Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Canon Selphy?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Canon Selphy?

    Hallo,

    Via de zoekfunctie heb ik al heel wat info teruggevonden, maar niet alles wat ik wil weten ... (groenzweem, foto's vaak te donker, ...)

    Wij maken bijna al onze (geperonaliseerde) wenskaarten zelf. Dat doen we meestal in het formaat 21x10cm (20x10 is ook goed).
    We gebrukiken daarvoor fotopapier van HP en een "good old" HP 970Cxi.
    De kwaliteit van de afdrukken is prima en als geheel voldoet die oplossing nog steeds.

    Maar, je moet dus wel telkens een hele A4 fotopapier gebruiken. Ik los dat meestal op door al op voorhand kaarten te maken voor "komende" verjaardagen en dergelijke.

    Nu denken we aan een Canon Selphy systeem voor dit doel.
    Je kan pakketten kopen met verschillende papierformaten en we zijn dan ook verlost van die (dure) kleureninktpotten voor de HP970Cxi (de zwarte zijn betaalbaar).
    Die laatste zouden we dan wel willen blijven gebruiken voor ons regulier afdrukwerk, maar daar komt kleur niet zo vaak in voor.

    Zijn er hier mensen die goede/slechte ervaringen hebben met het Selphy systeem?
    Enig idee over de kostprijs van bv. een 20x10cm afdruk en een 15x10cm?
    Alle tips en info zijn welkom ...

    Alvast bedankt

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Ervaringen Canon Selphy?

    Zelf afdrukken is bijna altijd duurder dan bij de meeste afdrukcentrales, zeker als je met originele inkt werkt.

    Ik heb even bij Pixum naar wat prijzen gekeken, je hebt een 10x18cm afdruk voor maar 0,09 euro. Maar dan is het kaartje net iets kleiner dan 10x20cm.
    Als 19cm genoeg is, dan heb je nog een 13x19cm afdruk voor 0,17 euro, je moet er dan wel twee witte randjes afsnijden (vooraf het fotobestand zo maken dat het een 13:19 beeldverhoding wordt, de stukken die je er later af wil, die maak je wit door het canvas te vergroten). Zet ook geen tekst tegen de rand aan, want bij het afdrukken valt er altijd een paar millimeter af.
    Ze hebben blijkbaar hun maximale afmetingen aangepast, want toen ik vorig jaar communiekaartjes liet afdrukken was het nog maximaal 10x15cm en 13x18cm.
    Toen heb ik voor iemand kaartjes gemaakt van 10x18cm (13x18cm afdruk besteld), de witte randjes moest ik er ook zelf afsnijden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Canon Selphy?

      Ik heb zo'n ( ondertussen oud ) Canon selphy 501 printertje en de kwaliteit van dat ding is echt wel heel goed vind ik. Ook knap om te zien hoe dat ding zijn werk doet, papier gaat 4x over en weer, de derde keer zijn alle kleuren perfect, bij de vierde keer wordt er een glanslaag over gelegd.
      Last edited by Franciskine; 20 februari 2010, 17:05.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Canon Selphy?

        Ik heb een gelijkaardig Samsung toestel dat 10x15 prints doet. Inderdaad verbluffende kwaliteit. Enige nadeel is dat ik het ding beter had moeten beschermen tegen stof. Een tijdje niet meer gebruikt, en als er restjes stof op het transportsysteem komen kan je soms wel een hele hoop afdrukken weggooien. Dan wordt het wel duur.

        Soms gebruik ik het wel om eens een afdruk aan iemand mee te geven, maar een afdrukcentrale lijkt me beter voor grotere reeksen.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Canon Selphy?

          Al enige tijd eentje in gebruik en héél tevreden van.
          Het dient niet om honderden foto's af te drukken maar af en toe een paar.
          Voordeel is als je ergens foto's neemt dat je er ook direct een afdruk van kan maken.
          Wil je om 03u47 een foto afdrukken, dan kan je dat en via een afdrukcentrale moet ge wachten. Het heeft zo ook wat zijn voordelen.
          Wat de prijs per foto betreft ... hangt er wat van af waar je die setjes papier/inkt koopt, dat scheelt nogal van de ene winkel tot de andere.
          Zo'n duo-pack van een bepaald type kost bijvoorbeeld 49€ voor 200 prints, dat is 0,245€ per print ... niet echt overdreven om zelf te drukken en dan nogwel op postkaarten (ander papier kan nog goedkoper zijn).
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Canon Selphy?

            ik heb zelf een CP-330... Een van de allereerste toestelletjes die Canon zo uitbracht en ik gebruik die nog steeds vaak... OK, vergeleken met afdrukcentrales zijn de prints duurder maar je hebt ze direct en waar je maar wil omdat ze supercompact en lekker draagbaar zijn.

