Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandhout

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandhout

    iemand 'n tip waar je rond hasselt, kant en klaar brandhout kan kopen aan 'n goeie prijs natuurlijk ?
    ik ben nu al bezig met mijn voorraad aan te leggen voor volgend jaar, maar dat moet eerst drogen.
    'n paar kub zou ik nu kunnen gebruiken of evt 4 (we delen hier door 2).
    geen den maar middeltraag brandend hout...canada,ess, evt berk of beuk?

  • #2
    Re: Brandhout

    is populier middeltraag brandend?

    Ik heb het nog nooit zelf gestookt (wij branden enkel den en amerikaanse vogelkers), maar het lijkt mij eerder papier te zijn.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

    Comment


    • #3
      Re: Brandhout

      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
      is populier middeltraag brandend?

      Ik heb het nog nooit zelf gestookt (wij branden enkel den en amerikaanse vogelkers), maar het lijkt mij eerder papier te zijn.
      Den en populier zijn dus echte snelle verbranders...of meer aanmaakhout.
      ik zal je ff helpen met 'n tabelletje.


      ik ben nu (ttz, als de sneeuw weg is) kastanje en berk aan 't zagen voor volgende winter.

      zolang dat er sneeuw ligt kom ik hier zagen en dat is ook snel ontvlambaar(volgens mod, no offence )...
      ik heb wel gemerkt dat houtstoven terug populair worden, evt met BBQ.
      het is 'n aangename warmte.
      je zal de houtprijs, in toekomst, per stère ook zien stijgen...bijgevolg zal ik mijn voorraad tijdig inslaan.
      probleem is dat het hout moet drogen, dus je moet vroeg genoeg beginnen met je voorraad, zeker als zelf zaagt en klieft.

      Comment


      • #4
        Re: Brandhout

        Twee jaar droogtijd, als ik me niet vergis.

        Wacht ook een maand of twee om je hout te kopen, nu het eens fatsoenlijk wintert is er veel vraag en dus hoge prijzen...

        Comment


        • #5
          Re: Brandhout

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Twee jaar droogtijd, als ik me niet vergis.

          Wacht ook een maand of twee om je hout te kopen, nu het eens fatsoenlijk wintert is er veel vraag en dus hoge prijzen...
          2 jaar is de standaard droogtijd...dat klopt.
          echter heb ik mijn hout in de kelder liggen en allemaal mooi geklieft.


          btw: ik merk wel dat houtstoven terug zeer in trek komen en daarmee verwacht ik eerder 'n prijsstijging in brandhout.
          kijk maar naar de prijzen van kachels met pellets, paar K euro's...

          Comment


          • #6
            Re: Brandhout

            Houtbriketten zijn een waardig alternatief, en zijn goedkoper per kwh warmte.

            Andere voordelen: geen droogtijd en geen vuiligheid!

            Comment


            • #7
              Re: Brandhout

              Doe-het-zelf zaken vragen echt te veel voor gewoon brandhout.

              Comment


              • #8
                Re: Brandhout

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Houtbriketten zijn een waardig alternatief, en zijn goedkoper per kwh warmte.

                Andere voordelen: geen droogtijd en geen vuiligheid!
                thnx...ga ik zeker 'ns uittesten

                Comment


                • #9
                  Re: Brandhout

                  als je telt hoeveel uren er in zelf hout afdoen kruipt, is het eigenlijk nog redelijk goedkoop.
                  Langs de andere kant kunnen machines veel sneller werken.
                  eik droog je trouwens best langer dan 2 jaar (3 bv).
                  of een kelder zo ideaal is, betwijfel ik. Daar is amper tot geen verluchting
                  Maar laat de houtprijs maar stijgen, wij willen binnenkort wat gaan verkopen
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandhout

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    als je telt hoeveel uren er in zelf hout afdoen kruipt, is het eigenlijk nog redelijk goedkoop.
                    Langs de andere kant kunnen machines veel sneller werken.
                    eik droog je trouwens best langer dan 2 jaar (3 bv).
                    of een kelder zo ideaal is, betwijfel ik. Daar is amper tot geen verluchting
                    Maar laat de houtprijs maar stijgen, wij willen binnenkort wat gaan verkopen
                    tja, als gepensioneerde moet je toch wat beweging hebben, dus doe ik dat met plezier
                    hout moet je iid niet afgezaagd gebruiken.condens verhoogd de teer afzetting.

                    btw: mijn kelder is echt droog en goed verlucht, constant boven de 10 gr, zelfs bij dit weer.
                    ik geloof dat ik een van de weinige ben in de Platwyers, die heel z'n huis heeft onderkelderd, 7 compartimenten.....ik woon er nog niet lang en loop nog steeds verloren...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandhout

                      Best zo lang mogenlijk laten drogen ongeveer 3 a 4 jaar , wij vellen vooral beuk en af en toe eik ertussen. Koop vb. droog hout voor twee jaar en dan een lot vers , laat dit drogen met goede ventilatie en afgedekt boven (dit indien je voldoende plaats heeft)
                      Is er geen plaats koop dan elk jaar je hout droog en aan een dure prijs.
                      Wij komen aan een gezaagde en gekliefde (1m) houtprijs met aankoop ,benzine ,olie enz op een 14 a 18 € per ster zonder werk natuurlijk (da's voor t'amuzement he).
                      Dit jaar hebben we een tractor en grote karren en houtkliever en de juiste werkwijze zou het werk moeten halveren en veel vlugger gedaan .

                      Comment

                      Working...
                      X