Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met huis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met huis

    Even de situatie schetsen:

    Vorig jaar kocht ik een huis en toen, ...

    Situatie:
    1. Compromis bij makelaar april 2009, woning was reeds leeg (meerdere maanden), kreeg op dit zelfde moment ook de sleutel al
    2. akte eind juni
    3. ondertussen zeer veel post voor de vorige huurders
    4. in mei brieven van een bank omtrent een afbetaling van een schuld, dus ik controleer eens bij de dienst bevolking of er nog iemand ingeschreven stond, zij bevestigden me telefonisch dat dit niet het geval was
    5. vanaf juni kreeg ik deurwaarders naar schatting een 25 tal, ...
    6. verder geïnformeerd, bleken ze beiden nog ingeschreven te staan op dit adres, maar alles zou in orde komen
    7. in augustus werd ik het beu en heb ik verder juridisch advies ingewonnen, blijkbaar is er niet te veel tegen te doen, behalve hetgeen in punt 7.
    8. op 1 september heb ik via de politie de procedure tot eenzijdige schrapping aangevraagd, zij kunnen/mogen/willen mij hier geen bewijs van geven dat deze is opgestart, ...
    9. deze procedure zou een aantal maanden duren (3tal, ...)
    10. een hele tijd geen post gekregen, dus ik dacht, het is ok
    11. vanaf eind januari kreeg ik terug post
    12. via een kennis, die toegang heeft tot bepaalde databanken informeer ik mij eens en blijkt dat deze twee nog steeds ingeschreven zijn op dit adres, ... (al heb ik ergens eens vermoeden dat ik opnieuw ingeschreven dien te gebruiken, ...)

    Telkens heb ik zoals het moet, de brieven teruggebracht naar de post, ...

    De verbouwing loopt goed, maar er staat wel voor enkele duizenden euro's aan materiaal dat onroerend is (gereedschap, keuken in opbouw, radiatoren, kranen, ...) en waar dus een deurwaarder beslag op kan leggen, ...
    Ook eens geïnformeerd bij diverse deurwaarders en die wisten mij doodleuk te zeggen dat ze daar makkelijk beslag op kunnen leggen, heb hierover rechtspraak geraadpleegd en het is dus effectief zo, ...

    Leef dus nu al een aantal maanden in onzekerheid en de schrik om in een leeggehaald huis toe te komen zit er dus goed ik, heeft er iemand nog tips of ideeën?

    Ben beetje radeloos aan het worden en wil rechtszekerheid, ...

    Als jullie een deeloplossing hebben of iets anders, hoe klein ook, alles is welkom, ... waar ik eigenlijk interesse in heb is of de politie mij een stand van zaken dient te geven of een afschrift van het pv, ...
    Last edited by Sprobach; 27 mei 2010, 19:07.
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  • #2
    Re: probleem met huis

    Volgens mij kan je gewoon aan de wijkagent vragen om die mensen ambtshalve te schrappen.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: probleem met huis

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Volgens mij kan je gewoon aan de wijkagent vragen om die mensen ambtshalve te schrappen.

      Dave
      Dit is reeds op 1 september gedaan (opstart procedure), wijkagent is komen vaststellen dat er niemand woonde en dat dit ook niet mogelijk was (keuken was uitgebroken en de badkamer was een zandbak).
      Maar vandaag blijkt bij een controle dat beide personen nog steeds ingeschreven staan, ...
      Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

      Comment


      • #4
        Re: probleem met huis

        Aangetekende brief naar politie en stadsbestuur - dan kan achteraf niemand komen zeggen dat ze het niet wisten, en jij hebt bewijs dat je gevraagd hebt de vorige eigenaars te schrappen.

        Telefonisch verkregen info en iets zeggen tegen de wijkagent helpt meestal niet - ik spreek uit ervaring

        Comment


        • #5
          Re: probleem met huis

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Aangetekende brief naar politie en stadsbestuur - dan kan achteraf niemand komen zeggen dat ze het niet wisten, en jij hebt bewijs dat je gevraagd hebt de vorige eigenaars te schrappen.