            Bij de Canon Selphy printers ben je wel gebonden aan max 10x15 prints dus niet groter.

            Moest de mijne het begeven, ik kocht er direct een nieuwe
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Canon Selphy?

              zelf ook gebruiker van de 740.
              Prints zijn idd veelal te donker, heb ondertussen een preset gemaakt in LR zodat dit probleem opgelost is.

              Groenzweem heb ik niet.

              Kostprijs per afdruk is idd duurder als je de inkt koopt in de winkel, maar je hebt er wel het gemak van.
              grote voordeel van dergelijke printers is dat de kwaliteit steeds dezelfde is, wat je niet altijd kan zeggen van inkjets

              T.
              My flickr space

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen Canon Selphy?

                Hallo,

                Ik leer elke dag bij
                Het is inderdaad niet de bedoeling deze printer te gebruiken voor grote oplages, daarvoor zijn de afdrukcentrales veel beter geschikt.
                Het is enkel voor de verjaardags- en andere evenementenkaarten die wij zelf ontwerpen en maken, en om af en toe eens een 15x10 foto af te drukken.
                Als ik mag samenvatten: meer positieve dan negatieve ervaringen?
                En de nieuwere types kunnen toch ook het (ongeveer) 20x10cm formaat afdrukken, want dat is voor ons het meest gebruikte formaat.

                Alvast heel erg bedankt voor deze bruikbare info

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen Canon Selphy?

                  Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
                  Prints zijn idd veelal te donker
                  Hier nog nooit last van gehad. Prints zien er net zo helder uit als wanneer ik ze laat maken bij een betere fotocentrale.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen Canon Selphy?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Hier nog nooit last van gehad. Prints zien er net zo helder uit als wanneer ik ze laat maken bij een betere fotocentrale.

                    Maak je gebruik van een profiel?
                    hier toch die ervaring op mijn Mac.
                    My flickr space

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen Canon Selphy?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Hier nog nooit last van gehad. Prints zien er net zo helder uit als wanneer ik ze laat maken bij een betere fotocentrale.
                      ik ook niet hoor... meestal liegt een printer er niet om met wat hij uitprint. Als je foto's bewerkt op een niet-gekalibreerd scherm, kan het perfect zijn dat jij ze op je scherm als helder genoeg beschouwt maar dat ze in weze te donker zijn.

                      ik gebruik ook geen profiel btw hoewel ik er wel over getwijfeld heb...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen Canon Selphy?

                        Hier ook een zeer tevreden selphy gebruiker. Foto's komen er soms iets donkerder uit, vooral bij binnenopnames heb ik gemerkt. Ik gebruik het toestel op reis om aan de plaatselijke bevolking een foto direct uit de camera te kunnen geven. Ook mijn postkaarten maak ik zelf met de printer.

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen Canon Selphy?

                          Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
                          Maak je gebruik van een profiel?
                          hier toch die ervaring op mijn Mac.
                          Mijn profiel is mijn rechter wijsvinger ... die dat op de ontspanknop van mijn camera drukt en nadien op de "Print" knop van de Selphy.

                          Ik neem die printer mee op verlof en print zelfs rechtstreeks vanuit de camera ... niet echt veel bewerking dus ... maar ook geen invloed door een slecht gecalibreerd scherm of zo.

                          Soms print ik ook wel vanaf de pc om wenskaarten en zo te maken ... lukt wel goed en zonder enige probleem. Ik gebruik ook dan geen profiel.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringen Canon Selphy?

                            Hier wordt de Selphy ook bijna uitsluitend op verlof gebruikt of bij gelegenheid voor een wenskaartje of zo.
                            Zeer tevreden over.
                            Kostprijs per print (10x15cm) = +/- 0,25 Euro
                            "Just do it !"

                            http://jr52.be/index.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen Canon Selphy?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Mijn profiel is mijn rechter wijsvinger ... die dat op de ontspanknop van mijn camera drukt en nadien op de "Print" knop van de Selphy.

                              Ik neem die printer mee op verlof en print zelfs rechtstreeks vanuit de camera ... niet echt veel bewerking dus ... maar ook geen invloed door een slecht gecalibreerd scherm of zo.

                              Soms print ik ook wel vanaf de pc om wenskaarten en zo te maken ... lukt wel goed en zonder enige probleem. Ik gebruik ook dan geen profiel.
                              Daar zit het verschil. Wanneer ik rechtstreeks van mijn camera of van de geheugenkaart print zien de foto's er goed uit. Wanneer ik ze echter van mijn Mac probeer te printen worden ze veel donkerder afgedrukt.
                              Vanop een Windows pc heb ik dit probleem ook niet, dus vermoed ik dat het aan de driver voor Mac OS ligt.
                              Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                              Comment

                              Working...
                              X