Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TC - H4 lampje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TC - H4 lampje

    Gemaakt met technische camera : H4 lampje van de auto, aangsloten op een paar AA batterijkes..

    of


  • #2
    Re: TC - H4 lampje

    Al 24u zonder reactie!?
    Onterecht vind ik dat. Simpel met licht gespeeld lijkt het, maar technisch heel knap in beeld gebracht! Voor mij een dubbele .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • #3
      Re: TC - H4 lampje

      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Al 24u zonder reactie!?
      Onterecht vind ik dat. Simpel met licht gespeeld lijkt het, maar technisch heel knap in beeld gebracht! Voor mij een dubbele .
      Technische camera? Opname op vlakfilm in 4 x 5" of nog groter?
      Kan veel beter. Scherpte, dieptescherpte en Scheimpflugregel?

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: TC - H4 lampje

        thnx voor de reactie. 2 hits op 70 bezoekers is inderdaad gene vette

        idd gemaakt op 4x5 ". hij stond eerst centraal maar ik heb hem gecropped, omdat het formaat toch gigantish is, en vond de compositie zo stukken beter..

        wat is er mis met de scherpte ?
        wat is er mis met de scherptediepte ? het gaat toch om de spiraaltjes en niet om de lampfitting ?

        Scheimpflugregel.. what about it ?
        Last edited by GeunsL; 9 februari 2010, 17:44.

        Comment


        • #5
          Re: TC - H4 lampje

          Oorspronkelijk geplaatst door GeunsL Bekijk bericht
          thnx voor de reactie. 2 hits op 70 bezoekers is inderdaad gene vette

          idd gemaakt op 4x5 ". hij stond eerst centraal maar ik heb hem gecropped, omdat het formaat toch gigantish is, en vond de compositie zo stukken beter..

          wat is er mis met de scherpte ?
          wat is er mis met de scherptediepte ? het gaat toch om de spiraaltjes en niet om de lampfitting ?

          Scheimpflugregel.. what about it ?
          Je vragen i.v.m. scherpte en diepte lijken mij volledig ongepast voor iemand die met een technische camera werkt.
          Als het hier enkel om de spiraaltjes gaat vind ik het gebruik van een technische camera totaal overbodig. Zoiets kan je zelfs met een gsm-toestelletje.
          De vereisten van een technische opname liggen veel hoger. Spijtig als je dat niet kan inzien.

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: TC - H4 lampje

            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Je vragen i.v.m. scherpte en diepte lijken mij volledig ongepast voor iemand die met een technische camera werkt.
            Als het hier enkel om de spiraaltjes gaat vind ik het gebruik van een technische camera totaal overbodig. Zoiets kan je zelfs met een gsm-toestelletje.
            De vereisten van een technische opname liggen veel hoger. Spijtig als je dat niet kan inzien.

            Henri
            Als je ietwat met fotografie bezig bent, alsnog amateur, dan weet je dat een technische camera meer voordelen, functies en redenen heeft als een scheinphlug-toepassing.
            De kwaliteit van een foto met technische camera ligt veeeeel hoger als een kleinbeeld of middenformaat toestel, en zeker als een gsm-camera.
            Daarnaast is het met technische camera ook mogelijk om zeer kort op je onderwerp te komen, zoals hier duidelijk het geval is.
            En, het is gewoon tof om mee te werken!!!

            Je opmerkingen zijn totaal ongepast hier jongeheer...
            Deze foto is goed uitgelicht in de studio, mooi scherp(scherper als jou nikon)
            het is een mooie uitwerking van een banaal klein lampje, een schitterende opname dus..

            Als je dit geen goed gebruik van technische camera vindt denk ik dat je de boek fotografie voor dummies nog eens mag lezen...
            Nikon d300s,nikon 17-55 2.8, 70-300 lens, Manfrotto 190db+balhoofd

            http://www.flickr.com/photos/bessemansjonathan/

            Comment


            • #7
              Re: TC - H4 lampje

              Oorspronkelijk geplaatst door JonathanB. Bekijk bericht
              Als je ietwat met fotografie bezig bent, alsnog amateur, dan weet je dat een technische camera meer voordelen, functies en redenen heeft als een scheinphlug-toepassing.
              De kwaliteit van een foto met technische camera ligt veeeeel hoger als een kleinbeeld of middenformaat toestel, en zeker als een gsm-camera.
              Daarnaast is het met technische camera ook mogelijk om zeer kort op je onderwerp te komen, zoals hier duidelijk het geval is.
              En, het is gewoon tof om mee te werken!!!

              Je opmerkingen zijn totaal ongepast hier jongeheer...
              Deze foto is goed uitgelicht in de studio, mooi scherp(scherper als jou nikon)
              het is een mooie uitwerking van een banaal klein lampje, een schitterende opname dus..

