Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het blauwe gat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het blauwe gat

    The Blue Hole

    Is een beroemde maar ook beruchte duikplek in Dahab, vanwege de duikongevallen die hier met regelmaat gebeuren. The Blue Hole ligt 5 kilometer ten noorden van Dahab, per jeep in ca. 20 minuten bereikbaar.

    Bijna alle duikers die naar Dahab komen, hebben wel eens van The Blue Hole gehoord en willen er graag een keer duiken. Het is een groot gat in het rifplateau, van ongeveer 80 meter doorsnede en met een diepte van ongeveer 110 meter.

    Op een diepte van meer dan 50 meter bevindt zich ‘The Arch’, een kathedraalachtige doorgang die de rifwand met de open zee verbindt. Juist deze boog, de Arch, maakt The Blue Hole zo ‘berucht’. Er gebeuren hier af en toe duikongevallen. Duikers worden verleid onder deze Arch door te duiken, terwijl ze niet de juiste kwalificaties of het juiste materiaal hebben. Ze zijn slecht voorbereid, duiken bijvoorbeeld met een enkele tank, onveilig en dit heeft wel eens een fatale afloop. Daarom is een duik onder Arch door alleen geschikt voor goed opgeleide en voorbereide tech-divers.

    Iets ten noorden van The Blue Hole is nog een ingang, bekend als El Bells. Op weg naar El Bells zie je in de rotsen een aantal gedenkstenen van duikers, die verongelukt zijn. Je wordt er stil van.


    Last edited by Tropcal; 18 februari 2010, 00:10. Reden: verwijderen INDENT codes
    grt, TROPCAL
    www.tropcal.be

  • #2
    Re: Het blauwe gat

    eerlijk......vind het verhaal veeeel indrukwekkender dan de opname.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Het blauwe gat

      Ik vind het een mooie onderwater foto
      http://www.photo-patricske.be
      Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

      Comment


      • #4
        Re: Het blauwe gat

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        eerlijk......vind het verhaal veeeel indrukwekkender dan de opname.
        grt,bouk.
        Is ook zo in de werkelijk ... duikstek is eerder berucht door het verhaal maar is niet zo indrukwekkend onder water, voor mij persoonlijk eerder een ontgoocheling. Je hebt het altijd niet zoals je wilt hé, ook wat de foto betreft.

        Bedankt voor de reacties.
        grt, TROPCAL
        www.tropcal.be

        Comment


        • #5
          Re: Het blauwe gat

          Geslaagd wat betreft dieptezicht, wat niet altijd evident is bij onderwaterfoto's. Het heldere water speelde daarbij natuurlijk in je voordeel

          Comment


          • #6
            Re: Het blauwe gat

            Knap dieptezicht - wat een detail
            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

            Comment


            • #7
              Re: Het blauwe gat

              Knappe plaat met veel aandacht voor je compo
              mvg,
              Ludo V.

              Comment


              • #8
                Re: Het blauwe gat

                De foto is wat aan de magere kant.
                Het verhaal komt me bekent voor, ik ben er ook in geweest.
                Tot hoever ben je gegaan?
                Grt,
                Hexagon

                Comment


                • #9
                  Re: Het blauwe gat

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hexagon Bekijk bericht
                  Tot hoever ben je gegaan?
                  Tot het uiterste ... . Ik was er niet voor de Arch, ben hiervoor niet opgeleid, heb hiervoor noch ambities noch interesse. Wat ik kan vinden op 5 meter ga ik zeker niet dieper gaan zoeken.
                  grt, TROPCAL
                  www.tropcal.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het blauwe gat

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    eerlijk......vind het verhaal veeeel indrukwekkender dan de opname.
                    grt,bouk.
                    In het geheel niet akkoord !
                    Ik vind dit een sterke plaat met een mooi kleurverloop en vooral een berekloeke beeldopbouw. De duikers (op een goede plaats in het kader) worden door de mooie krul (koraal?) onweerstaanbaar naar beneden in het beeld gezogen. Het beeld krijgt hierdoor heel veel diepte en energie !Knap
                    Alleen de helderheid onderaan zou ik verdonkeren, ze verstoort de heerlijke beweging die in de plaat zit !
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het blauwe gat

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                      Alleen de helderheid onderaan zou ik verdonkeren, ze verstoort de heerlijke beweging die in de plaat zit !
                      Greetz, Kariboe
                      Van harte bedankt voor uw opbouwende commentaar. Ik heb de foto, zoals je terecht opmerkte, wat donker gemaakt zodat alles meer in harmonie overgaat. De oude versie kan je hier terug vinden zodat iedereen, indien gewenst, kan volgen.
                      grt, TROPCAL
                      www.tropcal.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het blauwe gat

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                        In het geheel niet akkoord !
                        Ik vind dit een sterke plaat met een mooi kleurverloop en vooral een berekloeke beeldopbouw. De duikers (op een goede plaats in het kader) worden door de mooie krul (koraal?) onweerstaanbaar naar beneden in het beeld gezogen. Het beeld krijgt hierdoor heel veel diepte en energie !Knap
                        Alleen de helderheid onderaan zou ik verdonkeren, ze verstoort de heerlijke beweging die in de plaat zit !
                        Greetz, Kariboe
                        akkoord
                        Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het blauwe gat

                          Toch wel benauwelijk jou verhaal, niets voor mij!!
                          Maar hier heb jij alles mooi vastgelegd, de duikers, de kleuren, de voorgrond....knap toch hoor!!
                          Gr Pascale
                          Eerlijkheid duurt het langst!!
                          Mijn website: http://www.degrafon.be/

                          Comment

                          Working...
                          X