Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke belichtingsmeter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke belichtingsmeter?

    Ik weet niet of dit het goede forum is, maar ik ben op zoek naar een goede belichtingsmeter die ik zowel in studiofotografie als strobist kan gebruiken?
    Waarop moet ik letten en wat is de gemiddelde kostprijs?
    Canon Eos 40D, 24-70L, 100-400L IS, Sigma 150 macro, 17-85 IS, 70-300 IS, 50mm

  • #2
    Re: Welke belichtingsmeter?

    Hoe meer je betaald, hoe meer je er voor terugkrijgd...

    Ik heb een digipro van Gossens. Heel tevreden van.
    Je kan flitslicht meten, omgevingslicht, maar niet de relatie tussen bijde. Dat is rekenwerk.

    Een seconic 358 kan dat wel maar kost ook meer. Seconic is het laatste hald jaar wel goedkoper geworden...
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: Welke belichtingsmeter?

      Ik gebruik de Kenko KFM-1100, dit is dezelfde als de klassieke Minolta lichtmeter.
      Doet wat ie moet doen en nog nooit problemen mee gehad.
      Kost iets van een 270€ dacht ik.


      Succes met je keuze


      Mvg,
      SB
      Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

      Comment


      • #4
        Re: Welke belichtingsmeter?

        Ik heb een Sekonic L-358 gekocht omdat die tamelijk waterdicht en schokbestendig is. Als dat er niet toe doet zou ik een Polaris Flash meter I kopen, die kun je soms nog vinden voor misschien 100 euro.
        Het hangt er wel een beetje vanaf wat je er allemaal mee wil kunnen. De meeste fotografen gebruiken tegenwoordig hun flitsmeter enkel voor opvallend licht meting. Daarvoor volstaat elke digitale flitsmeter. Wil je ook kunnen spotmeten dan moet je beter opletten wat je koopt.

        Comment


        • #5
          Re: Welke belichtingsmeter?

          ik heb mij een paar maand geleden een Sekonic L358 gekocht, en ben er zeer tevreden over. Ook de Sekonic L308 is goed, maar die heeft een beetje minder mogelijkheden dan de L358
          Sony A7III & Sony A7 RIII
          Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

          Comment


          • #6
            Re: Welke belichtingsmeter?

            Werk ook met de sekonic L-358.

            Voor mij prijs/kwaliteit toch één van de betere.
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

            Comment


            • #7
              Re: Welke belichtingsmeter?

              ik werk met een sekonic L-328, gebruik hem in studio, en strobist enkel als ik consistent light will uit meten op ruimere oppervlaktes... groepsfoto's bijvoorbeeld, of events...
              voor portretten is de lichtmeter van de camera meestal voldoende. Gebruik alleen opvallend licht flash gestuurd... zelden of nooit spot meeting...

              je kan ze soms interessant tweede hands vinden...
              Last edited by d_oracle; 27 februari 2010, 11:59.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Welke belichtingsmeter?

                Topic vraag is zowel voor studio als voor strobistgebruik. Weet niet waar accent ligt. Voor studio is lichtmeter idd handig en bovengenoemde types zijn goed.Ga je echter maar weinig in de studio werken, kun je ook een eenvoudigre ( en dus goedkopere) meter kopen.
                Voor strobist is een meter zonde van het geld.
                Kun je beter besteden aan je uitrusting. Voor de prijs van een sekonic heb je bijna complete strobistuitrusting, immers het basisprincipe van strobist is simpel en betaalbaar materiaal en veel zelfwerkzaamheid.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke belichtingsmeter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Baard Bekijk bericht
                  Voor strobist is een meter zonde van het geld.
                  Kun je beter besteden aan je uitrusting. Voor de prijs van een sekonic heb je bijna complete strobistuitrusting, immers het basisprincipe van strobist is simpel en betaalbaar materiaal en veel zelfwerkzaamheid.
                  Ik vind dit persoonlijk eigenlijk onzin. Een flitslichtmeter is voor een strobist even belangrijk als voor een studiofotograaf. Sinds de uitvinding van de digitale camera en vooral het histogram heb je strikt genomen die lichtmeter niet meer nodig, je kunt ook een paar testfoto's maken en telkens bijstellen. Maar dat is evengoed zo van toepassing voor in een studio als voor een strobist.
                  Volgens mij is het basisprincipe van een strobist dat je kleine losse flitsers gebruikt die normaal voor op de camera gebruikt worden. Heel veel (zoniet alle) strobisten gaan ook zelf creatief te werk bij het samenstellen van hun uitrusting, maar dat is volgens mij toch niet de essentie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke belichtingsmeter?

                    Ik heb mijn Sekonic L-358 bij Digitalrev in Hong Kong gekocht (klik!). Het duurt wel een dikke 3 weken eer hij geleverd is. De prijzen gaan wat op en neer volgens de wisselkoersen. Ik heb hem 165€ betaald, nu staat hij 190€

                    Comment

                    Working...
                    X