Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

    Gisteren in het nieuws, In Gent heeft een dokter bij een patiente een neus terug aangezet, nadat deze werd afgebeten door een hond, bij het herstel werden bloedzuigers ingezet, ik dacht dat dat iets was van een eeuw geleden, maar wordt blijkbaar nog gebruikt.

    Last edited by Guest42; 13 februari 2010, 07:05.

  • #2
    Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

    Dat is zelfs nog steeds zeer actueel. De bloedzuigers scheiden een stof af die de bloedstolling afremt en dus op deze manier de doorbloeding blijft stimuleren... wat anders een zéér groot probleem is bij "verwijderde" lichaamsdelen.

    Maar wees gerust, 't is nie dat ze die beestjes uit de sloot gaan vissen en rechtstreeks op uw neus zetten hè! 't Zijn speciaal gekweekte soorten die ze gebruiken en die zetten ze met een soort gaasverband op uw lijf.

    Zéér nuttige toepassing!

    Ik denk trouwens dat uw link niet helemaal juist is... er moet nog een ")" achter:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedzuiger_%28worm%29

    Comment


    • #3
      Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

      Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
      Dat is zelfs nog steeds zeer actueel. De bloedzuigers scheiden een stof af die de bloedstolling afremt en dus op deze manier de doorbloeding blijft stimuleren... wat anders een zéér groot probleem is bij "verwijderde" lichaamsdelen.

      Maar wees gerust, 't is nie dat ze die beestjes uit de sloot gaan vissen en rechtstreeks op uw neus zetten hè! 't Zijn speciaal gekweekte soorten die ze gebruiken en die zetten ze met een soort gaasverband op uw lijf.

      Zéér nuttige toepassing!

      Ik denk trouwens dat uw link niet helemaal juist is... er moet nog een ")" achter:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedzuiger_%28worm%29
      Bedankt Geert,

      Ik dacht dat dat iets was van 100 jaar geleden, maar blijkbaar niet dus, we leren terig bij.

      Comment


      • #4
        Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bedankt Geert,

        Ik dacht dat dat iets was van 100 jaar geleden, maar blijkbaar niet dus, we leren terig bij.
        Zeker en vast niet !!
        Komt idd veelvuldig voor.

        Misschien eens naar Rambo II of was het nu III zien ,denk dat die geen RIZIV tussenkomst had gekregen nadien.
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ik dacht dat dat iets was van 100 jaar geleden, maar blijkbaar niet dus, we leren terig bij.
          Net zoals maden worden gebruikt om dood vlees in een wonde te verwijderen.

          Comment


          • #6
            Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

            Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            Net zoals maden worden gebruikt om dood vlees in een wonde te verwijderen.
            Inderdaad, wordt gebruikt bij open wonden van diabetispatienten. Enkele maden worden in een zakje genaaid en op de wonde gelegd. Na bepaalde tijd wordt het zakje met de volgevreten maden vervangen tot de wonde terug zuiver is.
            De moderne wetenschap van tegenwoordig ...

            (om nog maar te zwijgen van bacteriofaag die in allerhande medicijnen kan gebruikt worden en gevonden wordt in rioolwater ...)

            Comment


            • #7
              Re: Is er een dokter in de zaal ? (Bloedzuigers)

              Net zoals er nog steeds aderlatingen gebeuren

              Comment

              Working...
              X