooi te verwoorden... 't gaat over dosering van licht... om goed je licht te kunnen doseren moet je de parameters goed begrijpen en daar mee gaan spelen...


                Ik gebruik "strobist" belichting louter als aanvulling in mijn beelden wanneer ik onvoldoende natuurlijk licht heb om te "bouncen" met een reflector.
                In mijn "genre" fotografie kan ik het niet veroorloven om gedeeltelijk belichte foto's af te leveren.

                Voor mij is een set-up geslaagd als ik met 1,2 of meerdere speedlights een belichting kan creëren die zo natuurlijk mogelijk overkomt. Onderstaande foto is daar voor mij een duidelijk voorbeeld van:

                3 speedlights (zonder modifier) stonden op een extension arm buiten het gebouw door het raam op het model gericht. Voor het raam heb ik een 1/3 stops diffuus doek aangebracht met clamps.
                Het licht lijkt op natuurlijk invallend daglicht maar is 100% flitslicht uit 3 SB900's gezoomd op 24mm.

                Exif:
                F2.8
                Iso 400
                1/320 (high speed sync)
                EV 0.0

                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kwaliteit strobist fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  in een andere topic hier ergens op het strobist forum wist Fotofolio dit al mooi te verwoorden... 't gaat over dosering van licht... om goed je licht te kunnen doseren moet je de parameters goed begrijpen en daar mee gaan spelen...

                  kijk hier eens... allemaal foto's met één of meerdere losse flitsers... zoek de harde lichtvlekken en overbelichte delen... 't is een vrij willekeurige selectie uit m'n portfolio...

                  het is mijn ervaring dat je absoluut even waardige portretten maakt met strobist materiaal als studio materiaal... 't is uiteindelijk 't zelfde licht...

                  Mooie voorbeelden die laten zien dat het kennelijk wel goed kan Koen. De rechter foto vind ik heel goed. Naast het feit dat je het hier getroffen hebt met een model die een prachtige uitstraling heeft is de belichting ook erg goed, geen storende hooglichten en harde schaduwen die afbreuk doen aan de sfeer. Ik zie meer goede foto´s op je site. De dame die op de tenen staat in de fabriekshal bijvoorbeeld. Zeer fraai. Heb je dit ook met enkel off shoe flitsers gedaan?
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kwaliteit strobist fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Als je alleen maar slechte foto's maakt zou ik inderdaad overwegen het fototoestel mee wegwerpen. De kunde waar jij over spreekt is eerder te vinden met het kunnen werken zonder dergelijke flashapparatuur. Boeiender en goedkoper.
                    • Er is geen probleem
                    • We maken een probleem door een frontale flash op te zetten
                    • We doen vanalles om toch maar iets aan fatsoenlijke foto te geraken


                    Gewoon weg die handel . Opgelost. Ik heb met mijn dure flash exact 2 foto's gemaakt om tot die conclusie te komen. zie ookdraadje : "uw grootste miskoop" On camera flash is alleen acceptabel als het niet anders kan.
                    Have fun met je flash.

                    just my 2centiem
                    Volgens mij is strobist juist off camera flash
                    Groeten,
                    Nic H.
                    Pentax K7

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kwaliteit strobist fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Love Bekijk bericht
                      Volgens mij is strobist juist off camera flash
                      Geen probleem wat zich nu strobist (sic) definieerd of wat hij doet.
                      Ik spreek alleen van flashes bovenop de camera niet van studioflashes.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kwaliteit strobist fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                        Heb je dit ook met enkel off shoe flitsers gedaan?
                        ja, ik noem mijzelf wel eens "locatie-fotograaf", ik gebruik bestaand licht waar mogelijk, en voeg licht toe waar nodig... met off camera reportage flitsers of reflectors. Dikwijls heb ik met één extra lichtbron genoeg.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kwaliteit strobist fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Als je alleen maar slechte foto's maakt zou ik inderdaad overwegen het fototoestel mee wegwerpen. De kunde waar jij over spreekt is eerder te vinden met het kunnen werken zonder dergelijke flashapparatuur. Boeiender en goedkoper.
                          • Er is geen probleem
                          • We maken een probleem door een frontale flash op te zetten
                          • We doen vanalles om toch maar iets aan fatsoenlijke foto te geraken


                          Gewoon weg die handel . Opgelost. Ik heb met mijn dure flash exact 2 foto's gemaakt om tot die conclusie te komen. zie ookdraadje : "uw grootste miskoop" On camera flash is alleen acceptabel als het niet anders kan.
                          Have fun met je flash.

                          just my 2centiem
                          Denk dat jij zaken door elkaar zit te halen
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kwaliteit strobist fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Ik spreek alleen van flashes bovenop de camera niet van studioflashes.

                            een flash gewoon op de camera is niet echt wat men verstaat onder strobisme.
                            En strobisme is dan weer geen studioflasher.

                            Dus volgens mij verwar jij alles een beetje
                            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                            https://sites.google.com/view/pdh65/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kwaliteit strobist fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                              een flash gewoon op de camera is niet echt wat men verstaat onder strobisme.
                              En strobisme is dan weer geen studioflasher.

                              Dus volgens mij verwar jij alles een beetje
                              Ok. Holy Grail topic. Over en uit.
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X