Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Factuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Factuur

    Steeds vaker willen particulieren en bedrijven mijn foto's kopen.
    Vooral de bedrijven willen dan graag een factuur met de B.T.W.
    moet ik er veel voor doen om zoiets in werking te zetten en wat heb ik allemaal nodig.
    O.a. KvK werd mij al verteld, maar hoet het allemaal werkt is voor mij algabra.
    Ik praat over de nederlandse markt

    Hebben jullie tips omtrent mijn benodigheden?
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Factuur

    Lees deze folder eens door, of snuffel wat rond op hun website. Je zal er veel uit leren vermoed ik.

    http://www.kvk.nl/download/Parttime%...m73-168661.pdf

    Comment


    • #3
      Re: Factuur

      In België bestaat er zoiets als Smart, een vzw voor kunstenaars en tijdelijke werkkrachten. Het precieze systeem ken ik niet, maar een paar vrienden maken er gebruik van om facturen te kunnen (laten) schrijven voor artistieke prestaties, en wettelijk met alles in orde te zijn.

      Misschien bestaat er ook zoiets in Nederland?
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Factuur

        Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
        Lees deze folder eens door, of snuffel wat rond op hun website. Je zal er veel uit leren vermoed ik.

        http://www.kvk.nl/download/Parttime%...m73-168661.pdf
        Citaat uit de link:

        Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:
        1. U hoeft in een jaar (na aftrek van voorbelasting) minder dan € 1.883,- aan BTW af te
        dragen aan de Belastingdienst.
        2. U heeft een eenmanszaak, V.O.F., C.V. of maatschap.
        3. U voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de BTW, zoals het uitreiken en
        bewaren van uw facturen.

        Betekend dit, dat als ik een factuur uitschrijf van bv €100,-- dat ik dan een factuur uit moet schrijven van €119,-- en dat ik dan die €19,-- extra niet af hoef te dragen als het niet meer dan €1.883,-- per jaar wordt?
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Factuur

          De BTW zal je altijd moeten doorstorten, anders zou het nogal makkelijk zijn.
          MAar vermits je maximaal 1880 € mag doorstorten zal je maximaal een omzet van iets minder dan 10.000 € mogen draaien.
          En wees maar zeker dat je nog belastingen moet betalen op de winst.

          Je kan natuurlijk wel je materiaal, verplaatsingen enz. in je kosten steken!

          Comment


          • #6
            Re: Factuur

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            De BTW zal je altijd moeten doorstorten, anders zou het nogal makkelijk zijn.


            Je kan natuurlijk wel je materiaal, verplaatsingen enz. in je kosten steken!
            Landbouwers betalen geen BTW. Straffer nog, ze rekenen BTW aan en ze moeten die niet terug storten.
            D90 - D70 - F80 + glas

            Comment


            • #7
              Re: Factuur

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De BTW zal je altijd moeten doorstorten, anders zou het nogal makkelijk zijn.
              MAar vermits je maximaal 1880 € mag doorstorten zal je maximaal een omzet van iets minder dan 10.000 € mogen draaien.
              En wees maar zeker dat je nog belastingen moet betalen op de winst.

              Je kan natuurlijk wel je materiaal, verplaatsingen enz. in je kosten steken!
              Waar gaat dit nu weer over Hoezo, zou je niet meer meer mogen storten dan 1880,-?

              Zover ik het weet is het als volgt:

              Je vraagt een KVK nummer en een BTW nummer aan. (als je een afspraak maakt bij het KVK kantoor voor een inschrijving regelen ze desgewenst ook direct je BTW nummer) Hiermee start je dus je onderneming. Als je nu een opdracht doet, breng je je client gewoon de BTW in rekening.

              Per kwartaal moet je je BTW aangifte doen. Dit gaat electronisch, via het internet (is ook best eenvoudig). Als je nu weinig BTW hoeft af te dragen (minder dan 1883,-) dan kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling (KOR). Dit houdt in dat je de BTW die je dan wél hebt ontvangen van je cliënten niet hoeft af te dragen aan de belastingdienst.

              Is het bedrag aan btw wat je van je clienten hebt ontvangen minder dan 1345,- dan hoef je niks af te dragen.
              Is het bedrag aan btw wat je van je clienten hebt ontvangen tussen 1345,- en 1883,- dan geldt er de formule 2,5x (1.883 -/- btw afdracht)
              Is het bedrag aan btw wat je van je clienten hebt ontvangen meer is dan 1883,- dan geldt er geen vermindering meer; Je moet dan het gehele bedrag dat je hebt ontvangen afdragen aan Vadertje Staat....

              Het mooie van dit BTW verhaal is, is dat je die vermindering mag berekenen over je ontvangen BTW ná vooraftrek. Dit houdt in dat wanneer je kosten maakt, je de BTW over deze kosten éérst mag aftrekken van de af te dragen BTW, en daarna pas berekent of je dan nog binnen de KOR valt.

              Bijvoorbeeld; je koopt een camera + lens van gezamelijk 2380,- Hiervan is dus 380,- euro BTW die je hebt betaald aan de winkelier. Nu heb je in een jaar tijd voor 2000,- aan BTW binnengehaald met je opdrachten. (dus zeg maar een omzet van zo'n 10.000,-) met 2000,- BTW zou je dus niet onder de KOR vallen en zou je dit bedrag volledig aan de belastingdienst moeten afdragen. Maar... omdat je nu eerst de BTW van jou investering mag aftrekken zou je dus geen 2000,- maar 2000-380 = 1620,- af moeten dragen. Maar vanwege de KOR mag je dus de formule 2,5x (1.883 -/- btw afdracht) hanteren. In plaats van 1620,- hoef je dus vervolgens maar 2,5x (1883 -/- 1620,-) = 657,50 af te dragen. 1620,- -/- 657,50 = levert dus een voordeel op van 962,50

              Stel dat je nog meer investeringen doet waardoor je vooraftrek nóg hoger is dan kom je misschien wel onder de 1345,- af te dragen BTW en hoef je helemaal geen BTW meer af te dragen.

              Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je over de BTW die je niet hoeft af te dragen uiteindelijk wel inkomstenbelasting moet betalen. Verder moet je uiteraard een boekhouding bijhouden (er bestaan bijvoorbeeld een aantal vereisten waaraan je facturen moeten voldoen) en moet je wel altijd aangifte BTW doen, ook al heb je in een kwartaal geen omzet gemaakt (dan doe je een zogenaamde nulaangifte).

              Naast de BTW heb je natuurlijk de inkomstenbelasting. Bij je jaarlijkse belastingaangifte moet je je winst opgeven en daar vervolgens je inkomstenbelasting over betalen.

              Zover mijn opstel over mijn kennis en ervaring mbt de belastingdienst en freelance fotografie-werkzaamheden

              Ik heb zelf begin dit jaar ook een KVK en BTW nummer aangevraagd en heb er nu zelf dus ook mee te maken. Mijn BTW zal ook zeker minder dan 1345,- bedragen en ik wil dan ook gebruik maken van de KOR. Hoe dat precies werkt wil ik nog navragen bij de bij de belastingdienst maar dat doe ik wel bij de laatste aangifte van het jaar....
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Factuur

                Dat is een helder antwoord Mark, bedankt.
                Ik moet het nog even goed begrijpend doorlezen.
                Hou me aub op de hoogte als je iets meer weet.
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Factuur

                  Ook namens mij bedankt voor deze heldere uitleg!
                  life is short, enjoy it
                  __________________________________________________ __
                  Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

                  Comment

                  Working...
                  X