Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

warmwaterboilers. Trop est trop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • warmwaterboilers. Trop est trop

    Dinsdagnacht, 3 uur.
    Boem, gevolgd door lawaai van neerlopend water ...
    Jawel de warmwaterboiler (200l) is blijkbaar gebarsten en vlug naar beneden om de hoofdkraan van het water te sluiten ...
    telaat, al een heel deel staat onder water ... Blijkbaar is ie al vroeger beginnen lekken
    Nu, dit is de 5de boiler op 23 jaar tijd en dit wordt ons wel echt iets van het goede teveel.
    Jawel, hoor, veiligheidsklep wordt maandelijks getest, max. temperatuur is 60 ° waar we tot 75° mogen gaan, water is onthard met nog sporen van kalk want kalkvrij is zeer slecht... en last but not least geen garantie. juist 10 dagen na datum.
    Telefoon naar Siemens met uitleg en doorfaxen van de 5 facturen levert niets op. "Ja meneer, je hebt pech is wel niet normaal, maar allee het kan ... maar als je wil doen we een mooi voorstel en als het binnen de vijf jaar nog eens gebeurt heb je echt een probleem en komen we de zaak eens onderzoeken ..." Op de vraag om eventueel nu al even te komen zien wordt honend gelachen met de zin "Meneer heeft zelf zijn isntallatie gedaan zekers ..." antwoord ik heel ergerlijk dat dit vooreerst geen zekerheid is en dat dit in fiete niets ter zake doet als je handelt volgnes hun voorschriften en aanbevelingen en dat inderdaad, helaas, de installatie wel door een door hen erkend installateur is gebeurd en dat ik deze boodschap aan hem zal doorgeven.
    Heb vriendelijk bedankt en dan maar gemeld dat dit naar testaankoop gaat.
    Enfin.
    We zijn op zoek naar alternatieven en veel is er niet.
    We stoken volledig electrisch en voor de deur is er geen gasleiding aanwezig.
    Voor aardolie moeten we alles uitbreken en een brander ... voorzien en daar denken we zelfs niet aan.
    Rest nog ofwel opnieuw een boiler of een doorstroomverwarmer.
    Een boiler ? neen, ik ben nu voor de vijfde keer geconfronteerd met waterellende en werkellende en dit is iets teveel.
    Dus een doorstroomverwarmer.
    Deze moet enkel dienen voor de badkamer. Geen douche, wel een ligbad van 165 op amper 50 cm breed, dus niet zo'n moderne zwemkom.
    ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort van waterproductie ?
    We hebben 3-phasige elektriciteit tot 35 A .
    Alvast bedankt.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 13 februari 2010, 09:42.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: warmwaterboilers. Trop est trop

    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Dinsdagnacht, 3 uur.
    Boem, gevolgd door lawaai van neerlopend water ...
    Jawel de warmwaterboiler (200ml) is blijkbaar gebarsten en vlug naar beneden om de hoofdkraan van het water te sluiten ...
    200ml is wel een erg kleine boilerinhoud. Een flesje cola is al 250ml.
    In mijn vorige woning heeft een Daalderop 200l boiler 22 jaar probleemloos gewerkt.
    Zo te horen waren die 5 boilers allemaal van Siemens. Ikzelf zou na de tweede al voor een ander merk gekozen hebben.
    Last edited by notex; 13 februari 2010, 09:33.

    Comment


    • #3
      Re: warmwaterboilers. Trop est trop

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      200ml is wel een erg kleine boilerinhoud. Een flesje cola is al 250ml.
      In mijn vorige woning heeft een Daalderop 200l boiler 22 jaar probleemloos gewerkt.
      Zo te horen waren die 5 boilers allemaal van Siemens. Ikzelf zou na de tweede al voor een ander merk gekozen hebben.
      Ik zou liever een antwoord hebben op de vraag ... Ik ga niet discuteren over kwaliteit van dit over ander merk ...
      Anderzijds in de keuken hebben we nu al 3 verschillende modellen gehad en daar hebben, hadden we hetzelfde probleem, want we koken nu water op het ogenblik dat we het gebruiken op de oude wijze.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: warmwaterboilers. Trop est trop

        Je hebt meer dan 20KW nodig om een aanvaardbaar warmwaterdebiet te krijgen, met die 20KW kom je nog niet in de buurt van wat de meeste doorstroomverwarmers op gas kunnen leveren.

