Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exacte kopies onderhoud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exacte kopies onderhoud

    Heb foto's op verschillende computers en soms ook in verschillende subdirectories.
    Als ik bepaalde foto's behandel of toevoeg wens ik een update te doen in andere dirs en subdirs (andere PC of laptop of harddisk) Hoe doen jullie dit om een exacte kopie te blijven behouden op die verschillende plaatsen? Dus enkel copy van nieuwe foto's of override van behandelde foto's. Zoiets als compare and update of synchronize data?
    Dank voor info.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: Exacte kopies onderhoud

    Ik gebruik het gratis progje "Syncback".

    Mijn pc heeft 4 inwendige HD's en één externe USB disk van 700 gig.

    Op C: staat Windows XP, Rawshooter, photoshop etc.... (80 gig)

    Op D: worden alle rawfoto's geplaatst.(120 gig)

    Op E: worden de bewerkte foto's geplaatst.(120gig)

    Op F: worden MP3, favorieten, tekstbestanden etc geplaatst.(120gig)

    Disk D:, E: en F: worden automatisch gesynchroniseert met/op de USB schijf.

    Op de Usb schijf wordt niet gewerkt.

    Iedere foto/bestand dat bijkomt of wordt verwijderd op de 4 schijven wordt ook op de USB schijf exact hetzelfde gehouden. Dus als je een foto weggooit op E: wordt die ook op de usb schijf weggedaan. Komt er een foto bij op E: dan komt dezelfde foto ook op de usb schijf.

    Gewoon de bron opgeven en natuurlijk ook het doel.

    vb: bron= C:\Documents and Settings\Favorieten\....doel= G: 700gig favorieten.

    Je kunt de synchronisatie automatisch laten gebeuren bij opstarten, inloggen, afsluiten, etc...

    Of het ook werkt via een netwerk weet ik niet maar je kan wel netwerklocaties aanklikken heb ik gemerkt. Het is altijd eens te proberen.
    Last edited by jo99841; 19 februari 2010, 00:58.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: Exacte kopies onderhoud

      Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
      Iedere foto/bestand dat bijkomt of wordt verwijderd op de 4 schijven wordt ook op de USB schijf exact hetzelfde gehouden. Dus als je een foto weggooit op E: wordt die ook op de usb schijf weggedaan. Komt er een foto bij op E: dan komt dezelfde foto ook op de usb schijf.
      Als ik het goed begrijp ... als je per ongeluk 500 foto's wist op uw E: ... dan zijn die ook direct weg op uw BU?
      In dat geval ... goed bezig zou ik zeggen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Exacte kopies onderhoud

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
        ... als je per ongeluk 500 foto's wist op uw E: ...
        Wat is dat voor zever?Per ongeluk 500 foto's wissen....

        En nee, de aanpassing (bijwerken )gebeurt pas als je synchroniseert, wat bij mij éénmaal per week is.

        Als jij het tweemaal per dag wil doen en telkens per ongeluk 500 foto's wissen .....mij niet gelaten.

        Zijt gij zo lomp of...
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #5
          Re: Exacte kopies onderhoud

          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
          Wat is dat voor zever?Per ongeluk 500 foto's wissen....
          Het is de eerste niet dat per ongeluk eens een map te veel verwijderd heeft en het pas later door heeft ... soms veel later. Vanwaar anders regematig topics van "Paniek, paniek, ik heb te veel gewist"?
          Een map te veel selecteren is hoogstens maar één keer klikken, veel moet ge daar niet voor doen en het kan iedereen eens overkomen ... ook die dat denken dat het hen nooit overkomt.
          Als je maar twee mappen hebt en er ontbreekt er eentje, dan zult ge dat wel rap door hebben maar als je er een paar honderd hebt en er is er eentje te veel weg, dan valt dat niet altijd direct op ... dan ben je nadien tevreden nog een BU te hebben.
          Trouwens ... er zijn ook mensen waar de pc al eens door anderen wordt gebruikt.
          Als jij het tweemaal per dag wil doen en telkens per ongeluk 500 foto's wissen .....mij niet gelaten.
          Ik synchroniseer hoogstens in één richting ... nieuwe bestanden kopiëren naar BU-schijf maar niet verwijderen ... zo speelt ge veel minder iets onbewust kwijt. Wilt ik echt iets definitief verwijderen, dan verwijder ik het nog eens op de BU-schijf wanneer nodig.
          De manier van synchroniseren zoals jij het doet is heel goed om op twee schijven altijd hetzelfde te hebben maar niet om een veilige BU te hebben dat u zowel tegen hardwarefouten als menselijke fouten beschermt.

