Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofje in zoekerbeeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stofje in zoekerbeeld

    Wanneer ik door de zoeker kijk van mijn Nikon D90 zie ik een stofje in beeld

    Wanneer de foto gemaakt wordt staat dit wel niet op de foto


    Weet iemand hoe dit komt ?

    Tips om sensor en camera te kuisen zijn ook welkom, ik heb tot hiertoe nog maar enkel de functie ( Beeldsensor reinigen ) in het menu van de Nikon gebruikt


    Of kent iemand richtprijzen voor service / kuisbeurt bij een fotowinkel of service point ?
    Waar vind ik die winkels in buurt van sint-niklaas ?
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

  • #2
    Re: Stofje in zoekerbeeld

    da's dan een stofje op je prisma (die het licht vanaf je spiegel naar je zoeker reflecteert) meestal zie je dat langs binnen, met de spiegel in zijn gewone houding (45 graden op beeld-as) dan heb je boven in je camera een matglas. Waarsch ligt het stofje daarop. een schoon hoekje van een papieren doekje kan dan al de truck doen. Anders voorzichtig uitblazen (met de mond, niet met 1000 druppeltjes speeksel erbij ) meestal is het dan wel opgelost.

    hopelijk helpt dit.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Stofje in zoekerbeeld

      Het stofje dat je door de zoeker ziet, dat zit waarschijnlijk op de spiegel of ergens in de zoeker.
      Terwijl je een foto maakt, dan klapt de spiegel op en en gaat ook de sluiter open, op dat ogenblik zit er dus niets meer tussen het achterste lenselement en de sensor.
      Je ziet het stofje dus alleen terwijl je door de zoeker kijkt, het komt niet op de foto.

      Als het stofje op de spiegel zit, dan zou je dat misschien nog wel kunnen wegblazen met een blaaspeertje (blaas nooit zelf in de camera, je wil niet weten wat er dan allemaal in de terechtkomt).
      Als het stofje ergens in de zoeker zit, dan kan je dat beter gewoon laten zoals het is, anders moet je de camera laten reinigen (die zal dan bijna helemaal uit elkaar moeten, en dat is niet goedkoop).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X