              Als je dit geen goed gebruik van technische camera vindt denk ik dat je de boek fotografie voor dummies nog eens mag lezen...
              Dank voor de titel van "jongeheer". Wordt 75 in april en heb meer dan 50 jaar met dat soort camera gewerkt (Linhoff 4x5 en zelfs 8x10).
              Mss kan je mij jouw boek "fotografie voor dummies " even lenen zodat ik me verder kan verdiepen in de technologie van technische cameras.
              Jouw normen i.v.m. fototechnieken, materiaalkennis en -keuze lijken eerder aan de lage of beginnende kant te zijn.

              Henri
              Last edited by kodachrome; 9 februari 2010, 20:36.
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: TC - H4 lampje

                het was een opdracht voor school waarbij technishe camera vereist was.. hoewel dat helemaal niet uitmaakt vind ik..
                ik wil u gerust dit zien nadoen met gsm camera, 50 jaar ervaring of niet maar daar laat u toch wel een steek vallen.

                over het schimpflugen ben ik het nog steeds oneens met u.. Er is toch bijv. niets mis met het feit dat je met je canon 5dMkII enkel fotografeerd ipv filmt ??
                de scherpte zit net juist vind ik en op orgineel formaat toont het nog beter maar dat moet ik u niet vertellen veronderstel ik.

                enfin ieder zijn opinie

                Comment


                • #9
                  Re: TC - H4 lampje

                  Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  Dank voor de titel van "jongeheer". Wordt 75 in april en heb meer dan 50 jaar met dat soort camera gewerkt (Linhoff 4x5 en zelfs 8x10).
                  Mss kan je mij jouw boek "fotografie voor dummies " even lenen zodat ik me verder kan verdiepen in de technologie van technische cameras.
                  Jouw normen i.v.m. fototechnieken, materiaalkennis en -keuze lijken eerder aan de lage of beginnende kant te zijn.

                  Henri
                  beste Henri,

                  Gaat het jou hier om jouw mening te delen over deze, volgens mij zeer geslaagde en van technisch inzicht bewijzende foto, of is het uw bedoeling om ons te bewijzen dat u ook met een TC kan werken? (waar ik met dit soort opmerkingen te lezen toch aan twijfel) ik vind uw opmerkingen meer dan muggezifterij. Het idee deze foto met een gsmtoestel op te nemen is ronduit LACHWEKKEND!! Ik wil wel eens een analoge 4x5" foto zien maken waarbij het glas zo mooi is belicht én dan ook nog eens de gloeidraadjes zo goed uitgelicht zijn. over uw andere opmerkingen ga ik mezelf niet eens uitspreken Ik ben zo vrij geweest uw eigen foto's eens te bekijken en dan moet ik eerlijk zeggen dat u naast uw schoenen bent aant lopen met dit soort opmerkingen over dit mooi staaltje techniek!

                  maw

                  Pracht beeldje! uitvergroten en ophangen!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: TC - H4 lampje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Bekijk bericht
                    beste Henri,

                    Het idee deze foto met een gsmtoestel op te nemen is ronduit LACHWEKKEND!! Ik wil wel eens een analoge 4x5" foto zien maken waarbij het glas zo mooi is belicht én dan ook nog eens de gloeidraadjes zo goed uitgelicht zijn. over uw andere opmerkingen ga ik mezelf niet eens uitspreken Ik ben zo vrij geweest uw eigen foto's eens te bekijken en dan moet ik eerlijk zeggen dat u naast uw schoenen bent aant lopen met dit soort opmerkingen over dit mooi staaltje techniek!

                    maw

                    Pracht beeldje! uitvergroten en ophangen!!
                    Ik denk dat je de klok hebt gehoord maar niet beseft waar de klepel hangt.
                    Als ik naast mijn schoenen loop komt dat wellicht doordat ik geen enkele prof uitrusting meer heb en sinds mijn pensioen nog enkel de fotografie toepas als amateur.
                    Ik ken evenwel nog altijd de basisprinciepes en materiaalkennis van fotografie.
                    Eventjes een kleine rechtzetting:
                    als ik beweer dat dergelijke opname zelfs met een GSM kan gebeuren heb ik extra overdreven (hoewel moderne GSM's heel wat aankunnen) om vooral de nadruk te leggen op de absurditeit van een simpel onderwerp met een hoogstaande technische camera uit te voeren.
                    Zoals anderen ook vermeldden, biedt een dergelijke camera heel wat meer mogelijkheden zoals, perspectiefcorectie, verhogen van dieptescherpte, correctie van parallelisme, toepassing van Scheimpflugregel,e.d.
                    Bij de opname van het filament in de lamp is dat allemaal niet nodig gezien de opname frontaal gebeurde in perfecte parallelopstelling en met enkel het oogpunt het spiraalfilament in beeld te brengen (bij zeer beperkte lichtuitstraling dan nog wel).
                    Zaak had helemaal anders geweest indien hier volle lichtstraling nodig ware alsmede detail van de overgang van filament in de glasvatting.
                    Ik begrijp ergens de redenering niet van het onderwijzend corps die dergelijke opdracht geeft: ofwel is de opdracht het opnemen van flessen en ander glaswerk, of eetborden en servies met reflectie in spiegel en zonder vervorming, o.d. meer. Dan is het gebruik van een technische camera pas gewettigd.
                    De hier geposte opname getuigt van een goede belichting maar is absoluut geen proeve van het werken met technische camera.