          Zijt gij zo lomp of...
          In elk geval minder onbeschoft en zo te lezen blijkbaar ook niet zo "perfect" als gij!
          Zever, lomp ... proficiat! Mooie woorden op een forum en heel sympathiek.
          Moet ge daarvoor 53 jaar geworden zijn?
          Last edited by VerSeg; 19 februari 2010, 02:53.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Exacte kopies onderhoud

            Mannekes, kunnen we het beleefd, beschaafd en vooral on-topic houden?
            Alvast bedankt!


            On-topic : SyncToy doet de job voor mij...
            BD0910BE

            Comment


            • #7
              Re: Exacte kopies onderhoud

              Ik gebruik ook synctoy. Ben er tevreden van, werkt goed (alleen beetje traag als hij grote directories begint te controleren op verschillen maar ik vermoed dat het met andere programmas hetzelfde is)

              En daar kan je ook instellen of deletes ook worden gesynct of niet.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Exacte kopies onderhoud

                Een goeie backup policy is dat je, indien je geen gebruikt maakt van een degelijk raid systeem, je alles wat je lief hebt op minstens 3 plaatsen onderbrengt.

                TE veel mensen denken dat ze safe zijn omdat ze hun documenten op een externe hdd zetten. Terwijl deze externe HDD even onderhevig is aan mechanische defecten als een interne.

                Ik gebruik aperture, of lightroom (ben nog aan het beslissen)
                Alles wordt geimporteerd naar mijn hoofdschijf, in aperture heb ik een vault (backup) op mijn externe schijf. Mocht die vault falen heb ik nog altijd mijn timemachine (backuptool van apple) die behalve mijn documenten ook mijn main aperture library in het oogje houdt.

                Wanneer en hoeveel je gaat backuppen moet elk voor zich uitmaken. De TS doet het
                eens per week, voor mij persoonlijk vind ik dat veel te weinig. Ik laat mijn backup lopen zodra ik klaar ben met importeren. Dat kan dus 5x per dag zijn, maar ook soms maar 1 keer per week...

                Mensen denken pas aan een goede backup methode als het te laat is.
                Gisteren nog iemand met traantjes in de ogen bij mij gehad omdat de hdd van hun pc
                compleet gecrashed was. "En... De foto's van onze kleinste zijnen doop?? zijn we die dan ook kwijt?? want die waren nog niet afgedrukt"... yeps.. die ben je kwijt..

                Al bij al zijn er genoeg tools voorhande die je met een goede backup strategy kunnen helpen.
                Zoek zeker eens in de freeware en open-source wereld. Daar vind je best nog goede software en het kost je geen cent.
                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                Comment


                • #9
                  Re: Exacte kopies onderhoud

                  Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                  ... (alleen beetje traag als hij grote directories begint te controleren op verschillen maar ik vermoed dat het met andere programmas hetzelfde is)
                  Klopt! iets sneller is Robocopy... Nadeel? het heeft geen fancy GUI, het is een dos-programmaatje... met de /?-optie zie je alle mogelijke parameters. Succes!
                  BD0910BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exacte kopies onderhoud

                    Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                    Wat is dat voor zever?Per ongeluk 500 foto's wissen....

                    En nee, de aanpassing (bijwerken )gebeurt pas als je synchroniseert, wat bij mij éénmaal per week is.

                    Als jij het tweemaal per dag wil doen en telkens per ongeluk 500 foto's wissen .....mij niet gelaten.

