Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

    Volgens een leraar in de fotografie les, zou bovenvermelde cd de beste zijn om foto's op te bewaren (tot 10x langere bewaartijd). Aangezien deze nu niet meer uit het buitenland opgestuurd worden, heeft iemand een idee waar ik deze hier zou kunnen kopen (ik vindt ze niet).
    Of overdrijft de leraar, en wat zijn de ervaringen van jullie met andere CD-R's.
    Grt
    jan

  • #2
    Re: Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

    Ik weet niet welke camera je leraar voor ogen heeft voor de opslag, maar mijn camera(12MP) geeft 15MB RAW-files, dus zou een totaal geven van 700/15 = 46 foto's en dan heb je de bijbehoende JPEGs nog niet eens. Zelfs met een D70 had ik al een 1GB kaartje en voldoet dus die CDR al niet meer.

    Externe HDD als back-up.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

      CD-Rs of DVD-Rs zijn te onbetrouwbaar om lang dingen op bij te houden, ook die met de "speciale beschermlaag", "van de beste fabriek", "van een goed merk" of "met een verbeterde dye samenstelling".

      Beste is wat mijn voorganger zegt: backup op externe harddisk.

      Altijd meer dan 1 kopie bijhouden dus, waarvan er 1 veilig mag kapot/verloren gaan zodat je de andere kopie nog hebt om terug een 2e kopie uit te maken. Best is dus ook om 2 harddisks van een verschillend merk te kopen, zo voorkom je dat je 2 harddisks met eenzelfde fabricagefout koopt (zelfde moment van zelfde band) zodat ze alle 2 kort na elkaar zullen falen.
      blog

      Comment


      • #4
        Re: Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

        Op een dvdtje gaat meer.

        Delkin eFilm Archival Gold : http://www.calumetphoto.nl/item/DELGOLDDVDRI25/
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Fuji photo CD-R 80 min/700 Mb

          Ben het absoluut niet eens met een externe HD te gebruiken als backup.
          toch niet zo'n enkel USB bakje.

          Ik zit dagelijks in de computer hard-en software wereld en heb al veeel meer usb-drives zien stukgaan dan CD/DVD's.

          Waar ik werk hebben wij naast onze online backup (fileservers met redundant opslag) op verschillende locaties brandkluizen staan waar al onze data op DVD's en CD's inzit.

          Regelmatig (elke x-aantal jaren) worden die cd's en dvd's getest en tot nu toe nog nooit problemen gehad.

          Wij gebruiken trouwens uitsluitend verbatim blanco media, hier hebben we de bester ervaringen mee
          Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
          Foto-Alex

          Comment

          Working...
          X