Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel stroomadapters heeft u.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel stroomadapters heeft u.

    Ik heb ze even geteld en ik kom op 52 stuks. De meeste zijn voor apparaten die al jaren geleden naar de kringloop verhuisde. Het is toch te gek dat daar geen eenheid in is. Elk merk of type telefoon heeft weer afwijkende adapters. Ook bij pc randapparaten: waarom de voeding niet in het apparaat zelf gebouwd, er zit vaak ruimte genoeg in. Daar moeten ze in het Europeesparlement eens over praten.

  • #2
    Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Ik heb ze even geteld en ik kom op 52 stuks. De meeste zijn voor apparaten die al jaren geleden naar de kringloop verhuisde. Het is toch te gek dat daar geen eenheid in is. Elk merk of type telefoon heeft weer afwijkende adapters. Ook bij pc randapparaten: waarom de voeding niet in het apparaat zelf gebouwd, er zit vaak ruimte genoeg in. Daar moeten ze in het Europeesparlement eens over praten.
    Inderdaad zou het veiliger zijn mochten deze allemaal hetzelfde zijn, er zijn veel mensen die een adaptor nemen van het ene voor het andere en zo soms een adaptor onnodig laten verhitten met soms de nodige gevolgen.
    Waarom de voeding niet in de toestellen zit ... omdat het veel simpelder is slechts één model te maken dat over de ganse wereld gebruikt wordt en er enkel volgens de lokale normen de juiste adapter bij te steken. Tweede reden is dat ze gewoon een voeding opkopen van een ander merk en dus geen ontwikkelingskosten hebben.
    Soms vind ik het ook overdreven ... scanner met externe voeding, printer met externe voeding, scherm met externe voeding, luidsprekerset met externe voeding, router met externe voeding, hub met externe voeding, muislader met externe voeding, telefoon met externe voeding, labelprinter met externe voeding, ... en dan hebben we het enkel over PC-materiaal en niet al de andere brol dat een mens gebruikt.
    Ik probeer er bij aankoop op te letten dat het toestellen zijn met interne voeding (waar mogelijk). Dit is me al gelukt voor de printer, scherm en euhhhh ... niks meer.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

      Daar zijn in mei vorig jaar al parlementaire vragen over gesteld aan de Europese commissie: KLIK!

      Een beetje geduld, werk in uitvoering.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Daar zijn in mei vorig jaar al parlementaire vragen over gesteld aan de Europese commissie: KLIK!

        Een beetje geduld, werk in uitvoering.
        Ja ... ze spreken enkel over opladers spijtig genoeg en niet over voedingen in het algemeen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

          Daar is al een beslissing over gevallen. En in principe moeten binnenkort alle smartphones een standaard voeding krijgen.

          Het is wel duidelijk dat die markt voor voedingen een goudmijn is. Ik vind het schandaling dat 1 merk zelfs verschillende connectoren op hun toestel zet.

          -c

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Daar is al een beslissing over gevallen. En in principe moeten binnenkort alle smartphones een standaard voeding krijgen.

            Het is wel duidelijk dat die markt voor voedingen een goudmijn is. Ik vind het schandaling dat 1 merk zelfs verschillende connectoren op hun toestel zet.

            -c
            Stuk of 10.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

              heb er 23 gevonden, maar weet zeker dat er ergens nog wel een paar in huis rondzwalken.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                Hoeveel ik er heb ? Vééééél te véééél !

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                  Een standaard voor alle toestellen zal je nooit krijgen omdat het ene apparaat meer stroom verbruikt dan het andere, en ze werken ook niet allemaal op dezelfde spanning.

                  Voor gsm's zou het geen probleem mogen zijn om een standaardlader te maken die geschikt is voor alle toestellen die vanaf dan op de markt komen. Ik dacht dat er zo'n standaard op komst was (met een mini-USB stekker), maar voorlopig heb ik daar nog niet veel van gezien.
                  Elke gsm werkt tegenwoordig op een 3,7V lithium-polymeer accu (één cel dus), en het laadcircuit zit in de gsm ingebouwd. De capaciteit van die accu kan wel verschillend zijn, maar de laadspanning blijft altijd hetzelfde.

