Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 580EX II instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 580EX II instellen

    Om te beginnen, ja ik heb mijn handleiding gelezen.

    Maar ik zit met het probleem, dat ik eigenlijk niet weet hoe ik de hardheid van de flits instel?
    Ik lees zoveel over Kelvinwaarde en dergelijke maar kan hier niets van vinden, ook niet op de camera zelf, hoe of wat ik de flits instel.
    Heeft iemand hier een degelijke tutorial/uitleg over?
    Ik weet uiteraard wel dat ik hem op M kan zetten en aan het wieletje draaien enzo, maar heb gewoon geen besef van die waardes.
    Wat is harder, wat is minder hard en dergelijke..

    Waarschijnlijk een domme vraag, maar de zoekfunctie brengt mij niet echt veel op.
    Andy Lemaire

    andylemaire.be

  • #2
    Re: Canon 580EX II instellen

    De kleurtemperatuur van licht wordt aangegeven in Kelvin, deze is niet aan te passen op de flitser zelf, maar kan veranderd worden door kleurenfilters voor je flitser te plaatsen. Deze waardes hebben dus niets met de kracht van je flitser te maken. De standaard kleur van flitslicht is ongeveer 5600K, wat overeenkomt met "wit" licht. Zo is lamplicht (gloeilampen of halogeen) oranje van kleur en heeft een kleurtemperatuur van ongeveer 3200K. Hier kun je het engels nog meer over lezen over het gebruik van kleurenfilters bij je flitser.
    De hoeveelheid licht geef je aan op je flitser door deze in M te zetten en met het wieltje een gewenste kracht (1, 1/2, 1/4 enz) in te stellen. De waarde geeft aan hoeveel van het maximale vermogen dat je gebruikt. Hoe je deze waardes leert gebruiken is voor mij trial and error geweest. Probeer maar eens uit: zet je camera op een vaste instelling qua sluitertijd en diafragma en belicht maar eens een onderwerp met verschillende standen.
    ____________
    Everything has its beauty, not everybody sees it [Confucius]
    Website | Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Canon 580EX II instellen

      Bedankt voor je reactie, ik zal de link eens bekijken.
      Andy Lemaire

      andylemaire.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon 580EX II instellen

        Onlangs heb ik een 540EZ gekocht voor strobist doeleinden, bij het lezen van de handleiding stond er achterin een zeer interessante tabel. het richtgetal varieerd naargelang de zoominstelling van de flitser op 28mm full power heeft de flitser een rg van 28. Stel de zoom in op 105 mm dan heeft de flitser een Rg van 54.
        op 1/2 kracht krijg je dan op 24 mm Rg 19.8 en op 105 mm een Rg van 38.2.
        om de lichtsterkte/diafragma in te stellen werk je als volgt: stel de flitser op ongeveer 3 meter van je object/model, deel dan het Rg door 3 en je krijgt dan het F nr wat je moet instellen.
        Vb flits 1/2 zoom 24 mm Rg 19.8 = 19.8 : 3 = 6.6 afgerond f6.3
        foto nemen op de gewenste snelheid en je hebt een goed belichte foto.
        testen maar
        jammer genoeg staat dit tabelletje niet in de handleiding van de 580EX II
        De handleiding van de 540EZ kan je eenvoudig van het halen
        Sony A7III & Sony A7 RIII
        Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

        Comment


        • #5
          Re: Canon 580EX II instellen

          Ja klopt deze (ruwe) rekenmethode is al lang bekend. Gaat echter alleen op bij direct flitsen en zonder modifiers.
          Flits je via reflectiescherm, muur of plu dan is het een ander verhaal. Zelfde als je softbox/diffuser/grids gebruikt.
          Meten is weten. Gebruik dus altijd je meter van je camera door je histogram te checken.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 580EX II instellen

            inderdaad, deze berekening is reeds lang bekend en het is inderdaad voor rechtstreeks flitsen. Als je softboxen of paraplu's gebruikt, moet je inderdaad anders berekenen.
            Zeker weten is meten...
            Sony A7III & Sony A7 RIII
            Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

            Comment

            Working...
            X