                    Zijt gij zo lomp of...
                    Sorry, maar de werkwijze van Verseg moet ik toch 100%, wat zeg ik, 200% onderschrijven. Een deftige backup neem ook ik in één richting, als er op mijn backup schijf iets weg mag dan ga ik dat bewust én handmatig verwijderen, dat laat ik niet over aan één of andere synchronisatietool.
                    Want als jij per ongeluk toch eens iets verwijdert op je interne schijf, en dat eerst opmerkt NA je wekelijkse synchronisatie, dan ben je hetzelfde ook kwijt op je externe schijf.
                    Ik werk mee aan een tijdschriftje van een computerclub. Vorige maand plots geen directory meer te vinden op mijn interne schijf. Hoe ik die verwijderd heb ? Toaal geen idee.... (lomp hé ?)
                    Gelukkig nog een backup op de externe schijf. Ik zou dat euvel nu maanden over het hoofd hebben kunnen zien, mijn reservekopie zou er op mijn backupschijf nog altijd staan wachten. Met uw werkwijze was ik alles kwijt, tenzij ik het opgemerkt zou hebben vóór de volgende "synchronisatie".
                    Hopelijk heb je hier iets aan, ook als u NOOIT fouten maakt.
                    Last edited by nete; 19 februari 2010, 08:31.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exacte kopies onderhoud

                      Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                      Een goeie backup policy is dat je, indien je geen gebruikt maakt van een degelijk raid systeem...
                      Alleen jammer dat in een topic over backup altijd RAID in voorkomt.

                      Want RAID != Backup !!!!!!!!
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exacte kopies onderhoud

                        Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                        Klopt! iets sneller is Robocopy... Nadeel? het heeft geen fancy GUI, het is een dos-programmaatje... met de /?-optie zie je alle mogelijke parameters. Succes!
                        Kleine correctie... robocopy is geen dos-programmaatje, want 't draait onder Windows maar wel in een dos-prompt.

                        En is inderdaad supersnel maar geen idee of het ook sneller is dan synctoy want er moet sowieso een scan/compare gebeuren van iedere file.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exacte kopies onderhoud

                          Is Acronis® True Image Home 2010 een goed backup programma?
                          In mijn pc zit een C, D en E schijf en heb nog een externe USB F schijf.
                          Mijn OS is Windows 7 Ultimate 64- BIT.

                          Ook heb ik nog Norton Ghost 10.0 liggen maar ik geloof niet dat dit nog werkt met Win 7.
                          Er zit zelfs nog een CD bij met Norton Ghost 2003 en dit werkt maar onder win 98 geloof ik.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Exacte kopies onderhoud

                            Mijn oprechte dank voor de respons.
                            Stel vast dat ik niet alleen sta met dit soort problemen.
                            Tot hiertoe was mijn methode alles behalve adequaat; m.a.w. het systeem van ik zal dat later wel eens serieus uitvoeren en nu stel ik mij gerust met een copy en paste, want bij mij zal zo'n catastrofe niet gebeuren.
                            Ik heb me nu wel voorgenomen daar definitief paal en perk aan te stellen en dat is de reden waarom ik naar jullie werkwijze vroeg.
                            Er valt heel wat uit te leren en ga die les zo snel mogelijk in de praktijk omzetten. Nogmaals dank.

                            Henri
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Exacte kopies onderhoud

                              Ik zou toch nog twee externe harde schijven aanraden. 1 keer backup maken naar 1 schijf, de andere keer naar de tweede schijf. En in principe nog een offsite backup voor als er brand uitbreekt. Dat moet je natuulijk niet elke dag doen. Eventueel dvd'tjes op het werk bewaren. De foto's van mijn dochter staan op een webserver in het buitenland waarvan backups gemaakt worden

                              En inderdaad raid is geen backup. Ooit een raidcontroller de mist in zien gaan en de hele raid was weg, plus het feit dat als je iets wist op de raid het echt wel weg is.

                              -c

                              Comment

                              Working...
                              X