        20KW halen uit 3x400V, daarvoor is er een stroomsterkte van 28,9A nodig (20.000W : 400V : 1,73 = 28,8A , het is een ohmse belasting).
        Dan zit je al bijna aan de limiet van je 3x35A die er binnenkomt. Staat er dan nog een of ander apparaat ingeschakeld dat veel stroom verbruikt terwijl je onder de douche staat, dan kan je best wel een zaklamp klaarleggen.

        Je zal het ook wel aan de verlichting zien als je de warmwaterkraan opendraait.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: warmwaterboilers. Trop est trop

          mijn eerste boiler had ik 25 jaar.
          wel verschoten toen ik 'm verving...die was van gietijzer of lood/giet-ijzer zwaar
          ik heb 'n 2de man moeten bijroepen.

          vraagje :

          heb je altijd hetzelfde drukventiel gebruikt?
          staat daar 'n drukmeter op?
          want aan die knop mag je in principe niet draaien...meestal blijven die lekken.

          Comment


          • #6
            Re: warmwaterboilers. Trop est trop

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            200ml is wel een erg kleine boilerinhoud. Een flesje cola is al 250ml.
            In mijn vorige woning heeft een Daalderop 200l boiler 22 jaar probleemloos gewerkt.
            Zo te horen waren die 5 boilers allemaal van Siemens. Ikzelf zou na de tweede al voor een ander merk gekozen hebben.
            Ik denk dat Daalderop als enige de tank uit koper maakt in plaats van geëmailleerd plaatstaal.

            Misschien wordt het water teveel onthard in de installatie bij Purlut, en dan wordt dat wel vrij agressief tegen metalen. Ook een koperen boiler kan daar niet tegen. Ik heb ooit leidingen gezien die helemaal groen waren aan de binnenkant, er stond daar ook een apparaat om kalk uit het water te halen.

            Teveel kalk is volgens mij minder erg dan te weinig. Met teveel kalk zal de boiler om de zoveel jaar wel even open moeten om de kalk eruit te halen, met te weinig kalk kan je de boiler om de zoveel jaar vervangen omdat die doorgerot is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: warmwaterboilers. Trop est trop

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              20KW halen uit 3x400V, daarvoor is er een stroomsterkte van 28,9A nodig (20.000W : 400V : 1,73 = 28,8A , het is een ohmse belasting).
              Dan zit je al bijna aan de limiet van je 3x35A die er binnenkomt. Staat er dan nog een of ander apparaat ingeschakeld dat veel stroom verbruikt terwijl je onder de douche staat, dan kan je best wel een zaklamp klaarleggen.
              En dan hopen dat de TS echt 400V binnen krijgt, hij woont waarschijnlijk meer op het platteland of buiten de bebouwde zone aangezien er geen aardgas ligt wat bij mij ook zo is. Het zou wel eens kunnen dat hij maar 380V of misschien nog minder haalt en dan gaat het stroomverbruik weer omhoog. Ikzelf heb maar 210V van de zogezegde 230V die er zou moeten zijn. En dan zal hij met een boiler van 20kW al snel aan een stroom zitten boven 30A wat bijna zijn volledig beschibaar amperage is, dit betekend dat hij zal moeten opletten wat hij doet in huis, geen elektrisch fornuis, microgolf enz.. tijdens dat er iemand het bad vult of douche neemt.
              Om dan nog te zwijgen over de nieuwe kabel die er eventueel moet gelegd worden, een boiler die neemt zijn tijd om het water te warmen en die heeft een lager ogenblikelijk verbruik, met een doorstromer van 20kW zou het wel eens kunnen dat de TS ook nog eens een 5G6mm mag gaan leggen. (5G omdat de elektronica van die dingen meestal gevoed worden van 230V)
              Last edited by Alca; 13 februari 2010, 10:21.
              Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
              Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

              Comment


              • #8
                Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                Purlut, heb je 35 A op een net 3x400:230 of op een net 3x230 zonder nulleider ?
                Je kan dit normaal zien aan je teller: zitten daar 2 keer 3 draden in of 2 keer 4 ?

