Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

    Hoi, heb hier een Elix LX-830B multimeter geerft van mijn vader. Omdat ik totaal geen kaas gegeten heb van multimeters weet ik bij god niet hoe ik bijvoorbeeld batterijen kan uittesten. Laat staan welk kabeltje ik in welk gaat moet stoppen. Iemand die me kan helpen... zou vnl voor het uittesten van batterijen gaan. Hoe plug ik de kabeltjes in en hoe kies ik wat op de draaischijf? Alvast bedankt!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

    Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
    Hoi, heb hier een Elix LX-830B multimeter geerft van mijn vader. Omdat ik totaal geen kaas gegeten heb van multimeters weet ik bij god niet hoe ik bijvoorbeeld batterijen kan uittesten. Laat staan welk kabeltje ik in welk gaat moet stoppen. Iemand die me kan helpen... zou vnl voor het uittesten van batterijen gaan. Hoe plug ik de kabeltjes in en hoe kies ik wat op de draaischijf? Alvast bedankt!

    Een batterij (SNEL) test je als volgt : Volt DC instellen in de range van je batterij (bv 12V DC) - volt meten - als de meting minder dan 15% van de nominale batterij waarde is de batterij leeg ...
    Het kan precieser maar dan moet je Ampere/Watt meten maar dat is meer ingewikkeld.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

      en goed nakijken hoe je de meter aansluit in functie van de te meten grootheid:

      stroom: meter in serie plaatsen
      spanning: parallel over de bron/belasting

      Mocht je stroom sturen door de spanningsmeter dan zal je meter geen lang leven beschoren zijn ...
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

      Comment


      • #4
        Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

        begrijp er niks van... schakelaar staat op V (met een vaste streep en enkele puntjes eronder), gekozen op het getal 20. De zwarte kabel zit in VmA en de zwarte zit in COM. Als ik nu een oude 9volt batterij neem, dan meet hij 11,69! Ik heb de rode pool natuurlijk tegen de postief van de batterij geplaatst. Wat doe ik verkeerd?
        Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

        Comment


        • #5
          Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

          Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
          begrijp er niks van... schakelaar staat op V (met een vaste streep en enkele puntjes eronder), gekozen op het getal 20. De zwarte kabel zit in VmA en de zwarte zit in COM. Als ik nu een oude 9volt batterij neem, dan meet hij 11,69! Ik heb de rode pool natuurlijk tegen de postief van de batterij geplaatst. Wat doe ik verkeerd?

          DCV: 20, rood in V<ohm>mA, zwart in COM ...
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

            volgens mij doe je alles juist, ik had hetzelfde probleem verleden maand, toen mat ik 380v op onze stopcontacten, ik wist niet dat ik op 3fazen overgeschakeld was
            alle gekheid op een stokje, de multimeter was kapot
            de kabels zitten inderdaad omgekeerd, maar zou je enkel een - voor het getal moeten krijgen
            450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

            Comment


            • #7
              Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

              Inderdaad had het verkeerd genoteerd... de rode zit in V(ohm)mA en de zwarte in COM.
              Resultaten blijven hetzelfde... dus meter defect?
              Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

              Comment


              • #8
                Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
                Inderdaad had het verkeerd genoteerd... de rode zit in V(ohm)mA en de zwarte in COM.
                Resultaten blijven hetzelfde... dus meter defect?
                Fluke kopen

                Comment


                • #9
                  Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                  Sommige digitale meters hebben geen indicatie dat de inwendige batterij bijna leeg is. Ze geven dan een foutieve uitlezing. Vervang de inwendige batterij eens en doe de meting dan opnieuw. Als je nog altijd 11,69V meet op een oude 9V batterij : meter dumpen en er eentje van de Lidl aanschaffen @ 4,99€ ofwel een Fluke 177 @ 300€.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                    Fluke kopen
                    En met een Fluke kan iedereen plots met een multimeter werken?

                    Neen.. ik huiver een beetje van de schrik als ik dit allemaal lees.
                    Blijf vooral verder proberen op batterijen en steek die 2 pinnen aub niet zomaar in het stopcontact.
                    Als je er echt niets van af weet kan je jezelf gewoon electrocuteren. En daar zijn soms nare gevolgen aan...

                    Als je de principes van spanning, stroom, wattage enzo niet kent of beheerst dan heb je met die multimeter een stukje gevaarlijk speelgoed geërfd..

                    Het is volgens mij trouwens nutteloos de spanning van een batterij te meten.
                    Dit is puur onbelast. En dan kan die batterij perfect 1,5V aangeven. Eens je daar
                    wat stroom van gaat vragen zal die 1,5V vrij snel wegzakken. Jij denkt dat je batterij nog goed is maar
                    in werkelijkheid kan ze geen vermogen meer leveren. Hier zie je al.. 1,5V = Spanning
                    Vermogen echter is dan weer iets helemaal anders.
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                      Nee, wil ik niet gezegd hebben maar een Fluke is meer vergevingsgezind.
                      Hij heeft auto-range om te beginnen, sta je op ohm en er is spanning gaat er niks kapot etc etc.
                      Uiteraard was de reactie Fluke kopen ook eerder ironisch bedoelt. Een amateur zal niet het geld spenderen aan een Fluke voor simpelweg een batterij uit te meten maar het blijft een toptoestel die zijn gelijke niet kent, een Nikon zeg maar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                        ... een Nikon zeg maar
                        Oeh.. jij begeeft je op glad ijs
                        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                          Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                          Oeh.. jij begeeft je op glad ijs
                          Toch niet. Ik heb namelijk beide.

                          Mvg.
                          Robert
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                            Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                            Oeh.. jij begeeft je op glad ijs
                            Het is overal aan het dooien

                            Comment


                            • #15
                              Re: Multimeter hulp gevraagd (Elix LX-830B)

                              Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                              En met een Fluke kan iedereen plots met een multimeter werken?
                              Een aantal jaren geleden heb ik een Fluke 11 gekocht (waarschijnlijk kan je die nergens meer vinden), dat is een multimeter waarmee bijna iedereen wel kan werken zonder een explosie te veroorzaken.
                              Daar zit geen functie op om stroom te meten, het is daar gewoonlijk dat het misgaat...
                              "Ik zal eens meten hoeveel stroom er nog op de batterij zit" is de meestvoorkomende meetfout van iemand die niets van elektriciteit kent.


                              Als die Elix multimeter een spanning van 11,96V meet op een oude 9V batterij, dan zal die multimeter een onbetrouwbare meting geven, en kan je er niet veel mee aanvangen.
                              Een nieuwe 9V batterij zal wel een iets hogere spanning hebben, maar het zal nooit meer dan 10V zijn. Een verse alkalinebatterij (1 cel) heeft een spanning van ongeveer 1,6V, in een 9V batterij zitten 6 cellen, de spanning zal dan waarschijnlijk ongeveer 9,6V zijn als ze net uit de verpakking komt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X