          Telefonisch verkregen info en iets zeggen tegen de wijkagent helpt meestal niet - ik spreek uit ervaring
          idd, spel spelen volgens de regels (= bewijzen verzamelen en je indekken). Is de notaris niet verplicht je te melden of er al dan niet een huurcontract loopt ten tijde van de verkoopsdatum?
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

          Comment


          • #6
            Re: probleem met huis

            Als die mensen huurder waren en ingeschreven zijn in dat huis hebben ze zonder opzeg van huurcontract eigenlijk nog steeds recht om daar te wonen. De kans dat ze daar op een bepaalde dag gewoon intrekken is dus ook reëel!
            In principe zou je hen aangetekend op de hoogte moeten stellen dat jij de nieuwe eigenaar bent en er zelf wil intrekken binnen drie maand.
            Nu is de kans wel klein dat ze een brief gaan ontvangen dat je naar je eigen adres stuurt.
            Je kan dan via de vrederechter een verzoek indienen deze mensen uit je huis te zetten wegens opzeg van huurcontract ... hij kan ze daartoe ook bij verstek dwingen.

            Ik weet van een gelijkaardig geval waar de huurders nooit reageerden op een schrijven en dus eigenlijk beweerden niet op de hoogte te zijn van een opzeg van het huurcontract. Ze hadden wel geen schulden.
            Het is zo dat de notaris u op de hoogte moest brengen als er een huurcontract is want bij aankoop gaan al de voor- en nadelen mee naar de nieuwe eigenaar, dus ook een huurcontract.

            Als die mensen uitgeschreven waren en nu terug ingeschreven, dan heeft de gemeente of politie een fout gemaakt want de gemeente moet aan de politie vragen een controle uit te voeren dat die daar wel degelijk wonen ... hetgeen bij een herinschrijving zeker niet het geval kan geweest zijn.

            Wat inbeslagname betreft, als jij van alles de correcte facturen hebt op uw naam en deze kan voorleggen dan kunnen die goederen al niet zo snel in beslag genomen worden ... of de deurwaarder gaat een stapje te ver om aan zijn geld te geraken voor de schuldeisers. Anders zou die ook een auto kunnen in beslag nemen van een toevallige bezoeker dat op de oprit staat ... zoiets kan natuurlijk niet.

            Ik zou me maar eens wat beter en correcter informeren en desnoods een advokaat op de zaak zetten via je rechtsbijstand ... je betaalt er uiteindelijk voor (als je dat hebt).
            Wetten veranderen continu en ook hetgeen ik hierboven vermelde kan ondertussen al anders zijn.
            Van horen zeggen en via een kennis ... opletten daarmee want officiëel verklaren die nooit hetzelfde!
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: probleem met huis

              Als de vorige bewoners huurders waren zijn ze volgens mij nu ook nog huurders. Het veranderen van eigenaar doet geen afbreuk aan het huurcontract, toch niet in geval van een geregistreerd contract, en dat is bij mijn weten toch wettelijk verplicht. Een geregistreerd contract dient door de nieuwe eigenaar ongewijzigd overgenomen te worden. Zou dus even nagaan of het huurcontract geregistreerd is. Indien niet, blijft de vorige huurder ook nog huurder na verkoop van het pand, maar heb je als nieuwe eigenaar geen rekening te houden met het bestaande contract.

              Maar neem toch maar contact op met een advokaat, zal wel wat geld kosten, maar woonzekerheid en rechtszekerheid zijn toch wat geld waard, niet? En het bespaart je later misschien nog een veel grotere financiële aderlating.

              Maar wat ik me eigenlijk afvraag: de vorige bewoners zijn spoorloos verdwenen en de badkamer was een zandbak
              Als ik in uw plaats zou zijn, dan zou ik toch een even een spade nemen en eens goed gaan graven daar. Of missschien beter de cel vermiste personen contacteren.
              Ben je zeker dat het er niet spookt.

              Groeten,
              Geert

              Comment


              • #8
                Re: probleem met huis

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als die mensen huurder waren en ingeschreven zijn in dat huis hebben ze zonder opzeg van huurcontract eigenlijk nog steeds recht om daar te wonen.
                Maar ook de plicht om huur te betalen, dus zou ik beginnen met een ontbinding van het huurcontract te vragen op basis van maandenlange achterstallige huur.
                Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                - Isaac Asimov-

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met huis

                  Ik heb dit ook voorgehad.
                  Bij mij stonden er mensen ingeschreven op mijn adres, en er was zelfs geen huis!!

