Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Firmawagen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Firmawagen...

    Heb eens een vraagje.
    Mijn werkgever heeft in het begin 2 van z'n werknemers (toen waren er ook maar 2) een firmawagentje gegeven. Eigenlijk gaat het over montagewagens (dus een type caddy en een camionette met open laadbak). De reden was, dat de atelier tamelijk ver lag, en dus dienden deze wagens als bijkomend overhaalmiddel om die mensen binnen te halen.

    Ongeveer 2 jaar later verhuisd de firma naar een andere plek die veel dichter ligt. Dus de reden (tamelijk ver) is vervallen. Daarnaast zijn er arbeiders bijgekomen die dus dat voordeel niet hebben (wat dus voor wrevel zorgt). De wagens worden gebruikt door de monteurs (die 2 zijn binnenarbeiders) wat dus voor organisatorische problemen zorgt.
    De wagens zijn ook niet bruikbaar voor privé-gebruik (liggen vol met montagemateriaal, en echt proper kan je ze ook niet noemen)...

    In hun contract staat over die wagens niets vermeld. In hoeverre worden dergelijke firmawagens als een verworven recht beschouwd voor deze arbeiders ? Dat ze dan een woon-werk vergoeding moeten krijgen is duidelijk, maar mogen die arbeiders bij het wegnemen van deze wagens meer verwachten ?
    Last edited by polleke_cgc; 9 februari 2010, 08:03.
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Firmawagen...

    ik weet niet hoe het zit met de wettelijke kant van de zaak, maar ik ben alleszins al tot 2x toe verplicht door mn werkgever om een wagen te kopen voor woon/werk/werf-verkeer. Eerst geen firmawagen (auto moeten kopen)-->dan wel firmawagen (+voor persoonlijk gebruik dus auto verkocht) --> dan weer geen firmawagen meer (dus opnieuw auto moeten kopen) en binnen 4 maand krijg ik terug een firmawagen waardoor ik natuurlijk terug mijn wagen zal moeten verkopen...

    en dat allemaal op een jaar tijd

    ik denk eigenlijk dat da arbeiders niet meer mogen verwachten dan een woon/werk/werf-vervoer vergoeding
    Last edited by Matthias; 9 februari 2010, 09:47. Reden: werkgever ipv werknemer
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Firmawagen...

      Het vreemde is dat het sociaal secretariaat het anders zegt...
      Een firmawagen zou een verworven recht zijn, ook als het niet in het contract staat !!!
      Vind ik een heel vreemde redenering. Dus een werkgever geeft met z'n goed hart (blijkbaar bestaan er nog zulke) iets, en nadien zou je dat niet meer kunnen afnemen, ook niet als hij daarmee dus in z'n eigen vingers snijdt...
      Hier gaat het dus over wagens die enkel professioneel gebruikt kunnen worden...

      In jou geval zou ik goed de carpolicy er eens op nalezen. Alles wat neigt naar "wegnemen van dat verworven recht" zou onwettelijk zijn... Ik snap hier echt de ballen van (maar zo zijn er nog dingen).
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Firmawagen...

        Dit is niet makkelijk Polleke,

        Eigenlijk moeten de nieuwe werknemers dit een beetje kunnen begrijpen. Maar langs de andere kant, moeten de twee met een bedrijfswagen een beetje gaan toegeven denk ik. Indien de twee zonder bedrijfswagen komen zullen ze wel een km vergoeding krijgen voor huis-werk en omgekeerd. Het is spijtig voor hun want bij hun aanwerving was alles nog anders. Als er geen contract is ja...
        Meestal valt er veel luxe weg wanneer een bedrijf groter wordt. In het begin krijg je drank en dergelijke gratis en daarna...
        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Firmawagen...

          als die wagen niet op de loonfische voorkomt, zal je moeilijk van een verworven recht kunnen spreken, want ook woon-werk verkeer is een privé traject, en als je daarvoor een wagen ter beschikking krijgt, dan moet je daar RSZ en belastingen op betalen. fiscus kan 5 jaar terugkeren en achterstallige belastingen vorderen.

          ik ken gevallen waar de vrachtwagenchaufeurs de vrachtwagen mee naar huis namen, en ook op hun woon-werk verkeer moesten RSZ en belastingen betalen. Argument dat je de wagen niet privé kan gebruiken gaat niet op, maar kan je wel helpen om met RSZ en belastingen overeen te komen om een lager aantal privé km toe te kennen als voordeel in natura dan wanneer het een personenwagen betrof.

          Comment


          • #6
            Re: Firmawagen...

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Dus een werkgever geeft met z'n goed hart (blijkbaar bestaan er nog zulke) iets, en nadien zou je dat niet meer kunnen afnemen, ook niet als hij daarmee dus in z'n eigen vingers snijdt...
            sociale wetgeving is er niet om de werkgever te beschermen. Als je baas je met zijn goed hart een loonsopslag gunt, dan kan hij daar ook maar niet of heel moeilijk op terugkomen. wil hij je eenmalig iets gunnen, dan gaat er in je contract iets staan in de zin van dat die premie geen verworven recht is of kan beschouwd worden, ongeacht de regelmaat of duur of hoogte van die premies. Een wagen wordt fiscaal gezien als verloning, en niet als premie/bonus.

            dus als de wagen niet op loonfische stond, werd je eigenlijk reeds "in't zwart" verloond in natura (wagen), er nu teveel tam tam rond blazen kan de aandacht van RSZ en fiscus trekken

            Comment


            • #7
              Re: Firmawagen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              ik weet niet hoe het zit met de wettelijke kant van de zaak, maar ik ben alleszins al tot 2x toe verplicht door mn werkgever om een wagen te kopen voor woon/werk/werf-verkeer. Eerst geen firmawagen (auto moeten kopen)-->dan wel firmawagen (+voor persoonlijk gebruik dus auto verkocht) --> dan weer geen firmawagen meer (dus opnieuw auto moeten kopen) en binnen 4 maand krijg ik terug een firmawagen waardoor ik natuurlijk terug mijn wagen zal moeten verkopen...

              en dat allemaal op een jaar tijd

              ik denk eigenlijk dat da arbeiders niet meer mogen verwachten dan een woon/werk/werf-vervoer vergoeding
              Dat heeft een naam; hoe heet dat weer?
              Ach ja, een mens met zijn voeten spelen
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Firmawagen...

