Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

memorystick beveiligen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • memorystick beveiligen.

    Hallo, wat ik mij afvroeg, dikwijs kan je lezen dat weinig opslag veilig en langdurig verzekerd is, (CD-DVD) daarom vraag ik mij af of dat bij een memorystick beter zou zijn, en of je deze kan beveiligen of afsluiten zodat niemand deze nog kan wissen of formateren.

    Met andere woorden, heeft het zin om belangrijke data zoals bv. een afgewerkte trouwreportage op een stick te bewaren, met een hogere archivaaliteit dan een ander opslagmedium.

    Met de huidige prijzen is het best betaalbaar om daarvoor een memorystick te gebruiken.

  • #2
    Re: memorystick beveiligen.

    Ik gebruik deze "http://www.sandisk.nl/Products/Catal...shstation.aspx"
    Die kan je beveiligen met een wachtwoord.

    Maar of je gegevens daarop lang kan bewaren, dat weet ik niet.

    Comment


    • #3
      Re: memorystick beveiligen.

      Ik gruwel als ik hoor dat mensen aanstalten maken om een USB stick en dergelijke als BACKUP te gaan gebruiken. Niks zo onbetrouwbaar als flash geheugen.

      Door de aard van het beestje is het aantal keren dat je er naartoe kan schrijven al op voorhand begrensd.

      Ik vertrouw eigenlijk maar één medium voor langdurige opslag: alles op minstens 2 harde schijven bewaren, eventueel aangevuld met CD's of DVD's. Die laatste moet je dan wel regelmatig vervangen door een kopie op een nieuwe schijf.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: memorystick beveiligen.

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik gruwel als ik hoor dat mensen aanstalten maken om een USB stick en dergelijke als BACKUP te gaan gebruiken. Niks zo onbetrouwbaar als flash geheugen.
        Niets is zo betrouwbaar als flash bedoel je. Geen last van bitrot, mechanisch niet stuk te krijgen, data retention > 10 jaar. En kopiëren is een stuk eenvoudiger / sneller dan bij CD en DVD.

        Door de aard van het beestje is het aantal keren dat je er naartoe kan schrijven al op voorhand begrensd.
        Een "slechte soort" flash is gespecd op 10.000 write cycles per cel. Voor dagelijkse backup betekent dat ruim 27 jaar iedere dag een maal opnieuw schrijven. De meeste soorten NAND flash gaan makkelijk 100.000 write cycles mee. Totaal irrelevant voor backup doeleinden derhalve.

        Ik gebruik overigens TrueCrypt, makkelijk, gratis en relatief veilig.
        Last edited by Joost; 25 februari 2010, 20:31.

        Comment


        • #5
          Re: memorystick beveiligen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
          Niets is zo betrouwbaar als flash bedoel je. Geen last van bitrot, mechanisch niet stuk te krijgen, data retention > 10 jaar. En kopiëren is een stuk eenvoudiger / sneller dan bij CD en DVD.


          Een "slechte soort" flash is gespecd op 10.000 write cycles per cel. Voor dagelijkse backup betekent dat ruim 27 jaar iedere dag een maal opnieuw schrijven. De meeste soorten NAND flash gaan makkelijk 100.000 write cycles mee. Totaal irrelevant voor backup doeleinden derhalve.

          Ik gebruik overigens TrueCrypt, makkelijk, gratis en relatief veilig.
          Kapot gaan ze inderdaad niet direct, maar je moet altijd hopen als je een falsh geheugen plaatst je niet de melding krijgt: "de usb stick is niet geformateerd, wil je hem formateren ?" Als daar dan belangrijke bestanden opstaan.....

          En oplaadbare batterijen kan je ook duizenden keren opladen (zeggen ze), tot je ze enkele tientallen of honderden keren opgeladen hebt. Ik heb zo een scheerapparaat van een goed jaar oud. De autonomie zie je zienderogen al verminderen.

          Last but not least is een externe harde schijf veeeeeeeeeeeel goedkoper per opslageenheid dan flash geheugen.

          Maar goed, zolang je flash geheugen maar niet als enige opslagmedium gaat gebruiken voor belangrijke data....
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: memorystick beveiligen.

            Persoonlijk zou ik voor HD's gaan
            Hier vind je een vergelijkende test van secure USB keys

            Comment


            • #7
              Re: memorystick beveiligen.

              belangrijke data zou ik ook niet direct op een USB-stick zetten al was het alleen al uit schrik om hem kwijt te spelen... Persoonlijk ben ik ook meer voor HDs : 1x portable als werkschijf & 2 desktop-schijven op verschillende plaatsen als backup. Bovendien qua beveiliging (geldt uiteraard ook voor HDs) : als ze aan je data willen komen, geraken ze er wel in hoor...