                    Henri
                    Last edited by kodachrome; 10 februari 2010, 15:27.
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: TC - H4 lampje

                      Ik kan het nog steeds niet begrijpen.

                      Het feit dat ik voor TC heb geopteerd heb voor de ongeloofelijke scherpte, en het grote opnameformaat, om achteraf een lekker grote, scherpe afdruk te maken vind u 'onwaardig' ? Tijden veranderen kameraad, tegenwoordig kan je zelfs tilt en shift toepassen op je digitale slr. wilt dat zeggen dat een foto met die lens zonder tilt en shift toegepast te hebben dadelijk naar de vuilbak verwezen moet worden ?

                      @ Regniald: thnx, ben blij dat er toch nog andere meningen zijn..

                      Comment


                      • #12
                        Re: TC - H4 lampje

                        Ik vind de foto heel knap!
                        Echt leuk... mooi licht
                        CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

                        Comment


                        • #13
                          goed om te zien dat er nog mensen zijn die een goede foto wel kunnen smaken zonder te gaan muggenziften over met welke camera dit al dan niet gemaakt is, en hun 50 jarige ervaring hier willen prijsgeven en anderen af te stempelen...

                          @ kodachrome: het is nog altijd de fotograaf achter het toestel die de foto maakt, en je hebt niet het meest professionele materiaal nodig om een goede foto te maken...
                          DAT zou iemand die al 50 jaar in het vak zit toch wel moeten weten.
                          Het is zeer onterecht om iemands foto te gaan bekritiseren omdat hij voor die camera heeft gekozen. Dit is een prachtige opname van dat lampje, jaaaa met een technische camera, maar omdat jij dit niet zou maken met een technische camera is dit toch niet slecht????

                          En deze threat dient er niet voor om te stoefen van ik weet wat een technische camera is en kan, en ik ben 50 jaar professioneel fotograaf geweest et cetera.
                          Als je je wil uiten als goede fotograaf, heb dan op zijn minst ook respect voor andere fotografen... dat kom ik hier toch niet tegen, eerder kinderachtig ge-ijl..
                          Maar bon, ik ben hier niet om ruzie te stoken, maar om van het werk van een ander te genieten...
                          Nikon d300s,nikon 17-55 2.8, 70-300 lens, Manfrotto 190db+balhoofd

                          http://www.flickr.com/photos/bessemansjonathan/

                          Comment


                          • #14
                            Re: TC - H4 lampje

                            Oorspronkelijk geplaatst door JonathanB. Bekijk bericht
                            goed om te zien dat er nog mensen zijn die een goede foto wel kunnen smaken zonder te gaan muggenziften over met welke camera dit al dan niet gemaakt is, en hun 50 jarige ervaring hier willen prijsgeven en anderen af te stempelen...

                            @ kodachrome: het is nog altijd de fotograaf achter het toestel die de foto maakt, en je hebt niet het meest professionele materiaal nodig om een goede foto te maken...
                            DAT zou iemand die al 50 jaar in het vak zit toch wel moeten weten.
                            Het is zeer onterecht om iemands foto te gaan bekritiseren omdat hij voor die camera heeft gekozen. Dit is een prachtige opname van dat lampje, jaaaa met een technische camera, maar omdat jij dit niet zou maken met een technische camera is dit toch niet slecht????

                            En deze threat dient er niet voor om te stoefen van ik weet wat een technische camera is en kan, en ik ben 50 jaar professioneel fotograaf geweest et cetera.
                            Als je je wil uiten als goede fotograaf, heb dan op zijn minst ook respect voor andere fotografen... dat kom ik hier toch niet tegen, eerder kinderachtig ge-ijl..
                            Maar bon, ik ben hier niet om ruzie te stoken, maar om van het werk van een ander te genieten...
                            Herlees eens mijn opmerkingen.
                            Om het eenvoudig te zeggen: ik ben niet tegen de opname met TC maar wel tegen de absurde schoolopdracht waarbij geen rekening gehouden wordt met de technische mogelijkheden en de toekomstige prof werkomstandigheden van de student.
                            Het is alsof je gaat eten van een 4 gangen menu en je tevreden stelt met een simpel soepje.
                            Gelukkig ken ik nog scholen waar men dieper ingaat in de opdrachten en de uitwerking ervan.

                            Henri
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: TC - H4 lampje

                              Voor mij een geslaagde opname, ongeacht welke camera er nu ook gebruikt is.

                              @Henri: de TC heeft nog andere voordelen dan enkel de mogelijkheid om de regel van Scheimpflug toe te kunnen (niet moeten) passen. Maar natuurlijk mag ieder zijn eigen mening hebben.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment

                              Working...
                              X