Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coax aansluiting onder de grond: 130m

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Coax aansluiting onder de grond: 130m

    Beste,

    zoals de titel het al zegt zit ik de volgende situatie:

    We gaan straks ten lande gaan wonen.
    We hebben de elektriciteit even bekeken.
    In de straat staan de palen (telenet en Eandis), maar wij wonen 120m van de straat weg (een stuk landbouwgrond ligt ervoor). Op 60m van de straat staat een paal (op onze oprit) en nog eens een paal vlak naast ons huis (dus 2 eindpalen)
    3 x 230V is beschikbaar, momenteel 2 x 230V aangesloten.
    Van straat tot aan de oprit hangt een kabel in aan de palen van 16mm². Indien een elektrisch vuur aanligt (2500W) en je start een slijpschijf (2000W), dan kom ik kortstondig tot aan 205V. Je ziet de lamp even dimmen. Daarna stabiliseert dit zich tot 221V (indien geen verbruik, stabiele spanning van 230V).
    Ik zou een nieuwe aansluiting van 3 x 230V aanvragen (zodat een zwaardere compressor kan aangesloten worden (toekomstgericht)) met 40A.
    Tevens zou ik de paal aan het huis willen verzetten, aangezien er bij verbouwingswerken de living verruimd wordt, en de paal staat hiervoor in de weg. Ofwel heb ik geluk dat deze kosteloos verplaatst wordt (ik vrees ervoor), ofwel rekent Eandis een grote kost om de paal te verplaatsen. Hiermee heb ik wel nog steeds een spanningsval. Indien ik de spanningsval wil wegwerken, kan ik 'zelf' een kabel EXVB 4G50 in de grond leggen. Dan heb ik max 1.2% spanningsval (volgens berekeningen). Echter moet ik wel zelf voor die kabel zorgen (wat niet zo goedkoop is).
    Mijn vraag luidt dan ook als volgt:
    - zou dit toekomstgericht nodig zijn om een zwaardere kabel in de grond te plaatsen, of heb ik voldoende met die 16mm² die aan de palen hangt?
    - indien ik de paal zou laten verzetten, maar ik ondervind hinder van een spanningsval, komt Eandis die 16mm² verzwaren (op hun kosten), of is dit een kost van mij? Indien een kost van mij ben ik dan beter af waarschijnlijk met de kabel in de grond.

    Tevens ook de vraag: welke coax kabel moet ik meetrekken indien ik de palen wegneem? Ik heb dus een 130m coax kabel nodig (van straat tot in de woning), maar een klassieke is waarschijnlijk te licht om een goed signaal van Telenet te ontvangen zeker (momenteel hangt deze kabel ook aan de palen).

    Ik heb even gebeld naar Telenet en dezelfde mededeling gedaan, echter vertelden ze me dat indien de afstand meer dan 80m bedraagt, zij niet meer uitleg kunnen geven, maar ik een elektricien moet raadplegen hiervoor. Deze vertelde me dat dit idd een zwaardere kabel (PE14 of dergelijke) vergt.

    Ook het topic van enkele weken geleden http://forum.belgiumdigital.com/f59/...et-160216.html helpt me niet echt verder aangezien dit maar om 35m ging.

    Daarnaast kwam ik nog het volgende tegen (bladzijde 14 is dan van toepassing):


    Hier vertellen ze dat ik Telenet moet contacteren, en bij Telenet zeggen ze andersom.
    Dus 2 vraagjes:
    - gewoon kabel leggen en Telenet laten aansluiten, of eerst Telenet even ter plaatse laten komen?
    - iemand een idee welke kabel dit zou kunnen zijn (op z'n minst waarschijnlijk een zwarte PE14) en een kleine richtprijs van de kost van deze kabel?

    TV Vlaanderen is niet echt een optie: iedere TV heeft een decoder nodig + ik heb ook vaste telefoonlijn (voor de fax) en internet van doen => normaal goedkoper in een pack van bv. Telenet.
    Belgacom lijn kan ik aanschaffen (wel geen HD), maar ik vrees een beetje voor het TV gedoe (telefoon en internet zal wel in orde zijn).

