Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nauwere omschrijving thema van de maand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nauwere omschrijving thema van de maand

    Helaba,

    Ik wou even volgende bedenking met jullie delen …

    Sinds juni vorig jaar neem ik actief deel aan de “Challenge of the Month”. In de eerste plaats om bij te leren en niet zo zeer om te winnen.
    Telkens opnieuw kijk ik uit naar de commentaren op mijn eigen inzending, maar uiteraard ook hoe andere deelnemers het thema van de maand benaderen.

    Voor mij persoonlijk is een foto het vastleggen van een beeld en/of idee. Dit kan bvb door eens verder na te denken over een andere, al dan niet letterlijke, invalshoek.
    Zo kan men proberen het thema in te vullen op een originele manier waar niemand eerder reeds aan dacht, of, door het voor de hand liggende op een heel aparte manier in beeld te brengen.

    Wat me nu opvalt, is dat mijn eerste deelname (juni ’09: “bouten & moeren”) tevens de laatste was waarbij de deelnemer verplicht werd een bepaald voorwerp te fotograferen. Sindsdien hebben steeds de vagere, algemenere thema’s de voorkeur genoten.
    Op zich is dit geen probleem natuurlijk, behalve wanneer dit telkens als een “vrij onderwerp” wordt geïnterpreteerd met enkel de “description” als enige link naar het thema. (aan de comments te zien , zijn er blijkbaar nog enkelen die er zo over denken)
    Voor alle duidelijkheid: dit is géén commentaar op het keuringsorganisme Spooky

    Om te vermijden dat iemand, bij wijze van spreke, een lukrake foto instuurt zolang den uitleg maar klopt, dacht ik aan het volgende …
    De ene maand keuze uit onderwerpen als: sleutels, brievenbussen, perforators, … (nadruk op het voorwerp)
    De maand erop: nieuw, textuur, water, … (nadruk op de invalshoek)
    En dan misschien eens een bepaalde techniek opleggen: sluitertijd van 3 seconden, … (nadruk op wat men allemaal kan doen met éénzelfde camera-instelling)

    ’t Is natuurlijk maar een ideetje, maar het zal in ieder geval het werk van Spooky verlichten. Door het beperken van het thema, strijdt men mijns inziens meer met gelijke wapens en wordt de challenge uitdagender …

    Greetz,
    Fille (humble )
    -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
    -= We are the vandals =-

  • #2
    Re: Nauwere omschrijving thema van de maand

    Ik kan me vinden in wat je schrijft. Ik heb al net het zelfde gedacht. Door de vage themas vind ik ook dat er steeds te veel van hetzelfde te zien is. (splaches, druppeltjes enz..zijn steeds weerkerende foto's die altijd wel ergens in het thema passen). Ook meer fototechnische thema's(zoals lange sluitertijd zoals je aanhaalt), en eventueel thema's weg van de (mini) studio zouden voor mij ook meer aan bod mogen komen. Maar ja, aan de stemmingen te zien, zijn we niet in de meerderheid.

    Ik wil zeker nog eens benadrukken dat ik ook geen kritiek wil geven op Spooky's werk.Ik apprecier ten zeerste de manier waarop hij deze challenge in goede banen leid en ben ervan overtuigd dat dit een geen gemakkelijke taak is, die veel van zijn "vrije" tijd zal vergen.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: Nauwere omschrijving thema van de maand

      Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
      Om te vermijden dat iemand, bij wijze van spreke, een lukrake foto instuurt zolang den uitleg maar klopt, dacht ik aan het volgende …
      De ene maand keuze uit onderwerpen als: sleutels, brievenbussen, perforators, … (nadruk op het voorwerp)
      De maand erop: nieuw, textuur, water, … (nadruk op de invalshoek)
      En dan misschien eens een bepaalde techniek opleggen: sluitertijd van 3 seconden, … (nadruk op wat men allemaal kan doen met éénzelfde camera-instelling)

      ’t Is natuurlijk maar een ideetje, maar het zal in ieder geval het werk van Spooky verlichten. Door het beperken van het thema, strijdt men mijns inziens meer met gelijke wapens en wordt de challenge uitdagender …
      Ik vind je voorstel een héél goed idee
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Nauwere omschrijving thema van de maand

        Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
        Ik vind je voorstel een héél goed idee
        Persoonlijk vind ik dit een prachtig voorstel en ik denk wel dat Spooky aan dit voorstel wel gevolg geeft. Als ik Spooky een beetje ken weet ik dat hij altijd wel open staat voor vernieuwende goede ideeën.

        We mogen echter wel niet uit het oog verliezen dat we bepaalde groepen niet discrimineren. Bij mijn weten zijn er nog steeds heel wat deelnemers die werken met compact camera en niet beschikken over een reflex camera. Dit heeft als gevolg dat als je opdrachten gaat opleggen op basis van techniek ( bv. sluitertijd van 3 sec zoals je eerder aanhaalde ) , je bepaalde groepen het wel moeilijker maakt.

        Grtz Tigo
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Nauwere omschrijving thema van de maand

          Ik heb met grote belangstelling dit topic gelezen.

          Ik kan de TS enigszins begrijpen maar ik hoop dat ook de TS begrijpt dat het modereren en het aanbrengen van de thema’s niet zo eenvoudig en altijd lukraak kan worden aangeboden.