              Tegenwoordig vind je voor 99 € al 1Tb dus daar kan je niet voor sukkelen...

              Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
              Persoonlijk zou ik voor HD's gaan
              Hier vind je een vergelijkende test van secure USB keys
              denk dat je de verkeerde link hebt geplakt James
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: memorystick beveiligen.

                De titel dekt de lading niet, imho.
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: memorystick beveiligen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik gruwel als ik hoor dat mensen aanstalten maken om een USB stick en dergelijke als BACKUP te gaan gebruiken. Niks zo onbetrouwbaar als flash geheugen.

                  Door de aard van het beestje is het aantal keren dat je er naartoe kan schrijven al op voorhand begrensd.

                  Ik vertrouw eigenlijk maar één medium voor langdurige opslag: alles op minstens 2 harde schijven bewaren, eventueel aangevuld met CD's of DVD's. Die laatste moet je dan wel regelmatig vervangen door een kopie op een nieuwe schijf.
                  Eigenlijk is er maar één medium te vertrouwen voor backup en dat zijn Tapes.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: memorystick beveiligen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                    Persoonlijk zou ik voor HD's gaan
                    Hier vind je een vergelijkende test van secure USB keys
                    Ja, maar voor alle duidelijkheid, alles staat hier dubbel gespiegeld weggeschreven op HD's, mijn vraag is eigenlijk, als ik een reportage wil meegeven, doe ik dat dan niet beter op een beschermde Stick dan op een DVD.

                    Comment


                    • #11
                      Re: memorystick beveiligen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      denk dat je de verkeerde link hebt geplakt James
                      Mea Culpa
                      Hier is de correcte verwijzing

                      Comment


                      • #12
                        Re: memorystick beveiligen.

                        Het is een feit dat USB-sticks sneller een defect vertonen dan een HD en als ze eenmaal defect zijn er moeilijker aan de data. hetgene waar ik vaak last van heb is dat de aansluiting tekenen van slecht contact gaat vertonen omdat ik heb in mijn broekzak bij me heb.

                        echter als je op 1 of meerdere plaatsen een backup van een bestand maakt, kun je gerust een USB stickie (of flash kaartje) gebruiken om data door te geven.

                        Wil je meer zekerheid (hardware encryptie) kan je altijd kiezen voor bvb dit:
                        Kingston
                        Ironkey (aanrader)
                        grootste nadeel... zijn ZEEER prijzig. op dat vlak kan je best een HD kopen en deze beveiligen.
                        Grtz michael.

                        Panasonic Lumix DMC-FZ8

                        Comment


                        • #13
                          Re: memorystick beveiligen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Michael. Bekijk bericht
                          Het is een feit dat USB-sticks sneller een defect vertonen dan een HD
                          Kan je dat staven?
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #14
                            Re: memorystick beveiligen.

                            ALLE encryptities op één na zijn op (termijn) te kraken. Alleen met het OTP algoritme is het wiskundig bewijsbaar dat het NIET te kraken is.

                            Nerdi
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: memorystick beveiligen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Kan je dat staven?
                              het probleem is dat dat van prijs en kwaliteit afhangt, maar tenzij je getallen met 3 cijfertjes tegen een usb stick van 2 Gb gaat gooien zijn ze vaak in china gemaakt met een minderwaardige plastiek en slechte soldeerpunten. als je een externe HDD via usb kabel aansluit en je kabel is stuk neem je een andere kabel. is je usb aansluiting van je stick stuk moet je solderen.
                              iedere keer je een stick in en uit de usb poort steekt/haalt komt er druk op de soldeerpunten. heb al meerdere sticks van onder de 25 euro zo versleten 9dagelijks gebruik, meerdere keren omsteken)
                              ik heb momenteel een USB stick van kingston van het werk. is nu 1j oud. kost nog steeds 60euro dacht ik. deze trekt het voorlopig nog goed, op voorwaarde dat je de optie hardware veilig verwijderen kiest.

                              aan de andere kant heb ik nu een externe schijf die ik ongeveer een jaar dag en nacht bij me heb, heb zelfs de kabel nog niet moeten vervangen.


                              conclusie. als je er voorzichtig mee omspringt zou je in principe weinig tot geen verschil moeten merken. in de praktijk echter (ik werk voor een redelijk groot ict bedrijf en wij zijn verplicht veel usbsticks te gebruiken) ervaar ik het persoonlijk eerder als een feit dat die dingen gewoon wat sneller defecten vertonen dan een HSB schijf.
                              Last edited by Michael.; 5 maart 2010, 11:21. Reden: spelfout
                              Grtz michael.

                              Panasonic Lumix DMC-FZ8

                              Comment

                              Working...
                              X