                Ik gebruik al jaren een elektrische doorstromer van 21 KW. Dat zou dus lukken indien je een 3x400/230 aansluiting hebt met 35 A. (Met een 3x230 net mag je het helaas vergeten).
                Best zou je in dat geval ook een voorrangschakelaar installeren, dat is een relais die, op het moment dat de doorstromer start, een aantal zware verbruikers afschakelt (wasautomaat, vaatwas, directe electrische verwarming.....), tot de doorstrommer stopt met verbruiken. De spoel van dat relais wordt dus gevoed door één van de draden die de doorstromer van stroom voorzien.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                  Hier tooch al enkele nuttige zaken gelzen waarvoor dank.
                  1) de ontharder is zo ingesteld dat er nog kalk aanwezig is, maar minder veel dan bij de ingang. Dus dat probleem is er niet.
                  2) Bij iedere vervanging hebben we ook de veiligheid vervangen omdat dit altijd één van de redenen is die men gebruikt om garantie te ontvluchten. Dus, dat is het ook niet.
                  Maar van boilers hebben we eerlijk gezegd de buik vol. De waterschade kan natuurlijk ook verhaald worden op de verzekering maar daar fronsen ze ook de wenkbrauwen als ze merken dat dit nu weer eens het geval is. De eerste maal is de breuk ontstaan tijdens een weekend waar we pas na één dag thuis zwommen ... Daar hebben we dekking gehad omdat na langdurig zagen en ... men de boiler heeft meegenomen voor onderzoek en er een constructiefout aan het licht kwam. De schade in vorm van opgenomen dagen vakantie voor het opruimen, ... die heb je steeds aan de vingers ...

                  Electriciteit.
                  De spanning waar we zitten is gelukkig heel stabiel (in onze huurwoning hadden we wel dat probleem).
                  Het is een 400V verdeeld over 3 phasen en een 0-leiding, dus, Nete, dank voor je opmerking, gelukkig zitten we met de goede aansluiting.
                  Merk, toen we 25 jaar geleden bouwden, electriciteit een enige mogelijkheid was voor verwarming, ... in huis. De aardgas lag er niet en zou er nooit komen (op papier). We woonden amper 6 maanden in de woning toen men kwam aankloppen of we niet geïnteresseerd waren in aardgas want ... Nu, als je pas hebt gebouwd in functie van, denk je er niet aan, de hele boel buiten te zetten en over te schakelen.

                  Dus, ik hoop met een doorstroomsysteem een haalbaar systeem te hebben.
                  Buiten persoonlijke directe verwarming is er geen Directe verwarming aanwezig.
                  Eandis is bereid na overleg en bewijs met de facturen aangaande de problemen 40A te leveren
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                    De elektriciteitsrekening zal hoger worden omdat je vooral overdag warm water nodig hebt (dat is toch zo op de meeste plaatsen). De warmteverliezen van de boiler vallen wel weg (de ketel kan nog zo goed geïsoleerd zijn, er zijn altijd verliezen), maar dat weegt niet op tegenover het veel goedkopere nachttarief waarmee je de boiler gewoonlijk opwarmt.

                    Maar als je elke 4 jaar een nieuwe boiler moet plaatsen, dan loopt die kostprijs ook wel veel te hoog op. Voor dat geld kan je wel wat meer betalen aan je stroomleverancier in plaats van aan de loodgieter.

                    Je zal wel moeten opletten wat je allemaal tegelijk inschakelt (wasmachine, droogkast, kookplaten, microgolf...), want zelfs met 40A heb je niet zo heel erg veel overschot.
                    Als je eventjes over die 40A gaat, dan zal de stroom nog niet direkt uitvallen, het duurt een tijdje eer de zekering uitvalt bij een kleine overbelasting. Ik denk zelfs dat je er een half uurtje 50A kan doorkrijgen voor die uitvalt (het is een trage zekering). Er is dus wel een beetje reserve. Maar als iemand het eten klaarmaakt terwijl je wil douchen, dan kan dat wel eens een koude douche worden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De elektriciteitsrekening zal hoger worden omdat je vooral overdag warm water nodig hebt (dat is toch zo op de meeste plaatsen). De warmteverliezen van de boiler vallen wel weg (de ketel kan nog zo goed geïsoleerd zijn, er zijn altijd verliezen), maar dat weegt niet op tegenover het veel goedkopere nachttarief waarmee je de boiler gewoonlijk opwarmt.

                      Maar als je elke 4 jaar een nieuwe boiler moet plaatsen, dan loopt die kostprijs ook wel veel te hoog op. Voor dat geld kan je wel wat meer betalen aan je stroomleverancier in plaats van aan de loodgieter.