    Alvast bedankt voor hints/tips/commentaren.

    Mvg

  • #2
    Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

    Zijn zonnepanelen een optie? Ik ben een noob wat dat betreft, zo maar een vraag

    Wat tv betreft, ooit komt de analoge switch off en dan heb je ook een decoder nodig voor elke tv. Maar met TV Vlaanderen digitaal heb je dan ook nog geen internet natuurlijk.

    Hier in Sint-Lambrechts-Woluwe heb ik Telenet laten kopen, maar er zit nog een andere kabel operator tussen, WoluTV. Telenet mocht niks doen van de straat tot aan mijn TV. Daar moest WoluTV de juiste kabel voor komen trekken. Diegene die hier binnen lag voldeed nl. niet. De vorige mensen hadden dat zelf gedaan, en die was dus niet goed voor HD/internet/telefoon.

    Misschien kan je naar een elektro zaak die Telenet verdelen en vragen of die niet kunnen komen? Als Telenet nog op die manier werkt.

    Succes.

    Comment


    • #3
      Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

      De kabel van 4x50mm² is inderdaad niet echt goedkoop (€24,3/lm).
      Palen verzetten, zelfs op je eigen grond, moet steeds in samenspraak met Eandis gebeuren. Hun zullen dan de berekeningen doen om de spanningsval in de limieten te houden. Er kan wel een tegemoetkoming (geld dus) gevraagd worden voor de gedane werken.
      Ivm de coax kan ik je niet verder helpen. Geef anders eens door van welke regio je bent per PM, misschien dat ik je aan een paar nuttige telefoonnummers kan helpen .



      Oorspronkelijk geplaatst door kurt002 Bekijk bericht
      Beste,

      zoals de titel het al zegt zit ik de volgende situatie:

      We gaan straks ten lande gaan wonen.
      We hebben de elektriciteit even bekeken.
      In de straat staan de palen (telenet en Eandis), maar wij wonen 120m van de straat weg (een stuk landbouwgrond ligt ervoor). Op 60m van de straat staat een paal (op onze oprit) en nog eens een paal vlak naast ons huis (dus 2 eindpalen)
      3 x 230V is beschikbaar, momenteel 2 x 230V aangesloten.
      Van straat tot aan de oprit hangt een kabel in aan de palen van 16mm². Indien een elektrisch vuur aanligt (2500W) en je start een slijpschijf (2000W), dan kom ik kortstondig tot aan 205V. Je ziet de lamp even dimmen. Daarna stabiliseert dit zich tot 221V (indien geen verbruik, stabiele spanning van 230V).
      Ik zou een nieuwe aansluiting van 3 x 230V aanvragen (zodat een zwaardere compressor kan aangesloten worden (toekomstgericht)) met 40A.
      Tevens zou ik de paal aan het huis willen verzetten, aangezien er bij verbouwingswerken de living verruimd wordt, en de paal staat hiervoor in de weg. Ofwel heb ik geluk dat deze kosteloos verplaatst wordt (ik vrees ervoor), ofwel rekent Eandis een grote kost om de paal te verplaatsen. Hiermee heb ik wel nog steeds een spanningsval. Indien ik de spanningsval wil wegwerken, kan ik 'zelf' een kabel EXVB 4G50 in de grond leggen. Dan heb ik max 1.2% spanningsval (volgens berekeningen). Echter moet ik wel zelf voor die kabel zorgen (wat niet zo goedkoop is).
      Mijn vraag luidt dan ook als volgt:
      - zou dit toekomstgericht nodig zijn om een zwaardere kabel in de grond te plaatsen, of heb ik voldoende met die 16mm² die aan de palen hangt?
      - indien ik de paal zou laten verzetten, maar ik ondervind hinder van een spanningsval, komt Eandis die 16mm² verzwaren (op hun kosten), of is dit een kost van mij? Indien een kost van mij ben ik dan beter af waarschijnlijk met de kabel in de grond.

      Tevens ook de vraag: welke coax kabel moet ik meetrekken indien ik de palen wegneem? Ik heb dus een 130m coax kabel nodig (van straat tot in de woning), maar een klassieke is waarschijnlijk te licht om een goed signaal van Telenet te ontvangen zeker (momenteel hangt deze kabel ook aan de palen).