                  Ik heb hier verschillende externe harde schijven, de meeste hebben een 12V voeding die onderling uitwisselbaar is, maar ik heb er ook eentje met een voeding die verschillende spanningen levert aan de harde schijf (de stekker heeft meer contacten). Het is zo'n blokje dat tussen het netsnoer zit, de andere voedingen zitten in de stekker ingebouwd.

                  Hoeveel adapters (en laders) ik in huis heb, dat weet ik niet (ik heb geen zin om ze allemaal te tellen, hier onder de pc zitten er al 5 adapters)...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                    Ik heb er rond de 40 waarvan een 25 in de stekker. Teveel externe schijven en laders voor batterijen -->veel stroomverbruik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                      Oh, dat vind ik ook verschrikkelijk. Onder mijn bureau en achter de tv is het een kluwen van kabels, meestal veel te lang ook. Ik erger me er elke keer aan.

                      Mijn externe HD is eigenlijk het enige zonder externe voeding... En ik heb 'm wel speciaal daarvoor gekozen.
                      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        heb er 23 gevonden, maar weet zeker dat er ergens nog wel een paar in huis rondzwalken.
                        grt,bouk.
                        en nog 4 gevonden.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                          IDEE

                          Een inbouwtranfso die je in een inbouwdoos ipv een standaard stopcontact inbouwt.

                          Ringkern met verschillende spanningen + de nodige elektronica.
                          Op de afdekplaat per spanning een STANDAARDstekker voor iedere spanning (1.5V, 3V, 4,5V enz..., een 8-tal dus).

                          Dan levert de fabrikant van toestellen enkel een kabel die alleen in de juiste spanning past met aan de andeer zijde een stekker voor zijn apparaat.
                          Voor meerdere apparaten op dezelfde spanning worden dan verdeelblokjes verkocht die je bvb achteraan op de TV kast kunt schroeven.

                          Zal al een pak lampjes, verlengkabels en verdeelkozen sparen in een ruimte.
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                            Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                            IDEE

                            Een inbouwtranfso die je in een inbouwdoos ipv een standaard stopcontact inbouwt.

                            Ringkern met verschillende spanningen + de nodige elektronica.
                            Op de afdekplaat per spanning een STANDAARDstekker voor iedere spanning (1.5V, 3V, 4,5V enz..., een 8-tal dus).

                            Dan levert de fabrikant van toestellen enkel een kabel die alleen in de juiste spanning past met aan de andeer zijde een stekker voor zijn apparaat.
                            Voor meerdere apparaten op dezelfde spanning worden dan verdeelblokjes verkocht die je bvb achteraan op de TV kast kunt schroeven.

                            Zal al een pak lampjes, verlengkabels en verdeelkozen sparen in een ruimte.
                            Op die manier verbruik je al stroom zonder dat er een toestel op het stopcontact aangesloten is. Een transformator verbruikt ook stroom als die gewoon op het net aangesloten is (dat is de reden waarom adapters ook warm worden als het toestel dat ermee gevoed wordt niet ingeschakeld is).
                            De schakelende voedingen hebben een kleiner stroomverlies, het rendement onder belasting is ook veel hoger dan bij een andere gestabiliseerde voeding. Die adapters haal je er zo uit als er een paar naast elkaar in een stekkerblok zitten, want die worden veel minder warm.
                            Ik gebruik een stekkerblok met schakelaar, zo kan ik alle adapters uitschakelen als de computer uit staat. De adapters van de draadloze telefoon en de modem (die heb ik ook nodig voor de telefoon en de tv) steken in een stekkerblok dat niet uitgeschakeld wordt.
                            Onder de computertafel is het hier ook een flinke warboel van kabels...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel stroomadapters heeft u.

                              Effe geen tijd om op te zoeken, maar ik dacht dat de grote spelers op de smartphone en gsm-markt hadden afgesproken om vanaf dit (of volgend) jaar al hun toestellen met een micro-usb aansluiting te voeden. Bij een toestel zal dan géén lader meer geleverd worden. Of deze dan goedkoper zullen worden daardoor....
                              Niet geschoten is altijd mis!

                              Comment

                              Working...
                              X