                  Via de gemeente is dit wel snel opgelost.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met huis

                    De beste raad die ik kan geven is raad vragen aan wie het misschien kan weten.

                    1) de notaris die de akte opgemaakt heeft.
                    2) eventueel eens naar een vrederechter stappen.
                    3) eventueel de bevoegde schepen op de gemeente eens aanspreken. Heb daar ervaring mee. Een probleem die door de "bedienden" al maaaaanden aansleepte was na een telefoontje naar de bevoegde schepen s' anderendaags opgelost.
                    4) een advokaat: gaat zeggen dat je gelijk hebt, een zaak moet starten en de rekening sturen.
                    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem met huis

                      zolang een deurwaarder niet de aanwezige spullen opgeschreven heeft hoef je niks te vrezen, dan zal je je huis niet plots leeg aantreffen...
                      van het ogenblik de deurwaarder alles opgeschreven heeft , direkt op zijn kantoor verzet aantekenen en er kan geen beslag gelegd worden op die spullen...
                      http://www.jvs-photography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem met huis

                        Na opmaak van compromis en akte, ligt de verantwoordelijkheid bij de betreffende notaris, het is namelijk zijn plicht na te kijken of een huis verkoopbaar is of niet, dat is gewoon zijn werk, gewoon de notaris verwittigen en alle post bij hem deponeren, jij hebt het huis gekocht, en indien iets niet klopt moest dat worden voorgelezen bij akte, hier zijn ofwel de verkoper en/of de notaris verantwoordelijk, anders kon het huis gewoon niet verkocht worden.

                        Maar er is ook nog iets dat niet klopt, normaal zit tussen compromis en akte wettelijk een periode van vier maand.

                        Om op het moment van compromis reeds de sleutel te krijgen, moet zelfs ook een speciaal document worden opgesteld bij de notaris, dat moet worden goedgekeurd en ondertekend door de vorige eigenaar, allemaal nogal eigenaardig.
                        Last edited by Guest42; 25 februari 2010, 12:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem met huis

                          Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                          Maar ook de plicht om huur te betalen, dus zou ik beginnen met een ontbinding van het huurcontract te vragen op basis van maandenlange achterstallige huur.
                          Dat zou ik zeker niet doen want het kan jaren duren voor ge ze buiten krijgt met deze reden.
                          Wegens zelf bewonen na aankoop gaat veel sneller.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: probleem met huis

                            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                            ... Maar wat ik me eigenlijk afvraag: de vorige bewoners zijn spoorloos verdwenen en de badkamer was een zandbak
                            ...
                            Ik denk dat TS al begonnen was met het verbouwen van z'n "aanwinst" en dat er daarom geen keuken en badkamer meer was.
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #15
                              Re: probleem met huis

                              Een kleine update:

                              We zijn nu een aantal maanden verder, net voor ik op reis vertrok (eind maart) heb ik via de politie en de stad een document bekomen waarin verduidelijkt wordt dat er op het huidige adres niemand ingeschreven is en de procedure voor ambtshalve schrapping lopende is.

                              Dit document is echter maar te verkrijgen op het moment dat de procedure zo goed als afgelopen is (ondertussen ook wel weer 2 maanden geleden), dus ik had hoop!

                              Nu een tijd terug moest ik op het stadhuis zijn en passeerde ineens eens de dienst bevolking en vroeg meer duidelijkheid.

                              Die wisten mij te zeggen dat dit eind vorige maand op het college zou komen en dat dan alles definitief in orde zou zijn.

                              Nu vandaag zaten de kiesbrieven in de brievenbus? Dus ga ik ervan uit dat er toch iets fout is.
                              Ook heb ik vandaag post gekregen dat er een kredietrekening is geopend die al ferm in het rood staat, ...

                              Iemand nog tips wat ik nu nog zou kunnen doen?

                              Probleem is dat ik niet gedomicilieerd kan worden op dat adres zolang dat zun hierop ingeschreven staan!
                              Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

                              Comment

                              Working...
                              X