                Als dat niet "contractueel" vastgelegd is kun je helemaal niets doen als je baas hem absoluut wil afnemen.
                Trouwens spreek je niet van een firmawagen maar van een dienstwagen en dat is iets heel anders.
                Een verworven recht (ongeveer) heb je als hij opgenomen is in je contract en je hem ook privé mag gebruiken ... plus ervoor belastingen betaalt natuurlijk.
                Als uw baas zegt dat ge met een dienstwagen naar huis mag rijden om tijd te winnen dan is dat geen ter beschikking stellen van een bedrijfswagen maar een gunst of een voordeel voor de werkgever.
                Stel dat arbeider x in Gent woont en een week daar een werf heeft, de firma is in Luik en de baas zegt dat hij dan niet alle dagen moet terugkomen om kosten en tijd te sparen ... dan zou die arbeider op die week een verworven recht hebben?
                Vergeet dat maar.
                Last edited by VerSeg; 9 februari 2010, 11:48.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Firmawagen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als dat niet "contractueel" vastgelegd is kun je helemaal niets doen als je baas hem absoluut wil afnemen.
                  Trouwens spreek je niet van een firmawagen maar van een dienstwagen en dat is iets heel anders.
                  Een verworven recht (ongeveer) heb je als hij opgenomen is in je contract en je hem ook privé mag gebruiken ... plus ervoor belastingen betaalt natuurlijk.
                  Als uw baas zegt dat ge met een dienstwagen naar huis mag rijden om tijd te winnen dan is dat geen ter beschikking stellen van een bedrijfswagen maar een gunst of een voordeel voor de werkgever.
                  Stel dat arbeider x in Gent woont en een week daar een werf heeft, de firma is in Luik en de baas zegt dat hij dan niet alle dagen moet terugkomen om kosten en tijd te sparen ... dan zou die arbeider op die week een verworven recht hebben?
                  Vergeet dat maar.
                  Inderdaad, zo zie ik het ook.
                  Bij ons moest er betaald worden voor een firmawagen, er ging ongeveer 250€ per maand van het loon af, afhankelijk van het type wagen, basis keuze tussen Mercedes E, Audi A6, BMW 320, model en kleur naar keuze, maar voor die 250€ had je dan ook een volledige omnium zonder vrijstelling, een tankkaart, en een abo op een carwasch, opgehaald en teruggebracht aan de firma, en uiteraard het volledige onderhoud aan de wagen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Firmawagen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                    als je daarvoor een wagen ter beschikking krijgt, dan moet je daar RSZ en belastingen op betalen.
                    Hoeveel RSZ betaal jij op je bedrijfswagen?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Firmawagen...

                      nu niets meer, ben geen werknemer meer

                      vroeger was dat op 7500 km/jaar omdat ik zo dichtbij de firma woonde. Wie verder woonde moest op 12000 km/jaar betalen, dat was zo overeengekomen met de RSZ/fiscus

                      Comment


                      • #12
                        Re: Firmawagen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                        nu niets meer, ben geen werknemer meer

                        vroeger was dat op 7500 km/jaar omdat ik zo dichtbij de firma woonde. Wie verder woonde moest op 12000 km/jaar betalen, dat was zo overeengekomen met de RSZ/fiscus
                        Normaal betaal je "nu" de belasting op de wagen zoals wettelijk vastgesteld.
                        Op 5000 km als je minder dan 25 km van het werk woont en op 7500km als je meer dan 25 km van je werk woont.
                        De belasting is volgens uw CO2-uitstoot sinds 01/01/2010 en die bedraagt op jaarbasis CO2 x 0.0023 x forfaitair km-aantal.
                        M.a.w. een wagen met een CO2 uitstoot van 120 en iemand dat op 30km van zijn werk woont betaalt 120 x 0.0023 x 7500 = 2070€.
                        Met een iets minder propere wagen loopt dit al snel op 156 x 0.0023 x 7500 = 2691€.
                        Last edited by VerSeg; 10 februari 2010, 00:34.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Firmawagen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                          sociale wetgeving is er niet om de werkgever te beschermen. Als je baas je met zijn goed hart een loonsopslag gunt, dan kan hij daar ook maar niet of heel moeilijk op terugkomen. wil hij je eenmalig iets gunnen, dan gaat er in je contract iets staan in de zin van dat die premie geen verworven recht is of kan beschouwd worden, ongeacht de regelmaat of duur of hoogte van die premies. Een wagen wordt fiscaal gezien als verloning, en niet als premie/bonus.

                          dus als de wagen niet op loonfische stond, werd je eigenlijk reeds "in't zwart" verloond in natura (wagen), er nu teveel tam tam rond blazen kan de aandacht van RSZ en fiscus trekken
                          voor de duidelijkheid : ik ben niet diegene die rijdt met die wagens hé. (althans niet voor dat woon werk verkeer of ander privé vervoer). Ik ben er trouwens ook geen arbeider...
                          Veel tam tam zal ik er dus voor de rest niet rond blazen .
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment

                          Working...
                          X