                      Je zal wel moeten opletten wat je allemaal tegelijk inschakelt (wasmachine, droogkast, kookplaten, microgolf...), want zelfs met 40A heb je niet zo heel erg veel overschot.
                      Als je eventjes over die 40A gaat, dan zal de stroom nog niet direkt uitvallen, het duurt een tijdje eer de zekering uitvalt bij een kleine overbelasting. Ik denk zelfs dat je er een half uurtje 50A kan doorkrijgen voor die uitvalt (het is een trage zekering). Er is dus wel een beetje reserve. Maar als iemand het eten klaarmaakt terwijl je wil douchen, dan kan dat wel eens een koude douche worden.
                      Klopt hoor, maar ...
                      Je leert daarmee leven en je wast je op ogenblikken dat je niet kookt. Ik heb dat al eens geprobeerd om en te koken en mij te wassen maar dat is heel moeilijk werken ...
                      Verder staat ons wasgoedmachine steeds zo ingesteld dat die 's nachts draait.
                      Een droogkast komt er niet in evenmin een vaatwasmachine.
                      Onze microgolf heeft voor zover ik me kan herinneren als 2x op gestaan

                      Ook met een warmwaterboiler moet je zuinig omspringen want 200l aan 60° voor drie mensen is nu niet om hard te roepen ...
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 13 februari 2010, 12:14.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                        In ons vroeger appartement hadden we een doorstromer voor het bad.
                        We hadden regelmatig problemen van te weinig waterdruk, en dan schakelde dit systeem over op een lagere verwarming, dus was het bad of douchewater niet warm genoeg. Ook hebben we telkens na ongeveer 11 à 12 jaar een nieuwe moeten plaatsen. Eén of ander onderdeel was dan stuk en niet meer te vinden wegens te oud, met de erbijkomende aanpassingen van leidingen, aansluitingen, enz....

                        Comment


                        • #13
                          Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                          Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                          In ons vroeger appartement hadden we een doorstromer voor het bad.
                          We hadden regelmatig problemen van te weinig waterdruk, en dan schakelde dit systeem over op een lagere verwarming, dus was het bad of douchewater niet warm genoeg. Ook hebben we telkens na ongeveer 11 à 12 jaar een nieuwe moeten plaatsen. Eén of ander onderdeel was dan stuk en niet meer te vinden wegens te oud, met de erbijkomende aanpassingen van leidingen, aansluitingen, enz....
                          We zitten met een drukregelaar ...
                          Nu, indien kapot en te vervangen maar geen waterschade zoals we nu al 5 x meemaken heb ik daar minder probleem mee. Trouwens 11 is 2 x en een chique meer dan 5

                          Ondertussen heel nuttige info gekregen van Nete waarvoor dank.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                            @ black b@ndit: inventum maakt ook boilers met koper kuip ( meer gekend voor de indirecte cv boilers )


                            boilers met geemaileerde kuip die uit elkaar knallen:

                            1: veiligheidsgroep defect en/of geen vrije uitlaat voor overtollige druk

                            2: beschermanode vergaan ( maw geen onderhoud van boiler) en hierdoor wordt kuip van de boiler opgevreten ipv anode met ene gaatje tot gevolg

                            3: boilers van slechte kwaliteit ( 2de rangs boilers : met "zichtbare" productiefouten die onder andere merknaam hun weg vinden naar de winkels ( bv beschadigde emaillelaag ( je hoort die kraken bij drukproef...) ook gevoelig aan knal fenomeen

                            4: stoompotten met defecte aquastaat ( en veiligheidsaquastaat) die blijven doorgaan.... ( en nee: een standaard veiligheidsgroep is niet geschikt voor hoge temperaturen en/of stoom...)

                            5: koper leidingen aan stalen boiler... aansluiten in kunststofleidingen vermijden dit "batterijeffect"


                            vele siemens boilers zijn met anode door kuip (geschroefd met tegenmoer) ipv op flens met weerstand

                            totaal absurd, en indien niet vervangen en de magnesiumanode opgeteerd is dan is er niets meer dat de afdichting in stand houd, met spuiterke tot gevolg


                            als je een doorstroomverwarmer neemt let erop dat je een elektronische neemt, dit om het gebruik van thermostatische bad of douchekranen mogelijk te maken

                            bij stiebel kan je er hebben tot 27 kw klik of klik

                            maar dan zal je zeker zo een voorrangschakelaar moeten toepassen
                            Last edited by harryballector; 14 februari 2010, 19:21. Reden: paar dingen vergeten he...
                            Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

                            Comment


                            • #15
                              Re: warmwaterboilers. Trop est trop

                              Wij hebben hier jaren geleden afscheid genomen van onze boiler en zijn overgeschakeld naar een doorstromer (op gas) en zijn er tevreden over.

                              Comment

                              Working...
                              X