      Ik heb even gebeld naar Telenet en dezelfde mededeling gedaan, echter vertelden ze me dat indien de afstand meer dan 80m bedraagt, zij niet meer uitleg kunnen geven, maar ik een elektricien moet raadplegen hiervoor. Deze vertelde me dat dit idd een zwaardere kabel (PE14 of dergelijke) vergt.

      Ook het topic van enkele weken geleden http://forum.belgiumdigital.com/f59/...et-160216.html helpt me niet echt verder aangezien dit maar om 35m ging.

      Daarnaast kwam ik nog het volgende tegen (bladzijde 14 is dan van toepassing):


      Hier vertellen ze dat ik Telenet moet contacteren, en bij Telenet zeggen ze andersom.
      Dus 2 vraagjes:
      - gewoon kabel leggen en Telenet laten aansluiten, of eerst Telenet even ter plaatse laten komen?
      - iemand een idee welke kabel dit zou kunnen zijn (op z'n minst waarschijnlijk een zwarte PE14) en een kleine richtprijs van de kost van deze kabel?

      TV Vlaanderen is niet echt een optie: iedere TV heeft een decoder nodig + ik heb ook vaste telefoonlijn (voor de fax) en internet van doen => normaal goedkoper in een pack van bv. Telenet.
      Belgacom lijn kan ik aanschaffen (wel geen HD), maar ik vrees een beetje voor het TV gedoe (telefoon en internet zal wel in orde zijn).

      Alvast bedankt voor hints/tips/commentaren.

      Mvg

      Comment


      • #4
        Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

        Voor die coax zou ik Eupen 7168 gebruiken. Dit is de zogenaamde 20mm coax. Deze zal op 130 meter toch nog 5.8db verzwakking geven.
        Richtprijs: 4à5 euro per meter . 130 meter 14mm kabel gaat nog 2 db meer verzwakking geven dus 8db.

        mir
        Last edited by mir; 16 februari 2010, 07:22.
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Voor die coax zou ik Eupen 7168 gebruiken. Dit is de zogenaamde 20mm coax. Deze zal op 130 meter toch nog 5.8db verzwakking geven.
          Richtprijs: 4à5 euro per meter . 130 meter 14mm kabel gaat nog 2 db meer verzwakking geven dus 8db.

          mir
          Beste,

          allen bedankt voor de reactie.

          Aangezien er geen reactie van Telenet kwam heb ik begin vorige week nog maar even teruggebeld.
          Om een lang verhaal (welgeteld 8 telefoons naar Telenet en zo'n 6.5 uur in totaal aan de muziektoon gehangen) kort te maken is er vandaag een persoon langs geweest. Bekeek dit eens en het stelde blijkbaar niet veel voor.
          Persoon zou gewoon vanaf de straat (+11 meter om tot bij de paal te geraken) volgende kabel trekken:
          Telenet-INTERKABEL PE14
          Zou geen probleem zijn voor de afstand van zo'n 130 à 140 m (tot aan de modem dus).
          Eventueel mocht ik zelfs de kabel die nu aan de palen hangt gebruiken (is zo'n 95m, waarschijnlijk een 20mm), dit onder de grond plaatsen (in wachtbuis natuurlijk), en dan op het einde bovenkomen en vanaf hier met PE14 naar het huis lopen (technieker zet deze 2 kabels aan elkaar) voor de resterende 40 meter.

          Ik ben benieuw wat we als resultaat hebben achteraf (wordt dus vervolgd).

          Comment


          • #6
            Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

            Als je die 20mm kabel die nu op de palen hangt ondergronds zou leggen heb je toch al 100 meter minder 14mm kabel nodig. En ook nog enkele db's winst tov volledig in 14mm te moeten plaatsen.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Coax aansluiting onder de grond: 130m

              Hallo Kurt,

              Ik ben heel benieuwd hoe het afgelopen is.
              Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie.
              Welke coax kabel heb je uiteindelijk geinstalleerd ?
              hoe is de kwaliteit ?

              Joost

              Comment

              Working...
              X