          In bijlage is een exel bestand te vinden waar per maand de aangebrachte Thema’s kunnen worden afgelezen.
          Citaat Planet13
          Wat me nu opvalt, is dat mijn eerste deelname (juni ’09: “bouten & moeren”) tevens de laatste was waarbij de deelnemer verplicht werd een bepaald voorwerp te fotograferen. Sindsdien hebben steeds de vagere, algemenere thema’s de voorkeur genoten.
          Het klopt enigszins wat Planet13 aanhaalt dat sinds Jun 09 geen onderwerp aan bod kwam waar de deelnemer verplicht werd een bepaald voorwerp te fotograferen. Doch werd sedert Jun 09 wel in de enquête regelmatig de keuze gelaten om een thema te kiezen waar de deelnemer gestuurd wordt tot het

          fotograferen van opgelegde voorwerpen;

          1. 10 Jul 09 = Creatief met voeding
          2. 01 Aug 09 = Hout
          3. 01 Sep 09 = Sleutels
          4. 01 Sep 09 = Vensters
          5. 01 Dec 09 = Textuur
          6. 01 Jan 10 = Hout
          7. 01 Feb 10 = Sleutels en/of slot

          Uiteraard mag men niet vergeten dat ik als moderator Thema’s kan aanbrengen maar dat het wel de Challengers zijn die via de POLL de uiteindelijke keuze maken. We moeten ons dan ook bij de beslissing van de meerderheid kunnen neerleggen.
          Citaat Planet13
          Op zich is dit geen probleem natuurlijk, behalve wanneer dit telkens als een “vrij onderwerp” wordt geïnterpreteerd met enkel de “description” als enige link naar het thema. (aan de comments te zien , zijn er blijkbaar nog enkelen die er zo over denken)
          Ook hier doet Planet13 min of meer een juiste vaststelling, doch ik ben de moderator die een foto valideert op navolging van de Challenge voorschriften. Ik ben niet het jurylid dat oordeelt over de foto zelf.

          Het klopt dat menig foto op het randje af van de interpretatie een onderwerp de validatie haalt. Ook het interpreteren en het beeldend tot uitvoering brengen van een onderwerp hoort bij het leerproces van het fotograferen. De jury die een foto beoordelen en de juiste score moeten geven zijn de Challengers zelf en niet de moderator.
          Citaat Planet13
          De ene maand keuze uit onderwerpen als: sleutels, brievenbussen, perforators, … (nadruk op het voorwerp)
          De maand erop: nieuw, textuur, water, … (nadruk op de invalshoek)
          En dan misschien eens een bepaalde techniek opleggen: sluitertijd van 3 seconden, … (nadruk op wat men allemaal kan doen met éénzelfde camera-instelling)
          Met bovenvermeld voorstel wil ik best in de mate van het mogelijke rekening houden.

          Maar men moet begrijpen dat dit voorstel niet altijd haalbaar is. Men mag niet vergeten dat ik (min of meer) op 10 maanden telkens 5 onderwerpen moet verzinnen dit zijn dus 50 thema’s per jaar.

          Verder zijn bepaalde onderwerpen ook gebonden aan jaargetijden.
          Ieder jaargetijde heeft zo zijn eigen karakteristieke fotografische eigenschappen dat men op tijd aan bod moet laten komen.

          Verder moet men ook rekening houden met de mogelijkheden van ieder deelnemer. Ook deelnemers met minder gesofistikeerd materiaal moeten hun kans kunnen wagen en mogen niet tot deelname worden uitgesloten, wegens gebrek aan gesofistikeerd fototoestel. Daarom heb ik nog nooit een macro thema aangeboden, maar zij die zich met macrolenzen en speciale toestanden willen uitleven, krijgen hiertoe op regelmatige tijdstippen hun kans om zich via de algemene thema’s uit te leven.

          De algemene thema’s laten juist de inzender of deelnemende Challenger toe zich uit te leven en te experimenteren zonder beknotting op zowel creatieve, fotografische, compositorische en toestel kennis.

          Citaat Erven
          Ook meer fototechnische thema's(zoals lange sluitertijd zoals je aanhaalt), en eventueel thema's weg van de (mini) studio zouden voor mij ook meer aan bod mogen komen. Maar ja, aan de stemmingen te zien, zijn we niet in de meerderheid
          Ook fototechnische thema’s komen regelt voor in de enquête zie maar:
          · 01/02/09 = DOF = Oefening op scherptediepte = Challenge Feb 09
          · 01/02/09= Symmetrie = Oefening in compositie
          · 01/04/09 = Transparant = oefening op hinderlijke reflectie
          · 01/05/09 = Terrasjes = oefening op straat fotografie
          · 01/05/09 = Doorkijkjes = Oefening compositie = Challenge Mei 09
          · 01/05/09 = Actie = oefening korte sluitertijden
          · 01/06/09 = Actie = oefening korte sluitertijden
          · 01/07/09 Silhouetten = Oefening tegenlicht = Challenge Jul 09

          Op13 maand werd 3 maal een fototechnisch thema gekozen wat neerkomt op + 25% van de Challenge.
          Het weren van deelnemers die zich graag uitleven in een mini studio is niet zo eenvoudig.

          In een jaar zijn er 12 maanden. Dit betekend dat er in de loop van een jaar 12 onderwerpen aan bod kunnen komen. Ik probeer dus met de aangeboden onderwerpen zoveel mogelijk iedereen zijn gading te vinden.

          Ik wil dan ook proberen, op TS zijn vraag in de mate van het mogelijke rekening houden.
          Is er een onderwerp men eens graag in de POLL wil voorstellen, stuur me dan een PM berichtje en ik probeer met het voorstel rekening te houden.
          Attached Files
          Last edited by spooky; 16 februari 2010, 13:15.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment

          Working...
          X